Gå til innhold

Nå er det norske operativsystemet IncludeOS klar til bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være noe jeg misser. Trodde virtuelle maskiner i utgangspunktet består av software som må kjøres av et OS? Er det noe jeg bommer på her?

-Eller er det her et konsept hvor man sitter på en 'nesten dum'-klient og skal swappe 'disketter' som i Amigaens heydays, når man vil kjøre et anna program? Umåtelig komplisert, og bakoverstreversk er mitt førsteinntrykk.

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Fordelen med dette OS'et er at du slipper masse overhead fra et "vanlig" OS. Skal du hoste en applikasjon et sted _må_ du først installere Linux/Windows/Whatever; selv om servervariantene av disse gjerne har lavere systemkrav enn desktoputgavene krever de likevel mye ressurser bare for å kjøre OS'et i seg selv.

 

Slik jeg har skjønt det er fordelen med IncludeOS at du/compileren kun inkluderer det du trenger for å kjøre din applikasjon; dette burde også redusere risikoen for at du rammes av sikkerhetskritiske feil. Mindre overhead betyr også at du kan serve flere brukere per instans av applikasjonen din, og at du i det lange løp kan spare en god del penger.

Endret av Hårek
Unødvendig sitat
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Veldig interessant artikkel. Men kunne kanskje med fordel hatt en bedre beskrivelse av selve produktet. Et enkelt eksempel eller to på bruksområdet hadde hjulpet.

 

Nå er ikke dette den første saken vi har om IncludeOS. Artikkelen fra desember i fjor (som vi har lenket til to ganger i denne saken) beskriver produktet i langt større grad:

 

http://www.digi.no/artikler/nytt-norsk-operativsystem-vekker-oppsikt/319971

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være noe jeg misser. Trodde virtuelle maskiner i utgangspunktet består av software som må kjøres av et OS? Er det noe jeg bommer på her?

-Eller er det her et konsept hvor man sitter på en 'nesten dum'-klient og skal swappe 'disketter' som i Amigaens heydays, når man vil kjøre et anna program? Umåtelig komplisert, og bakoverstreversk er mitt førsteinntrykk.

 

Jeg må si at jeg ikke er fullt utlært om virtuelle miljø.

 

Man "har hatt" det slik at man innstallerer et OS, dette OS'et driver det virtuelle operativsystemet, som igjen kjører gjeste-OS oppå seg. Dette finnes fremdeles, men er en mer tungdrevet løsning.

 

Man har virtuelle OS som kjører rett på jernet (på maskinvaren), slik at man ikke behøver f.eks. Windows eller noe annet i mellom for å syssle med virtuelle operasjoner. Noen av disse utnytter ikke maskinvaren fullt ut.

 

Det finnes bedre varianter av virtuelle miljø, som utnytter hardware mye bedre. Her er et eksempel til gaming:

 

 

 

unRAID er det noe som kalles, som ble benyttet til å kjøre 7 gamere på 1 CPU i video ovenfor:

 

https://lime-technology.com/what-is-unraid/

 

 

Jeg vet ikke helt hva IncludeOS er. Men, om det kan kjøres som en per App-løsning på f.eks. virtuelle miljøer som unRAID vet jeg ikke.

 

 

Traditional approaches to serving applications on a personal server have always had two major flaws:  no universal management of application access controls (to network and data) and no method to install applications not written for the OS you’re using on the server.  With Docker Containers on unRAID 6, its easy to install and manage a variety of service-driven applications on your system.  Thanks to our community of container authors, templates to install these applications are easily accessible through the web interface, reducing the time it takes to get an app up and running on your system.  With Docker’s pre-built image repository, unRAID’s application support has grown dramatically.

 

To increase application support even further, Virtual Machines remove the boundaries of Linux from unRAID, allowing you to install any application you want, regardless of the operating system for which they were written.  Virtual machines are ideal for technology professionals or developers that need a tunable operating system for their needs and for users that just want a familiar platform (e.g. Windows) in which to manage 3rd party applications.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt sterk utvikling på dette feltet, så å stoppe verden nå og prøve å forstå hvordan VM/Container kan brukes best blir litt kunstig. Det blir riktigere å si at det underliggende operativsystemet, det operativsystemet som kjører "rundt" selve applikasjonen OG applikasjonen selv alle er under utvikling til å fungere sammen best mulig. 

 

Det er selvsagt allerede nå mulig å bruke en slik løsning, og mange firmaer sparer massevis av penger på det, men det vil nok bli enda bedre over tid når teknologiene modner.

Lenke til kommentar

Ptjaeh. Microsoft Server 2012R2 har da utrolige muligheter for å kjøre ting i virtuelle nettverk. Som jeg tror jeg forstår er ms2012r2's problem, at de ikke kan kjøre virtuelle nettverk mot all type maskinvare. -Kan IncludeOS brukes til å kommunisere tilbake mot et ms2012r2-administrasjonsystem?

 

Ser for meg en skvadron quadkoptere med lakkbokser male de fineste pieces høyt oppe hvor ingen kan klatre...

-To tag where nobody's tagged before... ...to hack where nobody's hacked before, etc.

 

-Tror det er karma som gjør at jeg aldri vinner i lotto. -Har jo planer om en 74.000kr Realdoll™ med en arduino+stemmesynthesizer for å lære Cortana litt kognitive skills... ?

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Det mest opplagte bruksområdet for dette synes jeg er IoT. Man får tilgang til operativsystemtjenester, slik som et filsystem, uten å ha et operativsystem.

 

Dette kjører sikkert veldig fint på en Raspberry Pi. Det er også fint å slippe unna alle sikkerhetsbegrensningene hvor operativsystemet fungerer som en mellommann mot hardware. På en RPi så er det vanskelig å f.eks. slå av og på en digital pinne i et raskt jevnt tempo (PWM) pga multitaskingen til operativsystemet.

Lenke til kommentar

Det må være noe jeg misser. Trodde virtuelle maskiner i utgangspunktet består av software som må kjøres av et OS? Er det noe jeg bommer på her?

-Eller er det her et konsept hvor man sitter på en 'nesten dum'-klient og skal swappe 'disketter' som i Amigaens heydays, når man vil kjøre et anna program? Umåtelig komplisert, og bakoverstreversk er mitt førsteinntrykk.

 

Du gir inntrykk av at du ikke skjønner konseptet og avslutter med at det er bakstreversk.

Hadde det ikke vært fair å sette seg inn i sakene før du konkluderer?

Eller er du politiker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei shruggie,

 

Er det noen gode use caser hvor jeg ønsker å kjøre tjenester i VM på akkurat denne måten?

 

Alle scenarioer der du/man i dag kjører en VM for å kjøre kun en tjeneste, eller der du har lyst å kjøre det som en VM men velger å la være på grunn av for mye overhead. Man kan vel egentlig sammenlikne det med Jails på FreeBSD som lar deg kjøre isolerte avgrensede prosesser fra resten av systemet i noe som i praksis minner om en mini-VM, men naturligvis ikke er det i praksis.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...