Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan tette hull etter plugger i gipsvegg?

Anbefalte innlegg

Jeg skal male et rom med gipsvegger der det bla. er satt i gipsplugger/ekspansjonsskruer for å henge opp speil, bilder osv.

Hvis jeg skal fjerne disse, hva er den beste måte å tette disse hullene igjen på før jeg begynner å sparkle og pusse?

(å sette i biter av tre med lim på uten at det faller igjennom er en prøvelse...).

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tettet tilsvarende huller i går, og jeg brukte Hey'di Lett Repp. Det er et pulver man blander i vann og funker både som grovsparkel og murpuss. Det binder seg meget godt til gips om kan brukes til å tette både små og store hull i gips, samt å bygge opp knekte hjørner på gipsplater. Fra kr 95 for en kilospose på Obs bygg, til trehundreognoe for en tikilossekk.

Tilsvarende stoffer fra konkurrerende produsenter finnes også, f.eks. Casco Husfix.

Lenke til kommentar

Når man bruker akryl i litt større hull og sprekker, anbefaler noen å først krølle sammen avispapir og dytte i hullet og deretter legge akryl på toppen. Da sparer man akryl, og man unngår også at akrylen legges så tykt at den krymper så mye at man må legge akryl i flere omganger. Antar samme tipset funker om man bruker vanlig platesparkel, da den også krymper om man legger for mange mm tykt. 

Bruker man derimot Husfiks eller Lett Repp, kan man legge flere cm tykt uten at det krymper, siger eller sprekker. Og det blir sterkere enn gipsplata og gir godt skruefeste om man skulle skru inn noe på samme sted seinere.

Lenke til kommentar

Joda, sparkle skal jeg selvsagt gjøre, men dette er jo såpass store hull (ca. 5-10mm tror jeg) at da vil sparkelet bare synke igjennom. Hva gjør fagfolk med slikt?

Tec7; er ikke det en slags superlim?

Ta bilde av veggen og de pluggene som skaper bry og legg det ut her. De færreste gipsankere etterlater seg mer enn ca.. 5mm hull, hvis de blir riktig fjernet. (men det er kommet et virvar av forskjellige plugger/ankere de siste årene) Da kan du bruke sandsparkel, i hullet etterpå. Når det er tørket, kan du sparkle over med vanlig finsparkel. Dette er å få kjøpt ferdigblandet, båre i plasttuber og bokser.

Ellers ser det er mye rare forslag her. Noen ok, andre forkastelig.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange tips.

En ting jeg kom på er å sette en vanlig nylonplugg inni hullet jeg skal sparkle (gjerne med en treflis inni) som jeg banker forsiktig litt lenger inn enn overflaten, så kan jeg sparkle over uten å være redd for at pluggen i mellomtiden forsvinner.

Det er visst "hulromsanker" (iflg. Clas Ohlson) jeg har brukt for å henge opp bilder på gipsveggen, og måten å fjerne disse på er vel å bore gjennom til festet brekker av, eller?

Lenke til kommentar

Du kan muligens få til å skru de ut, men da må du skru ut skruen samtidig som du setter trykk på skruen slik at du retter ut igjen ankeret.

Dette kan du ikke. :)

Den typen der, så skrur en først ut skruen. Så bruker en ei nebbtang (litt spiss tang) og klemmer sammen den todelte skiven som sitter på motsatt side (innsiden). De ryker lett av (ved sammenklemning). Da ser en kun det gjengede "røret", som går i mellom til baksiden og ankret. Da er det bare å dytte inn "røret" og en sitter igjen med et 5 mm hull. Denne type ankere, er av de beste og letteste å fjerne, hvis en vet hvordan. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

En ting jeg kom på er å sette en vanlig nylonplugg inni hullet jeg skal sparkle (gjerne med en treflis inni) som jeg banker forsiktig litt lenger inn enn overflaten, så kan jeg sparkle over uten å være redd for at pluggen i mellomtiden forsvinner.

Hvis veggen skal males, så sparkle hullet på vanlig måte, eller en hullfix. Ikke bruk plastplugg, eller rådene til noe av amatørene her på forumet. Men skal en tapesere med bl.a. strie, er det ikke så nøye hva du gjør med hullet. Men, jeg ville sparklet uansett.

Det finnes nå så mange typer plugger til bruk i gips, at jeg har ikke oversikten. Og jeg vet heller ikke hvilke plastplugger du tenker på, det er vel 50 forskjellige typer på markedet.. Men en del av dem, har en liten form for skive på innsiden (inn i rommet), for å virke mot press fra baksiden. Den er formet som en stoppeskive og den ytre delen kan du skjære av med en linoliumskniv/Olfa-kniv (eller annen kniv). Da er det bare å dytte resten av pluggen inn i hullet. :)

Editt: Sjekket ikke linken din, til "huleromsanker", som er alla Molly anker, før jeg kommenterte. Lar det stå, da noen andre kanskje har brukt plastplugger. 

Følg beskrivelsen jeg gir til Akalla, tidligere i kveld. Skiven ryker lett der piggene er, så fest tangen på tvers av dem. Klem til og trekk til deg. Da deler skiven seg og ryker av.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Jeg kom faktisk over en artikkel ("Hvordan fjerne mollyplugg") før jeg leste svaret ditt, og brukte en syl (det var det tynneste som passet -alle skrujern var for tykke) for å vippe til alle kanter inntil det kneppet og "hodet" falt av. Fungerte greit med noen mens andre var vanskeligere og jeg har fått litt mer skade på gipsen (men ikke noe alvorlig). Har dessverre ikke noen slik lang nebbtang som du nevner, ellers skulle jeg prøvd det.

Veggen er malt fra før, men skal males på nytt etter at jeg har tettet alle hullene.

Forstår ikke helt hva du mener med at jeg IKKE skal bruke plastplugger for å tette igjen når du etterpå foreslår plastplugger med "kant" (som jeg forstod det). Kanskje du snakker om hva jeg bør bruke for å sette opp nye plugger (til å henge opp bilder) etter at veggen er sparklet/malt op nytt?

Jeg trenger ikke så mye sparkel, så jeg kikket på de forskjellige tubene hos Clas Ohlson men ut fra tilbakemeldingene får man visst hva man betaler for (f.eks. deres lettsparkel som i utgangspunktet virker grei, men viser seg å ta en stund (2 døgn) for å tørke skikkelig). Casco Husfix har de også der, men er ikke sikker på om det er et pulver man blander som en slags sement. Hey'di Lett repp er iallefall slik ut fra informasjonen som stod på nettsiden deres. Har lyst til å gjøre det enkelt, så er ferdigsparkel av en eller annen type er å foretrekke. Forslag?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

TS. Tror du skal lese det jeg skrev, en gang til. Og se bort fra 2. avsnitt, det som er gjennomstreket. Det var feil og ikke beregnet på dine spørsmål. Men jeg lot det stå, hvis noen andre har plastplugger som må fjernes. 

Tipsene som var i linken din, var ikke så gode, men de satte deg vel på rett spor. :) Det var en av kommentarene (Vegar?), som hadde en relativt bra. Men, dette med å "vri i, alle himmelrettninger", er tull.

Det går enn å bruke annen redskap enn en spiss nebbtang også, med litt omtanke. (I krisetilffelle har jeg også benyttet en elektrikker tang, men kantet den litt). Syl er vet et av de minst egnede redskapene da. :) Ville heller brukt en vanlig flat skrutrekker og lagt "noe" (eks. en list, et bord, o.l.) for å bryte på, så det ikke blir unødig skade i overflaten på gipsplata. Litt skade gjør ikke så mye, bare å skjære vekk løst papir, blåse reint området og sparkle over.

Men, "hastverk, er ofte lastverk". Og rett utstyr, er ofte halve jobben. :) De fleste med bolig, bil, m.m., trenger en nebbtang. Enten det er en som sitter på et mulitool redskap, som Leatherman, eller en egen tang. Bare å presse spissen på tanga litt inn i gipsen, klemme til og trekke ut. Da faller den to-delte skive av. Tar meg 2 -3 sek.

Jeg har svart på, hva du skal bruke til å tette hullet. Og det får du både på plasttube og på boks.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sparklingen har gått greit og ser bra ut! Jeg fant en eske med Casco "Husfix Rapid" jeg hadde fra før -et sementaktig pulver som jeg blandet med vann oppi et engangs-plastinnleggskar til malebrett. Så kom jeg over en anbefaling å sparkle i tre omganger, med pussing innimellom, og det fungerte veldig bra!

Det eneste problemet er at med en vegg som er litt "nuppete" fra før (tapetpapir?) som jeg maler over vil de sparklede partiene være hele glatte og (avhengig av størrelse) skille seg ut. Finnes det en måte å gi sparklingen den samme strukturen?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...