knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg har en person som skylder meg penger. Dette har pågått en tid, med lovnader om tilbakebetaling osv, over en lengre periode (~5 mnd). Jeg har nå gått lei av å purre over facebook, og lurer på hva jeg burde gjøre videre. Dra rett på politistasjonen og fylle ut en anmeldelse? Aldri gjort noe slikt før, så hva den riktige/beste gangen her er vet jeg ikke. For å pirke litt i detaljene gjelder det en feilaktig bankoverføring på 9500kr rundt nyttår samt en strømregning som skulle blitt betalt, men som aldri ble det. Da strømmen ble tatt i midten av april måtte jeg betale 8656kr for å låse det hele opp igjen. Det er med andre ord ikke et ubetydelig beløp det står om totalt sett.Har forøvrig skriftlig bekreftelse via samtalelogg på at vedkommende erkjenner at hun skylder meg disse beløpene. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Vet ikke helt hvorfor du mener anmeldelse er relevant? Det naturlige vil vel være å starte inkasso-prosessen, og den er godt dokumentert. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Dersom vedkommende ikke vil bestride kravet varsler du om tvangsfullbyrdelse av ubestridt krav etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 jf. § 7-2 (f). Slike krav går automatisk til forliksrådet hvis de blir bestridt. Hvis vedkommende vil bestride kravet er det litt opp til deg om du vil varsle om tvangsfullbyrdelse eller gå veien om forliksrådet direkte. Varselet kan være stort sett likt, men du varsler da i stedet om at du vil ta ut forliksklage. Anmeldelse er ikke relevant her. Dette er et sivilt krav, det er ikke straffbart å ikke betale penger man skylder. Endret 26. september 2016 av krikkert 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Vet ikke helt hvorfor du mener anmeldelse er relevant? Det naturlige vil vel være å starte inkasso-prosessen, og den er godt dokumentert. Fordi en som ikke har peiling tenker "politi" som første tanke Dersom vedkommende ikke vil bestride kravet varsler du om tvangsfullbyrdelse av ubestridt krav etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 jf. § 7-2 (f). Slike krav går automatisk til forliksrådet hvis de blir bestridt. Hvis vedkommende vil bestride kravet er det litt opp til deg om du vil varsle om tvangsfullbyrdelse eller gå veien om forliksrådet direkte. Varselet kan være stort sett likt, men du varsler da i stedet om at du vil ta ut forliksklage. Anmeldelse er ikke relevant her. Dette er et sivilt krav, det er ikke straffbart å ikke betale penger man skylder. Takk. Men hva konkret må jeg gjøre? Jeg kan godt skrive en melding på facebook om at jeg "tvangsfullbyrder lravet etter lov ditt og datt, pragraf sånn og sånn", og kalle det et "varsel" til vedkommende, men jeg regner med meg må gjøre noe i tillegg slik at en eller annen instans blir klar over kravet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Varselet skal være skriftlig, på papir, sendt i posten. Det skal inneholde visse ting (se lovbestemmelsene -- hhv. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 og tvisteloven § 5-2), og det skal settes en frist som vanligvis kan være på 14 dager fra brevets dato. Med tanke på at du antagelig ikke har noe skriftlig fra før av bør du velge forliksrådsveien (varsel om søksmål etter tvisteloven § 5-2). Etter de 14 dagene sender du en forliksklage til forliksrådet i motpartens kommune. Det koster 1025,- kr, og du krever selvfølgelig det dekket av motparten. Det finnes maler på politiets nettsider www.politi.no. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Et tips. Ta screenshot av alle meldinger dere har utvekslet om dette. Med dato, tidspunkt og navn synlig. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Jeg kan godt ta noen skjermbilder, men det skal vel ikke sendes med dette brevet? Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Nei men det kan brukes som bevis i tilfelle hun blokker deg på facebook. For da kan du vel ikke se avsenderens navn lengre?? Endret 26. september 2016 av Nlklas Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Godt poeng Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Bevis sendes med forliksklagen. I varselet skal du bare opplyse om viktige bevis, ikke vise dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå