Redaksjonen. Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Sikkerhetstiltak etter dødsulykken på COSL Innovator.Nå kan enkelte rigger bli pålagt å sveise igjen vinduer, for å få operere på norsk sokkel Lenke til kommentar
Avisanda Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Snodig at man ikke har lært av skip som ferdes over hele kloden, men hvor det ytterst sjelden forekommer at vinduer knuses eller blir slått inn. Kanskje de arkitektoniske uttrykkene ikke er gjennomarbeidet nok i forhold til værets påkjenninger. Har DNV glemt sin barnelærdom om sikkerhet? Lenke til kommentar
QCDDDENF Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Snodig at man ikke har lært av skip som ferdes over hele kloden, men hvor det ytterst sjelden forekommer at vinduer knuses eller blir slått inn. Kanskje de arkitektoniske uttrykkene ikke er gjennomarbeidet nok i forhold til værets påkjenninger. Har DNV glemt sin barnelærdom om sikkerhet? Muligens fordi et skip er en annen konstruksjon enn en plattform? Husk på at et skipsskrog beveger seg mer med bølgene - spesielt med tanke på hiv. En boreplattform er designet for å minimalisere hiv (redusert vannplansareal). Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Hivkompensasjon skjer hovedsaklig med å løfte og senke boredekket... ikke selve plattformen, hivkompansering er noe svært få plattformer har da det fremdeles er svært dyrt... dog jobbes det med nye løsninger... Endret 28. september 2016 av guest_anon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Snodig at man ikke har lært av skip som ferdes over hele kloden, men hvor det ytterst sjelden forekommer at vinduer knuses eller blir slått inn. Kanskje de arkitektoniske uttrykkene ikke er gjennomarbeidet nok i forhold til værets påkjenninger. Har DNV glemt sin barnelærdom om sikkerhet? Nå forekommer jo dette også strengt tatt ytterst sjelden på plattformer? AtW Lenke til kommentar
QCDDDENF Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hivkompensasjon skjer hovedsaklig med å løfte og senke boredekket... ikke selve plattformen, hivkompansering er noe svært få plattformer har da det fremdeles er svært dyrt... dog jobbes det med nye løsninger... Størrelsen på hiv er avhengig av vannplansarealet - det er derfor borerigger er utformet som de er: med pongtonger et stykke under vann og søyler opp gjennom vannoverflaten - man reduserer kraftpåvirkingen fra sjøen i vertikal retning. Man fjerner ikke all hiv med dette - men gjør det mindre sammenliknet med hva som er tilfelle med f.eks. boreskip ("vanlig" skrogform). Hivkompensjonen minimerer den hiven som fortsatt virker på fartøyet Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hivkompensasjon skjer hovedsaklig med å løfte og senke boredekket... ikke selve plattformen, hivkompansering er noe svært få plattformer har da det fremdeles er svært dyrt... dog jobbes det med nye løsninger... Du mener ikke selve boredekket? Da det er riseren og borestrengen som hivkompanseringen gjør. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå