Gå til innhold

Android-sjef: Neste uke vil bli snakket om i flere år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat: "På denne dagen for åtte år siden lanserte vi den første versjonen av Android. Jeg har en følelse av at vi om åtte år vil snakke om 4. oktober 2016, sier Lockheimer. "

 

Tja, hvis vi skal snakke om 4 okt 2016 om åtte år fordi det som skjer da blir like stort som det som skjedde 4 okt 2008, så er jeg redd det blir stusselig og egentlig lite å snakke om. For skal vi være ærlige så er det jo egentlig slik at INGEN snakker om 4 okt 2008, dvs da Android ble lansert. Årsaken er enkel; den aller første Android-telefon, HTC Dream, ble lansert drøye 3 uker etter den "historisk viktige" datoen 4 okt 2008, og den hadde gammeldags piltast-navigering og ikke flerberøringskjerm. Det merkelige er at dette var på et tidspunkt hvor iPhone, det historisk aller første produkt på forbrukermarkedet med flerberøringsskjerm, allerede hadde vært på markedet i over et år.

 

Men hva betyr vel sånne bagateller når man kan ofre litt kritisk journalisme på historieløshetens alter i den hensikt å oppnå flere klikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan fint være historisk viktig at android ble lansert uten at den første telefonen med android var bra.

 

He-he,….."uten at den første telefonen med android var bra" må jo være årets bagatellisering.

Der slo du jaggu journalisten i kunsten å bagatellisere.

 

Den usminkede sannhet er vel heller at den første android-telefonen automatisk måtte bli for rent udatert søppel å regne i en tid der iOS var et operativsystem med flerberøringsnavigering mens Android på samme tid fortsatt plundret med piltastnavigering og menyers undermenyers undermenyer. Og det var vel nettopp det som bidro til at Apples konkurrenter måtte tilbake til tegnebrettet i året som gikk etter at iPhone ble lansert. Problemet med den bagatelliserende argumentasjonen din er at heller ikke den andre, tredje, fjerde, femte, etc, etc android-telefonen "var så bra". Det var først i 2009, dvs to år etter at iPhone kom med flerberøring, at den aller første android-telefon med enkel pinch-to-zoom-funksjonalitet viste seg på markedet. Det er nemlig sånn at det er produktene som tilbys forbrukerne på forbrukermarkedet som skaper snakk blandt folk flest, og ikke noe teoretisk filosofering i et obskurt diskusjonsforum på en nerdete nett-avis om hvor bra noen synes at noe teoretisk kan bli. Og nettopp derfor var det omtrent ingen som snakket om Android på den tiden, på tross av hvor mange historieforfalskede påstander om det motsatte som Android-sjefen sjøl måtte komme med, og på tross av hvor mye av dette som logrende journalister ukritisk måtte finne på å repetere blindt i sin historieløshet.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg kan sammendra det du sier litt kortere; 

 

 [...] android-telefonen [...] søppel [...] iPhone [...] skaper snakk blandt folk flest [...]

 

 

Den første iPhonen  ble sluppet uten å kunne kopiere og lime inn tekst, som er ganske utrolig. Det gjør ikke release-datoene for IOS (og her Android) mindre historisk signifikante, for det er de. Resten er flamebating, men det var kanskje hovedpoenget?

Lenke til kommentar

Har ingen tro på at pixel xl kommer til se slik ut. Det der er en iphone uten knapp, med ekstra grim bakside. Google pleier nå være litt opptatt av design. Ramme på 50 % av fremsiden er noe eple greier.

 

 

Tror du burde ta et aldri så lite lynkurs i prosentregning. Men er helt enig at baksiden ser helt merkelig ut. HTC har jo produsert endel relativt fine modeller opp igjennom, merkelig om Google skal akseptere at de bare kaster alt som heter design over bord så fort de skal produsere en Nexus/Pixel modell.

Lenke til kommentar

Den første iPhonen  ble sluppet uten å kunne kopiere og lime inn tekst, som er ganske utrolig. Det gjør ikke release-datoene for IOS (og her Android) mindre historisk signifikante, for det er de. Resten er flamebating, men det var kanskje hovedpoenget?

 

Tips: Skal du sammenligne en negativ egenskap på den første iPhonen, så bør du vel først sjekke at den negative egenskapen ikke også eksisterer på den samtidige Android-konkurrenten for at sammenligningen din skal være gyldig slik at du får et poeng. Kopiering og liming av tekst var en smertefull vits også på den første Android-telefonen, naturlig nok, ettersom både den, og de etterfølgende Android-telefonene som ble lansert før 2009, brukte gammeldags og utdatert piltast-navigering.

Prøv igjen.

 

Forøvrig er det enda mer utrolig at du underkjenner det som en hel IT- og telefonbransje er i sterk konsensus om; at iPhone revolusjonerte telefonindustrien ved å være den aller første telefon med heldekkende flerberøringsskjerm med virtualisert tastatur og hvor f.eks surfing på internett ikke var en smertefull opplevelse.

Det at du i det hele tatt sidestiller 1) copy/paste, en funksjon som alle forventet ville løses på simpel måte med programvare, med 2) fremragende og revolusjonerende ny maskinvareteknologi som flerberøringsskjermen, forteller vel mer om DIN forståelse for proposjoner samt DIN grelle forestillingsverden, enn det sier om den første iPhone.

Lenke til kommentar

Tips: Skal du sammenligne en negativ egenskap på den første iPhonen, så bør du vel først sjekke at den negative egenskapen ikke også eksisterer på den samtidige Android-konkurrenten for at sammenligningen din skal være gyldig slik at du får et poeng. Kopiering og liming av tekst var en smertefull vits også på den første Android-telefonen, naturlig nok, ettersom både den, og de etterfølgende Android-telefonene som ble lansert før 2009, brukte gammeldags og utdatert piltast-navigering.

Prøv igjen.

 

Forøvrig er det enda mer utrolig at du underkjenner det som en hel IT- og telefonbransje er i sterk konsensus om; at iPhone revolusjonerte telefonindustrien ved å være den aller første telefon med heldekkende flerberøringsskjerm med virtualisert tastatur og hvor f.eks surfing på internett ikke var en smertefull opplevelse.

Det at du i det hele tatt sidestiller 1) copy/paste, en funksjon som alle forventet ville løses på simpel måte med programvare, med 2) fremragende og revolusjonerende ny maskinvareteknologi som flerberøringsskjermen, forteller vel mer om DIN forståelse for proposjoner samt DIN grelle forestillingsverden, enn det sier om den første iPhone.

 

 

Jeg ser hva du prøver på, men det nytter ikke. 

 

"Tipset" ditt bommer på den bakgrunn av at jeg ikke gjorde det du baserer det på. Jeg viste at ditt argument om mangler i første Android-telefon helt overser at det også var grunnleggende mangler i første IOS-telefon. Du avkles med en helt ensidig historieframstilling. 

 

Dessuten er du ikke i stand til å lese rent når du tolker at jeg underkjenner noe som helst. Innlegget mitt sa helt motsatt av det du vondtolker det til, at releasedatoen til IOS er historisk signifikant. 

 

Du demonstrerer at du har en klar bias og forvrengning i både din oppfatning av historien og av andres kommentarer. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått en runde med meg selv og sett på om det burde være sånn. 

 

Når vi tar fram mangel på copy & paste er det for nye lesere interessant at både IOS, Android og Windows Phone kom med denne grunnleggende mangelen i første versjon. Det understreker at early adapters alltid blir shafted, enten det er Apple, Google eller Microsoft som utnytter deg. De gjør det alle sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...