Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konsekvenser ved forsinket til jobb

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Det skjer at jeg fra tid til annen kommer mellom 10 og 30 minutter forsinket til jobb, og årsaken er ofte ting jeg selv ikke kan kontrollere.

Det være seg service på bil tok lengre tid enn avtalt, lengre kø hos legen enn planlagt, kø på veien og en sjelden gang så glemmer jeg å lade telefonen slik at ringeklokken ikke ringer.

Det jeg lurer på er hvor mye må til før en arbeidsgiver kan si opp en ansatt på grunn av det jeg nevnte over?

Anonymous poster hash: 0cc27...d2a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra arbeidstilsynet: 

En lovlig oppsigelse må være saklig begrunnet.

En oppsigelse begrunnet i arbeidstakers forhold kan for eksempel være alvorlige brudd på arbeidsavtalen.

Å komme for seint til jobb uten å opplyse på forhånd er absolutt en ting arbeidsgiver kan legge til grunn i en oppsigelse. Normalt sett har en spesifisert i avtalen hvordan dette håndteres og hvor mange beskjeder en får før oppsigelse vurderes. Sjekk avtalen din eller snakk med din leder. 

Lenke til kommentar

Hva slags jobb er dette?

I mange jobber kan dette løses enklest ved å jobbe en halvtime lenger hvis du kommer for sent. Hvis det er en butikk som må holde stengt fordi du er for sen kan det gi butikken ekstra kostnader.

Mange steder er det også mulig å opparbeide avspasering på forhånd, men det skal vel helst avklares med leder på forhånd før du bruker det.

Og ang det at du glemmer å lade telefonen, det er ikke en god nok unnskyldning. Da får du kjøpe deg en vekkerklokke med ledning og batteri-backup.

Såvidt jeg vet ringer også telefonen min sine alarmer selv om batteriet er "tomt"

Lenke til kommentar

Hei,

Det skjer at jeg fra tid til annen kommer mellom 10 og 30 minutter forsinket til jobb, og årsaken er ofte ting jeg selv ikke kan kontrollere.

Det være seg service på bil tok lengre tid enn avtalt, lengre kø hos legen enn planlagt, kø på veien og en sjelden gang så glemmer jeg å lade telefonen slik at ringeklokken ikke ringer.

Det jeg lurer på er hvor mye må til før en arbeidsgiver kan si opp en ansatt på grunn av det jeg nevnte over?

Noen arbeidsgivere vil se dette som at du er urutinert og ikke tar høyde for at slike forsinkelser han forekomme. Din feil eller ikke. 

Anbefaler en god gammeldags vekkerklokke så mobilbatteriproblematikken elimineres ;) (Har kjøpt en slik klokke selv)

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen.

Dette er en jobb hvor arbeidsgiver ikke er avhengig av min tilstedeværelse for å holde hjulene i gang.

Jeg gir alltid beskjed til arbeidsgiver før ordinær arbeidstid.

Legger selv inn en halvtime ekstra om morgenen for å unngå nettopp slike situasjoner, men noen ganger strekker ikke det til.

Lenke til kommentar

Service på bilen og legebesøk er vel heller relativt sjelden? Har du sagt at du skal hente bil på service eller skal til legen så forstår nok sjefen din at forsinkelser på den fronten kan man ikke kontrollere.

Kø derimot er et litt tynnere argument for det er sjeldent slik at køen varierer ekstremt fra dag til dag (dette baserer jeg riktignok på min reisevei. Jeg skal holde muligheten åpen for at det kan være større variasjoner andre steder). Den kan naturligvis være tettere noen dager, men sjelden så det går utover reiseveien med mer enn 5-10 min (noe som burde holde veldig greit om du legger inn en 30 min buffer). De dagene det har skjedd noe dramatisk så du bruker dobbelt så lang tid til jobb vil jo også påvirke de andre kollegaene så det ses nok litt mellom fingrene på det i de tilfellene. 

Når det kommer til konsekvenser for deg er det vanskelig å si. Sjefen kan være steinhard på det (det hadde du nok visst by now), han kan ikke bry seg i det hele tatt så lenge du gjør den jobben du skal, han kan være konfliktsky som nordmenn flest og irritere seg over deg, men tør/gidder ikke å ta det opp.

Et annet aspekt er overfor dine kolleger. Har de noe som helst å gjøre med deg på morgenen? Møter som må utsettes, forstyrrer du når du kommer inn senere enn de andre? Det kan også hende de er ordensmennesker selv og blir irritert av at du kommer for sent til stadighet selv om det ikke påvirker dem i det hele tatt. Dette kan være med å forsure et arbeidsmiljø.

Dette er punktet litt på siden av det du spurte om, men det konkrete føler jeg allerede er besvart. Jeg ville bare gi det noen ekstra vinklinger å se det fra ;-)

Lenke til kommentar

Det vil variere litt alt etter kor kritisk slike forsinkelser er for arbeidsgiver. Det er forskjell på om heile dagen blir spolert som dersom du jobber som f.eks. bussjåfør, eller om det berre er mildt irriterande for dine kollegaer.

For at du skal kunne få sparken (oppsigelse) skal arbeidsgiver kalle inn til drøftingsmøte arbeidstakaren og tillitsvalgte (AML § 15-1). Det er ikkje eit direkte krav at du skal ha skriftlig advarsel fyrst, men ofte blir det vanskelig for arbeidsgiver å kunne vise til at oppsigelsen er saklig etter AML § 15-7 dersom det ikkje kan visast til at arbeidsgiver har gitt skriftlige advarsler til arbeidstakaren.

Du skal med andre ord få minst ein sjangs til å rette opp i forholdet før du blir oppsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...