Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføretrygd og studier?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I tråden Foreldrepenger fellesperioden og uførepensjon la jeg merke til dette utsagnet fra krikkert - og ble litt nysgjerrig... og lurer på hvordan dette vil arte seg i mitt tilfelle fremover.

I sammenhengen uføretrygd er det ikke relevant hva hun studerer eller hvor mange studiepoeng hun tar, men om den innsatsen hun legger ned i studiene er uforenlig med de helsemessige vilkårene for uføretrygd. Sagt på en annen måte, kunne hun jobbet? Hvis hun kunne jobbet i det ordinære arbeidsliv vil det kunne føre til konsekvenser for uføretrygden. Her kan det legges vekt på hvor krevende studium hun tar - å ta medisinstudier er noe annet enn å ta en årsmodul i kultur- og samfunnsfag.

Min situasjon for tiden er at jeg er inn i siste fase av et langt løp med AAP, (5 år nå) - og jeg venter bare på at saksbehandleren min henter inn diverse fra fastlege og spesialist før det blir snakk om å søke uføretrygd.

Ved siden av at jeg har fulgt behandlingsløpet i AAP i de siste par årene uten resultat, så har jeg studert på deltid, og det lille jeg har av overskudd har gått med til det. Vanskelig å si helt nøyaktig hvor mye innsats jeg legger ned, men tror jeg ligger på sånn omtrent 30% av det en vanlig jobb ville vært - i effektiv timebruk. Tar i hardt med det lille av overskudd jeg har, og fastlegen mener vel egentlig at jeg burde la vær. Saksbehandleren min på NAV skjønner ikke at jeg orker.

Har fra dag 1 avklart at det var greit å studere - først i form av at jeg tok det inn i aktivitetsplanen med mål om å hente inn etterslepet og gå tilbake til lånekassen. Når det ble tydelig at jeg ikke har helse til å studere som "normalt" - så gikk vi tilbake til behandling som hovedaktivitet... og det var greit at jeg studerte på siden av, såfremt behandlingen fikk hovedfokus.

Har ligget på sånn omtrent 20-30sp i semestret, med overraskende god uttelling sett i forhold til den begrensede innsatsen. Men det er jo slik at det "bare" går fordi jeg har enormt fleksible forhold som nettstudent, og mulighet til å flytte rundt på når jeg studerer etter formen. Hadde ikke klart like stor innsats i en vanlig jobb.

Langtidsmålet er å fortsette som student - flytte til Trondheim, og å klare normale on-campus studier med litt redusert belastning (50% eller mindre). Jeg sikter høyt - skal inn på et siv.ing-studie, og vet at jeg skal klare det på et eller annet vis. (Siv.ing må vel kunne betegnes som krevende?) Er dette "innafor" det jeg har lov til som ufør, uten at det fører til noe konsekvenser?

Selv om saksbehandleren min på NAV har sagt at dette må kunne gå bra og at det ikke er uforenelig med å være ufør, når jeg har nevnt framtidsplanene mine... så må jeg nesten spørre. Blir jo usikker når krikkert nevner at det vektlegges hvor krevende studie man tar.

Hvem er det eventuelt som vurderer om det er problematisk å studere som ufør, og hvordan må jeg gå frem videre for å ikke gjøre noe galt?

Den eneste muligheten jeg ser for å få brukt det lille jeg har av restarbeidsevne er langsiktig jobbing med problemene mine, samt det å gå veien om en lang utdannelse og ende opp med en interessant deltidsjobb som passer meg og mine utfordringer. Blant annet så er det jo sånn at hodet mitt henger med mens resten av kroppen er svak og ubrukelig. Har et 10-årsperspektiv på hele denne prosessen. Er i tvil om jeg vil ha helse til å få brukt utdannelsen etterpå, men kan jo ikke gi opp heller...

Anonymous poster hash: e0eb0...45b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra det du beskriver er en reell mulighet at du ikke får innvilget uføretrygd fordi du ikke har blitt tilstrekkelig avklart i lys av den innsatsen du legger ned i studiene ("hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak"-alternativet i folketrygdloven § 12-5). Denne vurderingen tas dels av NAV-kontoret i arbeidsevnevurderingen, og dels av NAV Forvaltning i vurderingen av om vilkårene for uføretrygd er oppfylt.

Dersom du får innvilget uføretrygd er det NAV Forvaltning som vurderer om uføretrygden skal tas opp til ny vurdering etter folketrygdloven § 21-6.

Det er ikke "kun pensjonsgivende inntekt som kan påvirke din uføretrygd". Vi har en rekke eksempler på dette, senest en dom fra en tid tilbake om en uføretrygdet i Buskerud som drev et lite utleieimperium på fulltid. Han tok ikke ut pensjonsgivende inntekt, han saltet det ned i virksomheten eller tok det ut som aksjeutbytte. Ikke bare mistet han uføretrygden, han ble dømt for bedrageri.

Så den korte versjonen i innlegget over er misvisende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...