Gå til innhold

Windows 10 har nå 400 millioner aktive brukere

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kunne vært interessant å sammenligne salg av operativsystemet (alene). Jeg sitter med en følelse av en betydelig andel av at disse 400 millionene er gratis oppgraderinger eller OEM med hardware. Markedet er betydelig forandret fra da jeg kjøpte Windows 7, både fordi smarttelefoner og nettbrett nå dekker en større andel av behovet for PC, og fordi Microsoft har gitt ut gratis oppgraderinger i en lengre periode. Dette antar jeg vil vises i salg av lisenser uten hardware.

Personlig vil jeg si at Windows 10 "føles" mye dyrere nå enn det ville ha gjort om det ikke var en så lang gratisperiode først.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Paul Thurrott har også gjort seg sine tanker om dette: https://www.thurrott.com/windows/windows-10/80909/windows-10-now-400-million-devices

Og de 400 millionene gjelder ikke "antall maskiner Win 10 er installert på". Her er det snakk om "antall maskiner som er i aktiv bruk". (Hva nå det måtte bety. Om de teller hvor mange unike maskiner som regelmessig kobler seg til Windows Update e.l. vites ikke.)

Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant å sammenligne salg av operativsystemet (alene). Jeg sitter med en følelse av en betydelig andel av at disse 400 millionene er gratis oppgraderinger eller OEM med hardware. Markedet er betydelig forandret fra da jeg kjøpte Windows 7, både fordi smarttelefoner og nettbrett nå dekker en større andel av behovet for PC, og fordi Microsoft har gitt ut gratis oppgraderinger i en lengre periode. Dette antar jeg vil vises i salg av lisenser uten hardware.

Personlig vil jeg si at Windows 10 "føles" mye dyrere nå enn det ville ha gjort om det ikke var en så lang gratisperiode først.

Men husk at en del av tapet tas igjen på feks office. Office koster jo en liten formue for tiden når man må betale pr. Mnd.

Så de legger helt om på forretningsmodellen,

Lenke til kommentar

Men husk at en del av tapet tas igjen på feks office. Office koster jo en liten formue for tiden når man må betale pr. Mnd.

Så de legger helt om på forretningsmodellen,

Det gjør "alle" (=mange). Vet ikke om Adobe og gjentakende inntekter har blitt pensum i økonomifagene eller noe.

Adobe gikk fra veldig mange enkeltsalg, som markedsleder og standardverktøy, til subscriptionmodell. Dette var veldig upopulært.

Salget gikk vesentlig ned. De fikk vesentlig færre kunder. Men de kundene de fikk, var gjentakende. De trengte bare selge et produkt en gang, og fortsette å få inntekter på produktet månedlig/årlig, inntil kunden velger å avslutte abonnementet.

Etter noen år hadde Adobe mye større inntekter på abonnement enn de noen gang hadde på enkeltsalg.

+ De trenger færre salg, og sannsynligvis færre selgere,

+ Ettersalg trengs ikke, det er automatisert,

+ Inntektene er vesentlig større, 

+ Supportutgiftene er nok vesentlig lavere siden det er færre kunder, og de færreste kundene er i oppstartsfasen.

+ Forutsigbarheten i inntekter er helt på andre enden av skalaen i forhold til enkeltsalg. 

+ De kan utvikle programvaren sin gjennom kontinuerlige microoppdateringer i stedet for å satse flere år på at en ny versjon slår an. 

- De kan miste posisjonen sin som markedsleder siden de har færre kunder. 

Modellen for engangsinntekter ved direktesalg er ikke lengre attraktiv til sammenlikning. Alle foretrekker recurring income. Betalte online-tjenester er omtrent samme modellen. Netflix er et godt eksempel. Eller Aftenposten.no, de følger omtrent samme modellen - færre kunder som betaler i stedet for mange kunder som ser reklame. Lokalavisene følger også samme modellen online - nesten strippet for artikler utenfor betalingsmuren. Selv samfunnsinformasjon fra kommune til befolkningen har jeg sett lukket bak betalingsmur. Og prisen per måned er sjokkerende høy med tanke på det tynne materialet sammenlignet med tidligere. Men de kan tillate seg høye priser så lenge noen betaler.

Som forbruker forsøkes jeg lokkes til å bare bestille produktet én gang, og så for alltid betale for det. Et abonnement kan vurderes til å være verd n ganger den initielle salgskostnaden, mens et direktesalg er verd 1 ganger den initielle salgskostnaden. Det legges ofte kontraktuelle hinder for at det skal være upraktisk å si opp.

Alt dette tilsier at Microsoft allerede har regnet på hvor mye penger de kan tjene/spare på å gjøre Windows om til en ren abonnementstjeneste for et mye mindre andel av markedet, kanskje bare forretningsmarkedet. Det er ikke utenkelig å se for seg en modell der "Windows 365 Home" blir gratis, mens "Windows 365 Professional" koster 49,- mnd/bruker, med ekstra påslag for ekstra tilleggstjenester. 1499,- for "Windows 365 Ultimate" som inkluderer alt. 

Navnene i eksemplene er fra tidligere produktkampanjer, når Windows dropper "10"-navnet vil jeg anta de kommer opp med nye navnevarianter for produktklassene. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld;

Antall enheter (maskiner) Win 10 er innstallert på gir ikke noe svar på antallet brukere (personer).

Er det aktiverte installasjoner, eller faktisk aktive installasjoner som telles? Uansett bedre tall enn de OS'ene hvor man teller antall nedlastinger (sikker i mangel av aktive installasjoner).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...