Gå til innhold

Oppgradere PC for BF1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen med å skalere ned oppløsningen? Det gir jo ingen fordeler.

Cpu test...

Og det kunne de ikke klart uten å skalere ned?

Det virker jo bare helt idiotisk etter min mening.

Det er for å få vekk gpu som en flaskehals. Dermed tester dem mere cpu, noe som er poenget i akkurat den testen der. ;)

Lenke til kommentar

Ser det er litt frem og tilbake her, men en del argumenter for å bare kjøpe en ny prosessor og bruke pengene på noe annet :p

Har dog ikke fått svar på om dere mener at gpu (og psu?) er for dårlig/at jeg har for lite midler til at det er noe poeng å oppdatere.

Hvis jeg tenker å oppgradere maskinen uten gpu nå, istedenfor å ta hele maskinen om ett års tid, hva tenker dere da?

Lenke til kommentar

Som sagt:

Siden du skal spille BF1 i 1080x1920, så trenger du ikke å oppgradere så mye.

Det jeg ville gjort var å prøve å få tak i en brukt i7. 3770K (maks 1000kr) eller 2600K (maks 750kr).

Å kjøpe nytt HK, cpu og minne kommer fort på mer enn 4000kr og vil antakelig ikke gi noe merkbar forskjell.

De 3000kr du sparer ville jeg brukt den dagen du trenger en større oppgradering. Kanskje en Cannonlake-oppgradering i 2018 ;-)

Lenke til kommentar

Gitt budsjettet står det vel mellom to tting her: oppgradere CPU/HK/RAM til Skylake og la GPU være, og å bytte til en (brukt) 2600k og oppgradere GPU til GTX 1070, samt legge inn noe mer DDR3-minne. Vil tro kostnaden er omtrent den samme for de to alternativene. Såvidt jeg kan se herfra: http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-open-beta-test-gpu (som Nizzen hentet sine tall fra) går man omtrent 65% opp i ytelse i DX11 ved å bytte fra R9-290 til GTX1070, mens man går opp omtrent 25% i ytelse på å bytte fra i7-2600k til i7-6700 - med de oppgitte konfigurasjonene. GItt den informasjonen mener jeg fortsatt at det er mer FPS for pengene å beholde plattformen og bytte GPU enn å beholde GPU og kjøpe nytt system ellers.

Kilde for CPU-benchmark: http://gamegpu.com/images/stories/Test_GPU/Action/BF1/bf1_proz_11.png

Lenke til kommentar

Gitt budsjettet står det vel mellom to tting her: oppgradere CPU/HK/RAM til Skylake og la GPU være, og å bytte til en (brukt) 2600k og oppgradere GPU til GTX 1070, samt legge inn noe mer DDR3-minne. Vil tro kostnaden er omtrent den samme for de to alternativene. Såvidt jeg kan se herfra: http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-open-beta-test-gpu (som Nizzen hentet sine tall fra) går man omtrent 65% opp i ytelse i DX11 ved å bytte fra R9-290 til GTX1070, mens man går opp omtrent 25% i ytelse på å bytte fra i7-2600k til i7-6700 - med de oppgitte konfigurasjonene. GItt den informasjonen mener jeg fortsatt at det er mer FPS for pengene å beholde plattformen og bytte GPU enn å beholde GPU og kjøpe nytt system ellers.

Kilde for CPU-benchmark: http://gamegpu.com/images/stories/Test_GPU/Action/BF1/bf1_proz_11.png

Nei, det stemmer ikke. GTX 1070 blir overkill i den oppløsningen TS spiller i uansett CPU. Det betyr egentlig ingenting hva slags prosessor en har så lenge den ikke er en flaskehals for skjermkortet. En 2600K vil ikke være en flaskehals, ihvertfall ikke med en liten overklokk til 4GHZ.

Lenke til kommentar

Basert på det du skriver synes det som han heller kun burde oppgradere CPU til 2600k?

Hva som er "overkill" etter din mening vet jeg ikke, men ut fra figuren Nizzen poster er snittet på 93 med GTX1070 og en i7-5960x. 93 i snitt er ikke overkill på noe vis (spesielt med tanke på at den nok dropper godt under dette fra tid til annen, merkbare FPS-drop i FPS-spill er hinsides irriterende) - men jeg har kanskje oversett en detalj rundt konfigurasjonen til OP?

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke. GTX 1070 blir overkill i den oppløsningen TS spiller i uansett CPU. Det betyr egentlig ingenting hva slags prosessor en har så lenge den ikke er en flaskehals for skjermkortet. En 2600K vil ikke være en flaskehals, ihvertfall ikke med en liten overklokk til 4GHZ.

Hvordan vet du at TS spiller 1080p på en 60hz skjerm?

Det mest logiske prismessig såvidt jeg kan se her blir jo uansett en 1155 i7, så kjøper han heller helt ny maskin om en 2-3 år.

Lenke til kommentar

Basert på det du skriver synes det som han heller kun burde oppgradere CPU til 2600k?

Hva som er "overkill" etter din mening vet jeg ikke, men ut fra figuren Nizzen poster er snittet på 93 med GTX1070 og en i7-5960x. 93 i snitt er ikke overkill på noe vis (spesielt med tanke på at den nok dropper godt under dette fra tid til annen, merkbare FPS-drop i FPS-spill er hinsides irriterende) - men jeg har kanskje oversett en detalj rundt konfigurasjonen til OP?

Poenget er at man må unngå flaskehalser. Det å ha den raskeste CPUen på markedet vil ikke hjelpe hvis det er skjermkortet som er flaskehalsen eller motsatt.

Du kan jo selvsagt kjøpe en heftig CPU, et heftig skjermkort osv.. men da kaster du bare bort penger hvis du egentlig ikke trenger det til det du skal gjøre, f.eks spille i 1920x1080.

Kunsten er å klare å fjerne flaskehalser for lavest mulig kostnad.

Ut fra det jeg kan se så er R9 290 raskt nok til å spille BF1 i 1920x1080. Flaskehalsen ser ut til å være CPUen. Det er derfor jeg foreslår å kjøpe en brukt 2600K eller 3770K hvis TS klarer å få tak i et til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært i tvil --> Oppgradert CPU til 2500k/3570k/2600k/2700k/3770k, ut i fra hva som er tilgjengelig og priset riktig. Overklokket den så langt det er mulig og ventet ett par år for å oppgradere hele systemet. Jeg sitter selv på en 3770k på 4,5GHz og hadde ingen problemer med CPU load i BF1. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

IMO tror jeg din i5-2500 non-K og et saftig skjermkort vil være heftig nok.  Det eneste man vil merke litt forskjell på er minimums-FPS, men det vil nok ikke være noe kritisk.   Men ser du har R9 290.  Jeg har GTX 970 og har ingen planer om noen øyeblikkelig oppgradering der, fordi jeg tror det vil holde greit nok.   De to korta ligger jo egentlig tålig nært hverandre.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

IMO tror jeg din i5-2500 non-K og et saftig skjermkort vil være heftig nok.  Det eneste man vil merke litt forskjell på er minimums-FPS, men det vil nok ikke være noe kritisk.   Men ser du har R9 290.  Jeg har GTX 970 og har ingen planer om noen øyeblikkelig oppgradering der, fordi jeg tror det vil holde greit nok.   De to korta ligger jo egentlig tålig nært hverandre.

Du kan kjøpe et GTX1080 til 7500kr men det hjelpe ikke en dritt hvis den CPUen du har i dag er flaskehalsen.

Her kan du se hvordan R9 290 yter i BF1 Beta. Minimum 60FPS bør holde i massevis.

Edit: Link.

Endret av PatosB300
Lenke til kommentar

Poenget er at man må unngå flaskehalser. Det å ha den raskeste CPUen på markedet vil ikke hjelpe hvis det er skjermkortet som er flaskehalsen eller motsatt.

Du kan jo selvsagt kjøpe en heftig CPU, et heftig skjermkort osv.. men da kaster du bare bort penger hvis du egentlig ikke trenger det til det du skal gjøre, f.eks spille i 1920x1080.

Kunsten er å klare å fjerne flaskehalser for lavest mulig kostnad.

Ut fra det jeg kan se så er R9 290 raskt nok til å spille BF1 i 1920x1080. Flaskehalsen ser ut til å være CPUen. Det er derfor jeg foreslår å kjøpe en brukt 2600K eller 3770K hvis TS klarer å få tak i et til en fornuftig pris.

Da er vi egentlig bare uenig i om det er verdt å bytte skjermkort? Ut fra denne: http://gamegpu.com/images/stories/Test_GPU/Action/BF1/bf1_proz_11.png synes det ikke som GPU er nevneverdig begrenset av CPU - hvertfall ikke nok til at man kan si at en 2600k, med en viss overklokk, er for svak for GTX1070.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...