Gå til innhold

De skal forandre verden med sensorer som varer 15 år uten batteribytte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt spørsmål om IOT ikke rettet mot sensoren i denne artikkelen.

Hvem står til ansvar når en av de smarte tingene i hjemmet ditt bla er med på DDOS eller blir brukt ondsinnet mot noe - dette fordi tingen (kjøleskapet, tannbørsten, tskjorten, etc) ikke mottar firmware oppdateringer lenger eller at eieren ikke er kyndig nok til å oppdatere alle dingsene sine selv. Er det noen standarer gående der ute bla de som lager IOT maskinvaren?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, men det du snakket om, nettverkstilgang, gikk jo på appen. Hullene i utstyret forutsetter at man allerede har nettverkstilgang (eller fysisk), og lar deg gjøre ting som å gjenta kommandoer (om jeg ikke har misforstått noe)

AtW

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg lese mer om teknologien? Hører bare data, prosessering, IoT og volum, men jeg fatter ikke hva produktet er godt for. Hvilken frekvens benyttes, hva er rekkevidden, hva slags sensorer er det snakk om, hvordan skal et system i det hele tatt se ut og hva er poenget...? Vil det lanseres SDK og devkits, og vil forretningsmodellen være lisensbasert, eller gratis ved kjøp av hardware?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo kjempe bra, det eneste som bekymrer meg er dette: "Selskapet vil ikke bare være en brikkeleverandør. De vil bygge og selge en tjeneste hvor sensorene er en komponent i et større informasjonssystem."

Håper ikke dette betyr ett låst økosystem om det kommer produkter rettet mot forbrukere.

Som feks zwave, diverse 433mhz produkter etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi nok om alt fra temperatursensorer til radiomerking av dyr eller kanskje overvåke bevegelser i mannen?

Brikkene skal kunne hente verdier fra forskjellige sensorer, behandle data og sende det videre.

Har selv mange hjemmelagde sensorer på batteri som holder i ca to år, å få slike sensorer som varer i 10 år + vil være kjempegreit.

Lenke til kommentar

Slik miniatyrteknologi må da vere alle tiders for dei som har gebiss. Det å kunne bevege musa med tungen, eller den elektriske rullestol.

Med en dobbell-jæksle som tannimplementat er jo mulighetene ubegrenset.

Det trehåndede mennesket, haleluja...!

Kom an komentartører, bruk fantasien på saklige funksjoner.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette er jo kjempe bra, det eneste som bekymrer meg er dette: "Selskapet vil ikke bare være en brikkeleverandør. De vil bygge og selge en tjeneste hvor sensorene er en komponent i et større informasjonssystem."

Håper ikke dette betyr ett låst økosystem om det kommer produkter rettet mot forbrukere.

Som feks zwave, diverse 433mhz produkter etc.

Jeg gjetter på at de tilbyr løsninger på minst tre nivåer. Brikker i bulk til de som tar seg av all integrering/styring selv(store firmaer), brikker i 'skyen' hvor DR 'styrer alt'(typisk små firmaer) eller 'cloud on premise' hvor de med spesielle ønsker kjøper en ferdig sky de kan styre selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...