black_sheep Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Hei! Har behov for en bruktbil for høst- og vintersesongen og frem til våren. Det trenger nødvendigvis ikke være en vinterbil, men punktene jeg huker av på finn.no er: - Stasjonsvogn - SUV - 20 til 50 000,- Tror jeg har sett meg blind nå, for nå står jeg fast. Stasjonsvogn/SUV grunnet hundebur. Også ønsker jeg en forholdsvis pålitelig bil vinteren igjennom. Hvordan er Opel Vectra 05-06 modellene - disse ser ut til å ha ekstremt godt med bagasjeplass? Hva med Subaru Forester, innbiller meg at disse fort er herja med? Takk Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Ny innfallsvinkel... Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Ny innfallsvinkel... Tja, hvorfor ikke. Kjenner lite til Suzuki, annet en mopeden jeg hadde som guttunge, men er det "duganes"? Har du noen kommentarer til XL7? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Har hatt Vectra 2.2 diesel. God plass både i baksetet og i bagasjerom. Bagasjerommet er nokså rettvinklet og uten utstikkende detaljer, så det er lett å finne plass til feks hundebur. Se etter en som har servicehefte, trenger ikke frykte litt lang KM, de tåler å kjøres langt. Sjekk evt at det ikke er noen gjeldende feilmeldinger (vises på skjermen) og at motor ikke går i nødmodus i løpet av en god halvtimes kjøretur. Forester er og fine og praktiske biler, men de er kjent for å bruke mye drivstoff, og delepriser er endel over normalen. Mitt inntrykk er at de ofte brukes som familiebil og jakt, så det aner meg at tilstanden kan variere stort. Burde være nokså lett å finne ut av, ser den ut som et dass i interiøret, så er det kanskje et hint om å styre unna 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 I personbil/stasjonsvognformat ville jeg sett på Ford Mondeo i rett prissegment, SUV til den prisen er vanskelig. Suzukien er neppe heelt der oppe, men skal du ha SUV til den prisen og helst en som ikke er helt oppbrukt er kanskje XL7 å vurdere. Jeg har ikke stor kjennskap til dem, men mitt inntrykk er at de er forholdsvis greie, trauste travere, men kanskje noe primitive. Dog kan man ikke skyte ned stjerner for den prisen. 1 Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Takk for glimrende tilbakemeldinger, dere! Vectra virker som en grei bil til den prisen. Fint du påpeker det med km.stand, da de fleste har gått et stykke. Da behøver kanskje ikke det være tungen på vektskåla her. Hva tenker du om denne?: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82852240 Forstår poenget ditt om Forester. Inntrykket taler vel for seg der. Har tenkt litt på Ford Mondeo, som du nevner Leo_, men er så skeptisk etter at jeg hadde en 07 Focus. Aldri påkostet en bil så mye. Likevel, dette bilkjøpet er ment for å selges i mai/juni igjen, så det er kanskje verdt å vurdere en Mondeo. Så klart, prissegmentet mitt tilsier ikke akkurat det beste på fire hjul - men skal jaggu forsøke innen den prisklassen Lenke til kommentar
toffo Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Var i samme båt for et års tid siden, endte opp med at en velholdt Mondeo antagelig var det beste kjøpet. SUV'ene var forholdsvis dyre og langt unna comfort-nivået i f.eks. Mondeo. (Og så har jeg greidd meg uten SUV/4WD i 30 år, og da trenger jeg det vel ikke nå heller ;-). Vectra er definitivt et alternativ, men har vist seg noe mindre pålitelig. Passat i den prisklassen ruster så du hører det i tillegg til ikke å være mer driftssikre. Premium-bilene som Audi eller BMW får en også billig, er muligens mer driftssikre men har desto dyrere deler og verkstedkostnader. Det finnes noen outsidere som kan være gode kjøp hvis en får de rimelig. Tenker særlig på Citroën C5 og Honda Accord. Mazda 6 kunne vært fin men ruster enda værre enn Passaten. Peugeot 307 SW etter facelift kan også være godt kjøp. (Jeg endte til slutt å legge på et par titusener og kjøpe en litt nyere Peugeot med kortere kjørelengde.) 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Hva med Subaru Forester, innbiller meg at disse fort er herja med? Neppe herja med i betydningen spinning, drifting og råkjøring, men for alle firehjulstrekkere kan det jo skje at man kjører på dårlige veier, gjennom brøytekanter etc - fordi man kan det. Men dersom du tåler litt frynsete støtfangere og andre småskader, så tåler bilen det. Selv har jeg en eldre Subaru Legacy med litt skjønnhetsskader - den ser fin ut på avstand, men jeg er ikke veldig redd for en ny ripe når jeg parkerer på kjøpesenteret. Symmetrisk firehjulstrekk er fantastisk på vinterføre, men to ulemper: Bensinforbruk, og når den først slipper, så slipper den. Gode vinterdekk er viktig, og å være klar over at det kan være glatt uten at du merker det. Nyere modeller kan ha ESP samt lavere drivstofforbruk enn eldre, ved 50 kkr kan du finne biler både før og etter disse endringene avhengig av kort eller lang km-stand. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Takk igjen for gode tilbakemeldinger - toppers! Tåler definitivt noen skraper o.l. på en bil til 50 000. Det må man leve med. Så, det viktigste er alt det andre. Skrinlegger ikke Forester helt enda. I tillegg skal jeg vurdere Mondeo i større grad. C5 har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, men trekkes inn i vurderingen den også Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Jeg hadde en '02 Passat i litt over 5år. 1.8T. Var veldig lite rust på denne, og jeg var ikke spesielt flink til å vaske den om vinteren heller. Fikk 30k i innbytte for den, så det burde være noen å finne til rundt den prisen. Alternativt 1.9tdi. Eneste "problemet" jeg hadde med min, var coiler som gikk i ny og ne. Men disse er forholdsvis billige og enkelt å fikse det selv. Bakrutepussern gikk på et tidspunkt, dét også en lett og forholdsvis billig reparasjon. Skal du bare ha bilen i vinterhalvåret, så burde ikke det by på store problemer. Veldig behagelige å kjøre også 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Ny innfallsvinkel... Tja, hvorfor ikke. Kjenner lite til Suzuki, annet en mopeden jeg hadde som guttunge, men er det "duganes"? Har du noen kommentarer til XL7? Om du går for en xl7, så styr langt unna den med 2liters diesel. Den føles veldig undermotorisert og krever mye giring. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Synes toffo har en fornuftig tilnærming til problemstillingen 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Jeg hadde en '02 Passat i litt over 5år. 1.8T. Var veldig lite rust på denne, og jeg var ikke spesielt flink til å vaske den om vinteren heller. Fikk 30k i innbytte for den, så det burde være noen å finne til rundt den prisen. Alternativt 1.9tdi. Eneste "problemet" jeg hadde med min, var coiler som gikk i ny og ne. Men disse er forholdsvis billige og enkelt å fikse det selv. Bakrutepussern gikk på et tidspunkt, dét også en lett og forholdsvis billig reparasjon. Skal du bare ha bilen i vinterhalvåret, så burde ikke det by på store problemer. Veldig behagelige å kjøre også Det går mange av disse her og de ser ut til å ha nokså lite rust på karosseriet i forhold til hvilke eiere de har. Ellers syns jeg ikke all verden om dem. Har Passatene blitt verre enn de var før mtp rust? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Jeg hadde en '02 Passat i litt over 5år. 1.8T. Var veldig lite rust på denne, og jeg var ikke spesielt flink til å vaske den om vinteren heller. Fikk 30k i innbytte for den, så det burde være noen å finne til rundt den prisen. Alternativt 1.9tdi. Eneste "problemet" jeg hadde med min, var coiler som gikk i ny og ne. Men disse er forholdsvis billige og enkelt å fikse det selv. Bakrutepussern gikk på et tidspunkt, dét også en lett og forholdsvis billig reparasjon. Skal du bare ha bilen i vinterhalvåret, så burde ikke det by på store problemer. Veldig behagelige å kjøre også Det går mange av disse her og de ser ut til å ha nokså lite rust på karosseriet i forhold til hvilke eiere de har. Ellers syns jeg ikke all verden om dem. Har Passatene blitt verre enn de var før mtp rust? Ja. Generasjon 4/5 som gikk til 2005 er helt grei. Bakluka ruster på omtrent samtlige, og ofte i hjulbuer og slikt men ikke værre enn mye annet. Men generasjon 6 som kom i 2005 ruster fort og overalt - gjerne på unormale steder som dørsider og tak. Det skal skyldes i overkant ivrig innsparing på grunning og lakk-kvalitet, haugevis av disse har vært inne og blitt fikset på garanti, men nå er jo også gjennomrustgarantien i ferd med å gå ut. Jeg ville skydd de som pesten. Golf har problemer også, har sett 2006/2007 Golf med gjennomrustede kanaler, men de er allikevel ikke så ille som Passat. Edit: På toppen kommer Møller, som har fått et konsekvent elendig rykte på kundebehandling og garantioppfølging... Der har faktisk Mazda-forhandlerne gjort en imponerende innsats for å redde ryktet sitt med tanke på hvor ille 6'eren skal være. Men der kommer gjerne rusten innenfra, da hovedproblemet skal være tilnærmet fraværende rustbehandling i hulrom, falser o.l. Endret 27. september 2016 av toffo 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/hemmelig-liste-avsloert-disse-bilene-ruster-mest-og-minst/a/23674243/ Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Ny innfallsvinkel... Tja, hvorfor ikke. Kjenner lite til Suzuki, annet en mopeden jeg hadde som guttunge, men er det "duganes"? Har du noen kommentarer til XL7? Om du går for en xl7, så styr langt unna den med 2liters diesel. Den føles veldig undermotorisert og krever mye giring. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå