Bytex Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Jeg var vitne i en rettssak som gjaldt ID-tyveri for noen år siden. Jeg fikk egentlig aldri vite noe mere enn at jeg skulle vitne på en dato, og hørte ingenting etterpå før noen uker senere når jeg fikk et rettsdokument som sa saken var henlagt. Jeg hadde ingen samtaler med "min" advokat hverken før eller etter rettssaken, bare kom og fortalte historien min, og ble utspurt av dommer, aktor og hans forsvarsadvokat, forlot lokalet, og saken fortsatte neste dag uten min deltakelse. Det var ikke noe sted tilskuere kunne sitte uansett. Det virker som om det meste av saken var bygd opp rundt meg, da det var jeg som trigget etterforskningen med å anmelde alt som skjedde over en kort periode. Det var tømt lønnskonto, 2 biler kjøpt, mobilabn bestilt m.m. Greit nok, fyren hadde allerede sittet i fengsel 8 måneder, han ble tatt på fersken med både mitt og en stabel andre bankkort m/id i en razzia. Jeg fikk vite med en gang når han ble tatt, så gikk det over et halvt år før det ble rettssak. Men det hadde vært artig å lese hele saksreferatet, hva de andre vitnene sa, hva han sa, hva advokatene/dommer sa, hvorfor saken ble henlagt og sånt. Hvor kan jeg gå for å finne slike referater fra gamle rettssaker? Koster det noe? Kan man f.eks. søke på navn på tiltalte? Eller mitt eget navn? Jeg har ingen referansenummer liggende. Jeg ser jo at advokater ofte refererer til sak x mot person y når de prosederer en sak. Jeg kikket på lovdata.no men der var det bare paragrafsøking? Endret 27. september 2016 av Bytex Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Det skrives ikke referater fra rettssaker ut over dommerens egne notater. I enkelte tilfeller tas vitneforklaringer opp på lyd/film, men det er sjeldent. Du kan be om å få dommen, der gjennomgås bevismaterialet og rettens begrunnelse for resultatet. Hvis statsadvokaten har trukket saken blir imidlertid begrunnelsen som regel ganske kort, da blir det en ren henvisning til at statsadvokaten har trukket saken/lagt ned påstand om frifinnelse. Henvend deg til påtalemyndigheten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Hva er påtalemyndigheten? Sende mail til rettssalen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Hva er påtalemyndigheten? Sende mail til rettssalen? https://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5talemyndighet Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Så det er ikke folk som skriver ned alt i rettssaker. .trodde det satt en person med sånn stenograf og skrev alt med rare bokstaver. Endret 27. september 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Tror det enten bare er i USA eller bare er i USA på film Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Hva er påtalemyndigheten? Sende mail til rettssalen? https://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5talemyndighet Greit, men hvordan skriver jeg til "påtalemyndigheten". Det er jo bare masse forskjellige etater. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Hva er påtalemyndigheten? Sende mail til rettssalen? https://no.wikipedia.org/wiki/Påtalemyndighet Greit, men hvordan skriver jeg til "påtalemyndigheten". Det er jo bare masse forskjellige etater. Du kontakter den politiadvokat som er påtaleansvarlig. Det står sannsynligvis i de dokumentene du allerede har i saken. Eller så kontakter du det politikontoret som etterforsket saken, så kan de sende deg videre til rett person. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Du slår opp på politi.no, finner ditt politidistrikt, og så finner du kontaktinformasjonen til Retts- og påtaleenheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå