PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Carl Ivar Hagen fremmet forslag om dette. Dette skulle ha kommet for lenge siden! Ja, det stemmer at det ikke har noen "betydning" for noe som helst, men når mennesker blir norske statsborgere bør de gjennom en sermoni. Gjerne på 17. mai, vår Independence day. Jeg vet om innvandrer som gjerne kunne tenke seg en liten sermonie med Ja, vi elsker og den slags. I US har de alltid hatt slikt på sin Independence day, (andre dager også, men hvovedsaklig Juli den fjerde). Jeg tror dette vil gjøre at vi får mer "bevisste" innvandrere/statsborgere. Det skal ikek være noen selvfølge å bli statsborger, og du skal ikke få avgjøreslen i postem Heia FrP! Dette bør da tilogmed KrF og alle røde partier stemme for! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hvor mye vil en slik ordning medføre i ekstra kostnader for skattebetalerene? Sett heller fokus på å effektivisere hele opplegget. Rask behandling av asylsøknader o.l. Er det ikke en bedre idè å bruke penger på bedre integrering i samfunnet, enn å øse ut til en symbolsk sermoni med pomp og prakt? Det er mye annet jeg vil at mine skattepenger skal gå til, enn en sermoni for nye landsmenn. Eldreomsorg og skole for å nevne noe. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Man kan jo ta litt betalt for at de skal få statsborgerskap. Koster jo å komme inn i USA, hvorfor ikke i Norge? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Joda, jeg ser poenget med en slik ordning om staten vasser i penger. Det er desverre ikke tilfellet. Jeg mener det er sløsing med skattepenger, når det er så mye annet, og i mine øyne mer viktig å bruke penger på. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Dersom du kommer med bil inn i USAmå du betale ca 20 dollar for oppholdstillatelse, selvsagt mer ved statsborgerskap. Dette kan brukes til å dekke en sermoni, som vil sørge for integrering! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Lær deg litt økonomi før du kommer med slike påstander. Det er administrative utgifter for tollmyndigheter o.l. Det er ikke bare å ta de 20 dollarene og legge rett i festkassa. Alt koster penger, til og med i USA. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Da kan man øke hva det måtte koste, slik at staten ikke skal tape på det. Slike sermonier er jeg nesten villig til å betale for! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Det er ikke nok skatter og avgifter i dette landet fra før? Hva var det første den nye Guvenøren i Kalifornia gjorde? (begir meg ikke ut på å stave navnet) Kutta bilskatten. Tror ikke mer skatter er populært, samme om man er i Norge eller USA. Lenke til kommentar
farke Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 17. mai, vår Independence day. ...NEI. Den Norske Uavhengighetsdagen er den 7. juni, som er datoen for Unionsoppløsningen. Videre har vi Frigjøringsdagen 8. mai, og Grunnlovsdagen den 17. mai. Sistnevnte er da også vår Nasjonaldag. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Senest i dag så jeg en oversettelse i MIN ORBBOK som omtalte sytten may for "the norwegian independence day". Ja, og California skrives med C! Han kuttet skatten., Jeg snakket hele tiden om å la DE som kom og som søker om statsborgerskap skulle BETALE. Ikke de vanlige skattebetalerene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Om de er blakk da? ut å stjele noe spenn så de kan bli lovlydige norske borgere? Personlig ville jeg aldri avlagt noen ed på grunnloven. Jeg er uenig med MANGE punkter i gunnloven. Hva som står i ordboka di er revnende likegyldig. det ble vel oversatt til independence day for at tullinger som du skulle forstå at det var en fest dag. . . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Neppe, men da kan jeg skrive en ny mail til ordbok-redaktøren, hun har jeg snakket med tidligere angående oversettelse av lingon-berry. Nei vel, men da er det jo greit. Hvi du ikke kan avlegge ed på grunnloven, så har du ikke noe i Norge å gjøre. enkelt og greit. Personlig har jeg grunnloven, originalversjon, hengende i nøttetre-ramme på rommet mitt! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Nei vel, men da er det jo greit. Hvi du ikke kan avlegge ed på grunnloven, så har du ikke noe i Norge å gjøre. enkelt og greit. Personlig har jeg grunnloven, originalversjon, hengende i nøttetre-ramme på rommet mitt! OK, så du mener at jeg, som norsk statsborger, bør pelle meg til ****** ut fordi jeg ikke får reisning av grunnloven slik som du gjør? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Jeg sa ikke direkte det nei. Men hadde du vært innvandrer, og nektet å sverge troskap, så skulle du ikke slippe inn. Reisning får jeg vel ikke akkurat, jeg fikk den i gave, den har alle de opprinnelige underskriftene på. Ikke KOPI. Derfor snakker vi om et verdifullt ark! Lenke til kommentar
OuO Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 AT innvandrere/flyktninger skal betale for å komme inn i Norge må være noe av det verste jeg har hørt. Om de måtte avlegge ed bryr jeg meg lite om, de fleste hadde vel avlagt den og glemt den neste dag uten at det skulle ha noen effekt på deres adferd. Jeg tenker, hvis man kommer til Norge som flyktning kan 20 dolaar være sinnsvalt mye. Kommer man fra et krigsherjet område eller er forfulgt så pleier man ikke å ha veldig mye penger, faktisk ingenting. Så hvis de da skulle betale 20 dollar for er tåpelig sermoni som ikke er godt for noe kan jeg ikke se noen grunn til. Og hva hvis flyktninger ikke har råd til denne sermonien, skal de da sendes hjem for å bli drept fordi de ikke fikk avlagt ed til den norske grunnloven? Jeg tror du virkelig har problemer med å sette deg inn i andres situasjon! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Frihet, men ikke til å være uenig i grunnloven? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Senest i dag så jeg en oversettelse i MIN ORBBOK som omtalte sytten may for "the norwegian independence day". sytten may ? Hva slags ordbok er dette? The seventeenth of May? *gruble* Ellers gidder jeg ikke blande meg inn i denne eller tåpelige diksusjonen. Carl I. "seminasse" Hagen: Tåpelig mann Tåpelig politikk Tåpelig forslag Endret 27. november 2003 av HalTan Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Når du blir norsk statborger må man jo forplikte seg til å følge norsk lov da! Synes jeg... Er det rart Cal I Hagen klager på at han blir latterliggjort HalTan. ring og be ham ta en titt her! 20 dollar koster det å søke OPPHOLD i USA. Statsborgerskap koster mer. Da får de tigge litt før de kommer til Norge da, om det skulle være et så stort problem. Lenke til kommentar
OuO Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Ja, selfølgelig skal innvandrere følge norsk lov, men tror du virkelig at å avlegge ed vil ha noen effekt? Tigge litt før de kommer til Norge, var det seriøst ment?Du er fra et fattig land og du er i livsfare fordi noen forfølger deg. Joda, er jo kjempe lett å sette seg på gaten i mogadishu og tigge om penger mens du har politiet etter deg som skyter deg på stedet hvis de finner deg. Dessuten er 20 dollar mye i fattige land. Og selv om det er sånn i USA betyr på ingen måte at det er riktig og kan ikke skjønne at man kan bruke det som argument. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå