Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo 6n 1.3 1995 fusker


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en VW Polo 6n fra 1995 som fusker veldig.

Tidligere problemer:
- Coilen tok kvelden for ca to år siden. Etter litt feilsøking ble denne byttet. Kjøpte da en coil på biltema og bilen fungerte utmerket. Ca et år etterpå fikk jeg akkurat samme problemene som når coilen røyk sist gang. Bilen ville til slutt ikke starte og sto bare å dro på starteren. Dro tilbake på biltema og byttet coilen til en ny.. Bilen fungerte igjen normalt.

- Fordelerlokk og rotor ble byttt for ca to år siden.

Nå er jeg på tredje coilen fra biltema, men problemet ser ikke ut til å være coil denne gangen. 

Symptomer:

Når man starter bilen så hører man at den sliter. Det smeller ujevnt i eksosen og motoren rister. Ved pådrag hakker bilen voldsomt. 

Dette er gjort:

- Alle tennkabler undersøkt og funnet i orden

- Coil byttet

- Fordelerlokk og rotor inspisert. Ser OK ut
- Tennplugget byttet. Tenkt at jeg hadde funnet løsningen her, siden dårlige tennplugget kan belaste coilen og jeg har vært såpass plaget med coilen. De gamle var veldig sorte og leirete og har trolig ikke vært byttet på veldig mange år.

Bilen er akkurat lik etter alt dette. Jeg har prøvd å se visuelt om jeg kan se flukt av strøm, drivstofflekkasje eller lignende, men jeg kan ikke se noe.

Forsøkt å teste gnist på hver sylinder, men det er vanskelig å komme til når luftfilterboks med luftspjeld er montert. Fikk testet sylinder 4, 3 og på 2 fikk jeg såpass støt at jeg ga meg. Har ikke isolert tang eller gummihansker tilgjengelig.

Jeg aner ikke hvor jeg tar dette videre. Dyse? Hallgiversensor? Luftmengdemåler? Er i tillegg student, så det er ikke all verden av deler jeg bare kan kjøpe inn og forsøke å bytte heller :( 

Edit

Har feilsøkt litt til i kveld og funnet ut at bilen ikke fungerer på sylinder 4

Nappet ut tennkabel fra fordelerlokk og sylinder 4, og bilen gikk akkurat like ujevnt. 

Det merkelige er at det er gnist mellom fordelerlokk og tennkabel. Det er også gnist mellom jord og ende på tennkabel. Tennpluggen er som sagt ny..

Bilen har singelinnsprøytning oppå motoren og ikke en og en dyse per sylinder, så nå skjønner jeg ikke en dritt. Kan det være feil i ECU? 
 

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det merkelige er at det er gnist mellom fordelerlokk og tennkabel. Det er også gnist mellom jord og ende på tennkabel. Tennpluggen er som sagt ny..

 

Hva mener du. Du tester vel med tennplugg på tennkabelen?? Skal være gnist i gapet på tennpluggen når denne jordes

Endret av dopus
Lenke til kommentar

 

 

Det merkelige er at det er gnist mellom fordelerlokk og tennkabel. Det er også gnist mellom jord og ende på tennkabel. Tennpluggen er som sagt ny..

 

Hva mener du. Du tester vel med tennplugg på tennkabelen?? Skal være gnist i gapet på tennpluggen når denne jordes

 

Jepp dette er gjort, og det gnistrer fra tennplugg mot gods.

 

Man kan med andre ord utelukke at det er tenningen som gjør at at sylinder 4 ikke går som den skal. 

Neste steg blir vel da mekanisk sjekk via kompresjonstester eller å sjekke for lekkasjer f.eks ved manifoil ved hjelp av startgass.

 

Det er tross alt en sliten bil fra 1995, men km-standen på den er snaue 170.000km så den har ikke rullet sånn kjempelangt. Er det en mekanisk feil, så er det bare å skru av skilt og kaste det som er mellom. Å begynne å styre med toppakning, bytte av motor ol. er bare å drite en lang mars i. Ikke at jeg ikke skulle klart å utføre dette selv, men jeg har jo ingen utstyr for den slags på en parkeringsplass utenfor hybelhuset.

 

Edit:

Har googlet som en helt og funnet ut at problemet kan være en vakumslange som går ved manifoil ved sylinder 4 og over til bremsekraftforsterkeren. Skal undersøke dette senere i dag

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Hvordan ser pluggen på cylinder 4 ut da. Det skal mye til når du har slik feles injection (throttle body injection eller tilsvarende) hadde det vært feil med bensin tilførselen så burde det gått ut over alle cylindrene. Sjekk komp på cylinder 4 for å utelukke ventiler/topppakning/stempelringer.

Lenke til kommentar

med gods...mener du jording på blokk eller jordingen i tennpluggen. for det er kun i gapet på tennpluggen det skal gnistre når du holdertennpluggen mot motorblokk... ikke mellom motorblookk og tennplugg. Høres kanskje dummt u av meg å stille spørsmålet slikt. Du har sikkert sjekket på rett måte....men bedre å gi det med teskje enn at noen missforstår.

Lenke til kommentar

måler du komp må du måle alle cylindrene slik at du har noe å sammenligne cylinder 4 med. Litt forskjell er normalt...for eks 14,5 og 15 er innenfor (i bar) men 2-3 bar forskjell så har du nok et problem. Husk å kjøre starteren til komp måleren slutter å stige...for det skjer gjerne ikke før du har kjørt starteren  noen runder (totalt 5-10 sek)

Endret av dopus
Lenke til kommentar

vakuum lekkasje fører gjerne til at motoren dør ut når du slipper gassen. Eventuelt lekkasje i bremsekraftforsterken tror jeg også kan føre til slike symptomer. Når du får tutall produserer motoren mindre vakuum, og en lekkasje burde gjøre seg mindre gjeldene på turtall enn på tomgang.

Lenke til kommentar

Bilen lever på alle sylindere! 

 

Tennkabel til 49,- på biltema var alt som skulle til. Svært merkelig da jeg så tydelig gnist til gods når jeg prøvde kabelen med tennplugg i andre enden. Kan ha vært noe slags overslag? At strømmen har flyktet til motorblokk og ikke forsatt til tennplugg? 

Den fjusker fremdeles litt på tomgang, men gir seg med en gang på 800 omdr og oppover. Skal ha meg en runde på biltema igjen og kjøpe nye kabler til de andre sylindrene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...