sofokles Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Men et faktum er det at flere muslimer enn kristene i Norge stjeler og driver med andre ulovligheter. Leste feil jeg. Dette er sludder og vås. Endret 27. november 2003 av sofokles Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Syns det er helt fornuftig at innvandrere som vil være norsk statsborger og bo i Norge skal gjøre dette. Hvorfor ikke? Syns ikke det skal koste noe for de som ikke kan betale, det må bli en del av de ordninger som allerede er på plass som innfører innvandrere inn i Norge. I USA må man ta en språktest og en "America-test" for å bli statsborger. Syns dette er helt fornuftig og gjør at de som kommer inn i landet skal faktisk være troende i den norske grunnloven, det norske samfunn, etc. Dette må være i tillegg til andre ordninger hvor innvandrere får norsk-opplæring, norsk kultur tilvenning, etc. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Jeg tok selv en test i amerikansk historie for å få "greencard". Helt vanlig, og helt akeseptabelt. Men om de, etter å ha betalt i dyre dommer for å komme seg hit, betaler fire-fem hundre kroner, kan jeg ikke skjønne at det er så galt. I tillegg er det dette med at de må ha bodd her seks år da. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Det ironiske er at yanks aldri vet mye om eldre historie... merkelig nok vet de bare mye om de fine patriotiske sakene USa har gjort... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 pussig det der... *plystre* Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hmmm. Dette har muligens sikkert vært kommentert på før. Men siden jeg bare er her for gøy og ikke har tid til å lese absolutt alt, here goes: As for å lære hva et minstemål av norske normer innebærer, sånn at man vet hva man har å holde seg til, er da ikke kontroversielt i det hele tatt? Men er ikke det på trappene for tida? Jeg har ikke fakta helt på plass akkurat her, men det ser ut til at de fleste har kommet seg opp av "stillekravtilinnvandrereerrasisme"-gropa nå. SV foreslo for vel tre dager siden å starte opp sånne kurs. Og DA må det være bred politisk enighet da. Men å sverge en ed på kurset? Da skulle det være like naturlig at vi gjør det samme. De fleste av oss greier oss uten, og det gjelder de fleste av innvandrerne også, selv førstegenerasjonerne som er dem hvor en ed ville være aktuelt. At en høyere andel av dem er innblanda i krim enn etniske nordmenn betyr ikke at de fleste er det, eller at det er flere kriminelle innvandrere enn nordmenn. Og ikke glem symboleffekten: hvis alle sammen merker at de blir sett på som potensielle forbrytere når de kommer inn i landet, gjør det sitt med selvrespekten. Og deretter noe med respekten for et land som ser sånn på dem. Og deretter noe med motivasjonen for å følge lovene i det landet. Utfra det jeg vet om menneskelig motivasjon er det mest effektive: positive personlige konsekvenser. For etniske nordmenn vil det bl.a. si jobb, lønn og vekstmuligheter for dem som holder seg til loven: det skal lønne seg. For innvandrere er ikke det like sikkert. Prøvd å sende ut en jobbsøknad underskrevet "Ali Muhammed Mahmoud" noen gang, for eksempel? Det finnes utdannede leger som jobber som vaskehjelp!!! For en god del innvandrere vil lovlydighet i Norge bety stagnering. For mange førstegenerasjonere vil det være greit, de har opplevd verre. Neste generasjoner aksepterer ikke det like lett. Det betyr ikke at jeg forstår dem som velger krim. Men at jeg synes det står respekt av at flertallet av innvandrere ikke gjør det. Og de som faktisk klatrer, imponerer meg. Moderatorer: nå har jeg skrevet pokker så langt IGJEN. Hvor er dere når jeg trenger hjelp til å moderere meg? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Det ironiske er at yanks aldri vet mye om eldre historie... merkelig nok vet de bare mye om de fine patriotiske sakene USa har gjort... Grow up. Slutt med det pisspreiket ditt. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Sorry, men det er sånn et troll tenker... De jeg kjenner er sånn... En bor et sted på østkysten, han er LAME! Fetteren min(Ikke Joakim med USA syndrom...), bor i Oklahoma...Han er ganske LAME... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Og hvor gamle er de? Er de flink på skolen? Kanskje du bør spørre de om andre ting de vet om, for de snakker kanskje bare om patriotiske ting siden hele verden er gira på å baksnakke og snakke dritt om USA for tiden. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Sikkert. Joachim er et håpløst navn i USA, så det syne sjeg hørtes SVÆRT merkelig ut! Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 ja jeg vet det, STAKKARS amerikanere... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Senest i dag så jeg en oversettelse i MIN ORBBOK som omtalte sytten may for "the norwegian independence day". Historien er på plass ja. Kan også se at første deltaker på integreringskurset og kurs om det norske samfunn og historie er på plass! Lenke til kommentar
runeb Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Når du blir norsk statborger må man jo forplikte seg til å følge norsk lov da! Synes jeg... Oppholder du deg i Norge er du forpliktet til å følge norsk lov uavhengig om du er statsborger eller ikke. Ser ikke poenget med en ed. En person som ikke har noen skrupler med å bryte loven har antakelig heller ingen skrupler med å bryte et løfte eller en ed eller hva du vil kalle det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 En ed kan gi en mer patriotisk følelse overfor landet. Patriotisme trenger disse innvandrerene, i USA feier alle July 4, i Norge skal pakistanerne helsst feire sin egen nasjonaldag OGSÅ. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Ehm, norskættede amerikanere i USA feirer 17. mai. . . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Ja, det gjør de. Også jeg var medlem av "nÅrske-clubben" i Montreal. Ja, vi feiret mai den 17, men i USA skal tross alt July 4 feires større. Vi hadde f.eks. ikke rakketter på mai den 17.. Selv synes jeg dette var på grensen til patetisk, nå engelsk var det sproget flest snakket, og når andakten tok 25 minutter. Vel og bra med andakt, og Gud signe vårt dyre fedreland, men når bare 1/3 av oss hadde vært i Norge ble det litt sterk kost. Takke meg til July 4. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Klarer ikke å dy meg: et nytt innlegg i mitt korstog mot skylappene. Dette passer vel så (lite) bra i denne tråden som i andre. Joachim, du har til tider gode argumenter. Andre ganger slenger du rundt deg med beskyldninger om propaganda og hjernevasking til den store gullmedaljen. Det skal ikke mer til enn at andre har et syn som ikke er det samme som ditt. Jeg tror aldri jeg har sett noen som er SÅ lite villige til å anerkjenne motparten i en diskusjon som du. Kan ikke komme på å ha sett en eneste gang du har sagt "jo, du har et poeng der". Og verden er ikke så strømlinjeformet at det engang er teoretisk mulig å ha så rett som det du impliserer. Det nifse er at en sånn desperat ensporahet gjerne er et kjennetegn på folk som har blitt grundig inndoktrinert. (Det finnes andre forklaringer også, men å nevne dem nærmer seg ufinhet). Og enda nifsere er det hvis dette bare er et resultat av å ha BESØKT USA en stund. Hva skal man da tro om dem som aldri har vært utenfor landet? Er dette tankegangen til folket som sitter med verden i hendene sine for tida? Og en siste ting: i tilfelle du lurer, så er en sånn uforsonlighet hovedgrunnen til at støtten omkring USA har tapt seg så grundig i det siste (et faktum som du også presterer å prøve å betvile). IKKE kommunisme, propaganda, antisemittisme eller andre unnskyldninger. Endret 28. november 2003 av Onkel Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Mulig jeg ikke skrev det, men etter ett av dome innlegg, tenkte jeg ihvertfall at det var godt skrevet. Jeg har ikke skylapper. I biblioteket vårt står faktisk verker av Lenin og Marx, side om side med Høyres Historie i fem bind. Også en bok av forfatteren Michael Moore har funnet vegen hjem til biblioteket vårt. Jeg har bodd i USA, til din orientering også i Montreal. Jeg synes fortsatt det er synd at folk ikke innser at USA gjør verden til et bedre og tryggere sted å leve, Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Ahhh. Det varmet. Da tolker jeg det heller som at du sparer skriveriene til det du er uenig i. Jeg må innrømme at jeg selv ikke har kommet lenger enn TANKEN på å lese Ayn Rand... for ikke å si Bibelen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Jeg har lest gamle testamentet i bibelen, og også Til kapittel fire i den amerikanske utgaven Av Stupide Withe Men. Men vi har faktisk litt kommunistisk litteratur hjemme, selv om vi ikke akkurat abonnerer på Klassekampen... Morgenbladet holder! (kan ikke sammenlignes, og jeg vet det!) Jeg kan godt slenge inn innlegg når jeg synes noen skriver godt, og jeg ser deres poeng. Imidlertid har jeg en tasteteller som gjerne runder 100 000 tastetrykk på en god dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå