olaflaaten Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Se video av problemet, den forklarer det meste av det jeg skriver under: Helt plutselig slo PCen min (en selvbygget i 2012 av deler for ca 20 000kr) seg av uten forvarsel. Etter ca 5 sekunder forsøker den å skru seg på igjen, men det varer bare et par tidels sekunder. LED lys foran på kabinettet blinker og viftene kommer såvidt i gang. Så er det stille i ca 5 sekunder før det samme skjer igjen. For å avbryte syklusen må jeg skru av power supply bak på kabinettet.Dette har skjedd to ganger før i løpet av det siste året, men da har problemet tydeligvis forsvunnet før jeg har rukket å finne den egentlige årsaken. Den første antagelsen min har vært at det var noe med strømmen - en slags kortslutning - og jeg har byttet stikkontakt, åpnet kabinettet, fjernet støv osv, tatt ut og satt på plass igjen et grafikkort for eksempel. Sånne ting. Etter en sånn liten runde har problemet altså tilsynelatende forsvunnet ved de to forrige anledningene, men ikke denne gangen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Vet du hva som lager den lyden? Den var alarmerende. edit: For å si det sånn; du kan banne på at det er enten en disk eller en vifte av noe slag. Er det en disk kan du vinke farvel til innholdet på den, men jeg ser ikke for meg at det eller skulle hindret maskinen i å starte opp. Jeg holder en knapp på at det er enten CPU-kjøler eller skjermkortviften som har et kulelager som er knust i småbiter. Har du ekstra deler du kan teste med? Endret 26. september 2016 av srbz Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Den lyden er jeg nesten helt sikker på at "alltid" kommer når jeg skrur på maskinen. Den høres ikke like grov ut når kabinettet er lukket. Det er ikke en vifte som slår eller noe lyd som vedvarer mens maskinen er i gang altså. Bare en kort lyd. Hva skulle en vifte med ødelagt kulelager ha å si for at maskinen starter opp?Har ikke ekstra deler her dessverre.EDIT: Lyden er CD-ROM. Kobla den ut og lyden forsvant. Men ellers er alt det samme. Endret 26. september 2016 av olaflaaten Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Det kan være psu som ikke gjør holdup. (prøv med annen psu) Det kan være korrupt cmos (resett cmos ihh til hovedkort manualen) Det kan være svakt cmos batteri (hvis det oppstår igjen etter at resett cmos eventuelt fikset det) Det kan være feil/defekt minne. Det kan være feil/defekt hovedkort. Man bør kople fra alle unødvendige enheter på hovedkortet fjerne det fra kabinettet for å utelukke spenn , bøy eller kortslutning på underside , metallspon løsnet fra kabinettet etc. Sette dette opp på et trebord utenfor kabinettet (starte kun med å kortslutte pwr-on pins på det ,eller om det har trykk knapp) Man må ha : -Hovedkortet -cpu og kjøler -1 minnebrikke -monitor tilkoplet hovedkortets dvi port. Forutsatt om cpu har integrert grafikk. Hvis ikke må du ha et grafikk kort , men det gjør det vanskeligere å isolere feil. -Et ps2 tastatur , eller usb -psu , med 24pin , psu P4 tilkopling eller EPS tilkoplet. Noe å starte hovedkort pwr pins med. Feilsøke dette uten ekstra deler er en vanskelig om ikke umulig oppgave. Hvis det ikke er noe trivielt som løs minnebrikke i sokkel , korrupt cmos , kortslutning i en kabinett vifte e.l. Endret 27. september 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Se video av problemet, den forklarer det meste av det jeg skriver under: Helt plutselig slo PCen min (en selvbygget i 2012 av deler for ca 20 000kr) seg av uten forvarsel. Etter ca 5 sekunder forsøker den å skru seg på igjen, men det varer bare et par tidels sekunder. LED lys foran på kabinettet blinker og viftene kommer såvidt i gang. Så er det stille i ca 5 sekunder før det samme skjer igjen. For å avbryte syklusen må jeg skru av power supply bak på kabinettet. Dette har skjedd to ganger før i løpet av det siste året, men da har problemet tydeligvis forsvunnet før jeg har rukket å finne den egentlige årsaken. Den første antagelsen min har vært at det var noe med strømmen - en slags kortslutning - og jeg har byttet stikkontakt, åpnet kabinettet, fjernet støv osv, tatt ut og satt på plass igjen et grafikkort for eksempel. Sånne ting. Etter en sånn liten runde har problemet altså tilsynelatende forsvunnet ved de to forrige anledningene, men ikke denne gangen. Ser ut som defekte kondensatorer i hovedkort. Prøv å koble fra strømkabel til veggen, blir bios-innstillinger resatt? Isåfall kan det også tyde på defekt kondensator. Du kan prøve å holde inne påknappen akkurat passelig lenge. Ca 0,5 sekunder, ikke for kort og ikke for lenge. Altså at du prøver å holde knappen inne så lenge som mulig uten at maskinen skrur seg av igjen (slik den skal om du holder knappen inne lenge). Endret 27. september 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Ser ut som defekte kondensatorer i hovedkort. Prøv å koble fra strømkabel til veggen, blir bios-innstillinger resatt? Isåfall kan det også tyde på defekt kondensator. Du kan prøve å holde inne påknappen akkurat passelig lenge. Ca 0,5 sekunder, ikke for kort og ikke for lenge. Altså at du prøver å holde knappen inne så lenge som mulig uten at maskinen skrur seg av igjen (slik den skal om du holder knappen inne lenge). Jeg får ikke se om BIOS blir resatt, i og med at maskinen aldri får gå mer enn noen tidels sekunder. Men jeg har forsøkt å resette BIOS likevel, både ved å fjerne CMOS batteriet, og ved å flytte dingsen fra pin 1-2 til 2-3 som anvist i hovedkort-manualen. Det er ikke nok til å få opp noe skjermbilde. Du er ikke den første som foreslår defekt kondensator/capasitor, så kanskje du er inne på noe likevel. Ingen ting jeg har gjort av feilsøking har gitt noe som helst utslag på problemet, så jeg håper nå å i det minste ha at problemet ligger i PSU, hovedkort eller prosessor. Sistnevnte har jeg fått høre det er lite sannsynlig at det kan være, og jeg klamrer meg til at det skal være sant, siden det er den dyreste komponenten å bytte. Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Det kan være psu som ikke gjør holdup. (prøv med annen psu) Det kan være korrupt cmos (resett cmos ihh til hovedkort manualen) Det kan være svakt cmos batteri (hvis det oppstår igjen etter at resett cmos eventuelt fikset det) Det kan være feil/defekt minne. Det kan være feil/defekt hovedkort. Man bør kople fra alle unødvendige enheter på hovedkortet fjerne det fra kabinettet for å utelukke spenn , bøy eller kortslutning på underside , metallspon løsnet fra kabinettet etc. Sette dette opp på et trebord utenfor kabinettet (starte kun med å kortslutte pwr-on pins på det ,eller om det har trykk knapp) Man må ha : -Hovedkortet -cpu og kjøler -1 minnebrikke -monitor tilkoplet hovedkortets dvi port. Forutsatt om cpu har integrert grafikk. Hvis ikke må du ha et grafikk kort , men det gjør det vanskeligere å isolere feil. -Et ps2 tastatur , eller usb -psu , med 24pin , psu P4 tilkopling eller EPS tilkoplet. Noe å starte hovedkort pwr pins med. Feilsøke dette uten ekstra deler er en vanskelig om ikke umulig oppgave. Hvis det ikke er noe trivielt som løs minnebrikke i sokkel , korrupt cmos , kortslutning i en kabinett vifte e.l. Jeg tenker også at å prøve med annen PSU er neste skritt i feilsøkingen. Jeg har resatt CMOS, både ved å fjerne batteriet og som anvist i HK-manualen. Svakt CMOS batteri? Jeg har som nevnt hatt det samme problemet 2 ganger før det siste året, men da har det forsunnet av seg selv etter få minutter med rengjøring og feilsøking i kabinettet. Kan det være at batteriet har vært svakt - og nå dødt? Jeg har prøvd å starte uten 2/4 av minnebrikkene mine. De resterende greier jeg ikke å komme til uten å fjerne CPU-vifta (noctua (stor)). Jeg har også prøvd uten lydkort, grafikkort, HDD, SSD, DVD drive. Jeg har også prøvd å koble ut frontpanelet på kabinettet og tjuvkobla PWR-switchen med skrutrekker. (Samme oppførsel da også.) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Prøve med en annen strømforsyning synes å være det som ikke bør være uprøvd ja. (som neste tiltak) 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Du trenger ikke å ha på CPU-kjøleren for å tese de andre minnebrikkene, tar litt mer enn noen sekunder før CPU'en brenner opp for å si det slik. Trenger ikke å ta den av og sette den på for hver brikke. Slå selvfølgelig av maskinen ca med en gang den starter. Edit; Ikke det at jeg nødvendigvis tror det er RAM'en som tuller til, men det er alltid greit å eliminere en årsak før man går videre. Første som slo meg var dødt HK eller PSU. Endret 28. september 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 Jeg tok med maskinen min til en kamerat med en ekstra PSU liggende, og det ser ut til at det var der problemet lå! Hurra.Hadde ikke mer enn hovedkortet tilkobla siden PSUen ikke er min og egentlig ikke passer, men maskinen startet og forble startet Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Håper for din del at du er religiøs, for psuer bruker vel å ta med seg andre ting hvis de skulle finne på å dø. Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 29. september 2016 Forfatter Del Skrevet 29. september 2016 Veit dere hva, det var ikke PSUen like vel. Etter krysskontrollering hjemme fant jeg ut at min egen PSU også fungerte når jeg kobla den til fra utsiden av kabinettet. Derfra deduserte jeg meg frem til at det slutta fungere på det tidspunktet jeg la strømkabelen til HK rundt i en slags "kabelgate" som finnes i kabinettet for å gjøre det mulig å holde orden. Nå har jeg altså lagt kabelen til HK mer midt i kabinettet på en ganske klønete måte - og maskinen fungerer.Hva tror dere? Er det et lite brudd i en ledning fra PSU, eller er det pins på HK som er veldig ømfintlige og ikke tåler at ledningen kommer og "legger press" fra en viss vinkel? Noe som ligger innat noe og kortslutter? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Veit dere hva, det var ikke PSUen like vel. Etter krysskontrollering hjemme fant jeg ut at min egen PSU også fungerte når jeg kobla den til fra utsiden av kabinettet. Derfra deduserte jeg meg frem til at det slutta fungere på det tidspunktet jeg la strømkabelen til HK rundt i en slags "kabelgate" som finnes i kabinettet for å gjøre det mulig å holde orden. Nå har jeg altså lagt kabelen til HK mer midt i kabinettet på en ganske klønete måte - og maskinen fungerer. Hva tror dere? Er det et lite brudd i en ledning fra PSU, eller er det pins på HK som er veldig ømfintlige og ikke tåler at ledningen kommer og "legger press" fra en viss vinkel? Noe som ligger innat noe og kortslutter? Vel da har du funnet feilen, ledningen. Enten kortslutning eller dårlig kontakt i ledere, det kan være slik du sier ja at ledningen ligger i spenn og ikke får kontakt eller har løsnet og må ligge i spenn for å få kontakt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå