Gå til innhold

Bokføring av småbløp i nettbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål ang. hvordan mindre beløp kan bokføres.

La oss ta dette eksempelet:

Du har laget en applikasjon som selges i en nettbutikk for 5 kr. Med en gang en betaling med f.eks. PayPal er utført får kundene tilgang til applikasjonen. La oss si at det blir hundrevis eller tusenvis av kjøp daglig, alle for 5 kr stk.

 

Det vil ikke da være spesielt effektivt å opprette en faktura for hver av kjøpene da det er såpass mange småbeløp.

I følge det jeg har kommet frem til så vil salgene være kontantsalg, og det ser ut som om det er noen unntak fra de normale kravene når det kommer til småbeløp. Jeg har og flere ganger hørt ting som at "er beløpene under 1000 kr og det er kontantsalg så kan alt for en måned(noen sier dag) bokføres som ett bilag der ting er summert". Stemmer denne påstanden? Dersom det stemmer, skal hver dag føres som ett eget bilag eller hver måned, eller noe annet?

Jeg vet det at f.eks. PayPal har rapporter som viser antall betalinger, summen av betalingene og summen av gebyrer gruppert etter hver dag i en bestemt måned, samt summering for alle dagene. Er dette godkjent som et bilag?

 

Hvordan foregår dette f.eks. i kassen på rema? Der kan jo beløpene være ganske store, men jeg tviler på at rema har en faktura for hvert eneste kjøp.

 

Håper noen som har peiling kan forklare hvordan dette er. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hypotetisk sett kan man si at slike salg er salg fra ubetjent salgssted, jf. bokføringsforskriften § 5-4-4. En akseptabel løsning vil da være at man bokfører "dagsoppgjør", "ukesoppgjør", eller "månedsoppgjør" basert på rapporter fra Google Play/App Store. Hva man velger kommer an på hvor ofte man får penger, jf. prinsippet i forskriften § 5-4-5. Får man beløp direkte overført eller daglig overført må man bokføre dagsoppgjør. Hvis ikke må man bokføre oppgjør så ofte man får penger - en gang i uka, ukesoppgjør, mv. Sjeldnere enn månedsoppgjør åpner ikke bokføringsforskriften for (pga. avgiftsterminer).

 

I kassen på Rema føres det en faktura for hvert salg. Kontaktfaktura kalles ofte "kvittering", og hver kvittering er ett salgsdokument/bilag. Rema har naturlig nok et litt mer avansert system for bokføring av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...