Gå til innhold

Se hva Civilization VI krever av PC-en din


Anbefalte innlegg

Civ 4 var awesome akkurat som nummer 1 og 2. Civ 3 og 5 skuffa stort for min del. 5 var utrolig kjedelig. Kjipt å si da 1, 2 og 4 er blant mine favorittspill.

 

Personlig synes jeg Civ 4 var seriens absolutte bunnotering så langt. At de fjernet ranged attacks gjorde krigføringen svært ensidig og behovet for varierte styrker forsvant. Ranged attacks ble heldigvis gjeninnført i Civ 5, men da ble AI voldsomt kneblet ved å fjerne "stacks of doom", uten dette var krigføring mot AI'en en vits.

Civ 3 er etter min mening fremdeles høydepunktet for serien, selv om den har noen flaws (f.eks AI vet nøyaktig hvor alle ubåtene dine er). Ideelt sett skulle de ha kombinert de taktiske elementene (kampsystemet) fra Civ 3 med de strategiske elementene (kultur/ressurser/vitenskap/diplomati) fra de senere spillene.

Dessverre blir det sikkert et kampsystem uten ranged attacks og uten stacks :-/...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Personlig synes jeg det er litt synd at man straffes så mye for å få wide i 4 og 5, men innser jeg at det er fordi jeg er vokst opp med civ1 og 2 som hadde en annen måte å spille på.

 

Vet ikke hvor mye du har hørt om spillet, men nå er det slik at production cost av settlers, builders og districts går opp desto flere man har. I tillegg kan ikke byer gjøre city attack før de har bygd city walls, og forsvarsbygg slik som city walls kan ikke insta-kjøpes med gold, så om man skal ekspandere må man først bygge et militær som kan forsvare alle byene skikkelig. Så langt jeg vet er det ingen penalty fra selve byene, i motsetning til global unhappiness man fikk fra byer i ciV.

 

Høres ut som en mye mer realistisk og morsom måte å roe ned ekspansjonismen på. 

Nå er også luxuries endret på. Hver by har sin lokale happiness, basert på ting som tilgang på vann, great persons, bygninger, luxuries og sikkert noen andre ting. I den siste streamen de hadde om city growth, gikk de gjennom dette.

 

En viktig forskjell med luxuries er, at de nå virker på inntil fire byer. De blir på en måte som en ressurs. Har du én gull-ressurs, kan du altså ikke forvente at den skal dekke inn behovet for 10 byer. Da må du ut å finne flere.

 

Samtidig var var det slik at enkelte bygninger også har en viss "range" - tror det var snakk om 6 tiles, så hvis du hadde fire byer innenfor rekkevidde av et district med en bygning, så ville alle disse fire få happiness av denne. Litt mer logisk system. Operaen i Oslo har fint lite å si for de som bor i Kirkenes. Da blir de i såfall "domestic tourists", som de vel også blir i spillet. Dog har de ikke vist så mye om selve turismen, annet enn at det faktisk er forskjell på innenlands og utenlandske tursiter :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Er det bare meg eller er det håpløst å finne ut hva som er inkludert i det forskjellige versjonene på Steam? Synes å huske at jeg har slitt med det før også...

 

Vanskelig? Nei, bare åpne fanen "pre-purchase offer".

 

Forhåndskjøp av spillet gir 90 dager eksklusiv tilgang til fraksjonen Aztecs. Etter denne perioden blir fraksjonen tilgjengelig for alle eiere av spillet, helt gratis.

 

Digital Deluxe gir digital soundtrack, og de første fire dlcene. Digital Deluxe er derfor billigere om du uansett tenker å kjøpe dlc når det blir lansert, da du får en samlerabatt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller handler annenhver artikkel på Gamer om systemkravene til ett eller annet kommende spill?

 

Den andre halvparten handler for så vidt om E-sport når jeg tenker meg om, så hva skjedde med Gamer egentlig? Burde vel begynne å lete etter en ny side som jeg kan følge med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller handler annenhver artikkel på Gamer om systemkravene til ett eller annet kommende spill?

 

Den andre halvparten handler for så vidt om E-sport når jeg tenker meg om, så hva skjedde med Gamer egentlig? Burde vel begynne å lete etter en ny side som jeg kan følge med på.

Ja, det har vært litt for mange av disse i det siste. Vi begrenser nok litt hvilke spill vi skriver slike saker om fremover, men det er en tydelig interesse rundt systemkrav til kommende spill – særlig til storspill som Civ 6.

 

Antallet e-sportartikler holder seg jevnt på mellom 20 og 25 prosent hver måned, slik det har vært det siste året. Det kan være at de publiseres i større «klynger» noen ganger, noe som gjør at de okkuperer store deler av forsiden.

 

Tar gjerne imot innspill på hva slags saker du ønsker å lese. :) 

Endret av Arodem
Lenke til kommentar

Anbefaler heller RimWorld for folk som liker strategispill. Ikke like episk, men heller ikke fordummet ned så mye at man nesten bare trenger å klikke igjennom standardvalgene for å vinne.

 

Hvordan vet du at Civ6 blir "klikke gjennom standardvalgene"? Nå er det da ditt eget valg at du alltid spiller Civ5 på samme måte. Ja det finnes en optimal vei å gå når det kommer til kombo av social policies og reseach, men det betyr ikke at man MÅ spille slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Civ-grafikken ser barnslig og browser-vennlig ut på skjermbilder, men har haugevis av animasjoner som gjør det mye bedre. Skulle dog ønske de ville ta Civ i en mer realistisk retning. Uten å gå helt overbords og gjøre gameplay lukket, som Universalis.

 

Lukket? universalis er jo lett. det mainstreama ned. eneste probleme er ju det 500 dlcene. men spiller du med en kompis så får du alle expenasion pack i MP da når du spiller med han. du får da ikke cosmetic DLC som sanger og drakter
Lenke til kommentar

 

CIV er blitt et spill for 6-åringer. Det ser barnslig ut og det mangler alt som skal gjøre det realistisk. Det er brettspill og tungrodd. Civ5 ble ikke ferdig før alle add-ons var utgitt. Den beste civ-versjonen er Call of Power II. Men i dag skulle de droppet brettspillet og heller kjørt massive armeer og vakre realistiske landskap med spillmekanisme med dybde. Spill som Universalis og Total War gir en mer realistisk følelse, og CIV burde satset på å skape en skikkelig jordklode med masse ressurser og masse alternativer som er spiller-avhengig og ikke kultur-avhengig. CIV har aldri klart å balansere spillet slik at spillere i multiplayer får en balansert kamp.

Da hadde det ikke vært Civ lengre, og jeg hadde vært meget skuffet. Civ5 er et av mine all time favoritter. Total War er noe dritt, Universalis klarte aldri å fange oppmerksomheten min. Hvis man vil spille Total War, Spill Total War. Hvis man vil spille Universalis.. spill Universalis da! Ikke ødelegg en av favorittseriene mine ved å blande inn elementer fra spill som er totalt annerledes en Civ, da dette vil endre konseptet i spillet totalt.

 

Civ6 har jeg gledet meg til i lengre tid, og det jeg har sett av spillet så langt ser veldig lovende ut. De har uttalt at de har laget spillet på en helt ny spillmotor og skrevet om hele AI'en. Combat AI var en av de største problemene med det ellers fantastiske spillet Civ 5.

Litt morsomt at du nevner Universalis, for det er akkurat denne retningen Civ6 går med casus belli :)

 

Men no Casus Belli is best Casus Belli :D

Lenke til kommentar

Begynner å gå surr i tallregningen på versjonsnummerering når de benytter slike romerske tall. Trodde først dere omtalte IV som den nye versjonen, men ser nå at det står VI.

 

Civ har mistet futten, hver gang jeg leser om nye versjoner så vil jeg helst spy. Hva er nytt egentlig? Er bedre å bruke pengene på noe annet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...