Gå til innhold

Utviklingskostnader?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor mye det koster sånn ca å utvikle en av de enkleste mobilene til Nokia? Trenger litt info til en skoleoppgave...

hvis du bare trenger et ca. tall kan du jo kikke litt på MagCom's pengeforburk. Jeg ville tro at total kostnaden for utvikling av enmodell uten stordriftsfordelene f.eks. nokia har ligger på ca 50 millioner.

Lenke til kommentar

Eller hvorfor ikke bare spørre nokia. De svarer på det meste, trikset er å finne rett person å spørre. Gå så høyt opp i systemet du klarer å komme, jo høyere de sitter, jo viktigere er det for den personen å kunne svare når noen spør.

Markedsdirektøren for norden burde være et bra sted å begynne. Hvis denne direktøren ikke vet svaret så får du tak i neste direktør og da har du en referanse. Du, jeg snakket akkurat med XX og han sa at du kunne hjelpe meg med ... osv hehe funker nesten bestandig

Lenke til kommentar

Du vil ikke få akkurat hva det kostet å utvikle den og den modellen men nok til å gjøre skoleoppgaven troverdig får du uten prob.

Her er noe hentet fra web sidene deres:

Sustainable innovation means investing in research and development. Throughout 2001, Nokia was able to adapt quickly to a weakened market environment, sustaining good profitability and without compromising on future investments. During the year, the company increased R&D spending to EUR 3 billion (9.6% of net sales). At the end of 2001, Nokia employed 18,600 people in the area of R&D, representing 35% of Nokia's total workforce.

Lenke til kommentar

Det er nok tilnærmet umulig å finne ut hvor mye de bruker på å utvikle en bestemt modell. Det er jo ikke selve telefonen som koster - det er jo programvaren og funksjonene, og det blir ikke utviklet til en bestemt modell (noen unntak).

Å sammenligne med Magcom blir vel helt feil. Så vidt jeg vet laget de kun en modell, og dermed er kostnadene enorme siden all teknologi/programvare blir medregnet.

Lenke til kommentar

se he; man kan virkelig se at CHEA hadde billige utviklings kostnader: 199,50 kr (for en whiski for å overtale nokia til å få stjele designet)

ch198.gif

ch168.gif

samsung var vel litt mere hardknekte for her måtte CHEA tilogmed fjerne antennen (til chea's forargelse)

ch178.gif

og ja; chea er en ordentlig mobilprodusent (som hadde svært små utviklingskostnader i begynnelsen :p )

ps. alle disse mobilene ble sluppet løs etter 2 kvartal 2003.... :laugh:

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...