AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 1. Det første spørsmålet mitt er hvordan utfører man en optimal blodprøvetakning av B12-vitamin? Med det mener jeg hvilken forberedelse før prøve bør jeg følge mens jeg står på et B12-vitamintilskudd pga. B12-vitaminmangel? Jeg forstår at det kan være forskjeller om man står på B12-sprøyte eller B12-vitaminer. Det finnes 2 typer B12-sprøyter i form av ikke-depot cyanokobalamin og depot hydroksokobalamin. Begge er på 1000 mikrogram. Jeg har også tilgode å forstå det dosemessige forholdet mellom 1000 mikrogram pille og 1000 mikrogram sprøyte. F.eks. hvorfor tas 1000 mcg daglig i pilleform, mens det av cyano gis 5 oppstartsprøyter hver på 1000 mcg, for så å la det gå en stund før det byttes til depot på 1000 mcg, som er ment å skulle vare hele 3 mnd. I mai 2016 fortalte privatlegen meg at det burde gå 14 dager uten vitamintilskudd i pilleform før blodprøver utføres. I juni eller juli 2016 så forteller fastlegen min at man gjerne kan stå på vitamintilskuddet i det blodprøven tas. Mulig at han mener at man ikke tar vitaminene samme dag som blodprøvedagen. 2. Forutsetningene mine (oppsummert og ikke noen spesielle spørsmål): - måler B12 på 105 i mai 2016 hos privatlege - måler B12 på 260 i juni 2016 hos fastlege 1 mnd. senere etter start på TrioBe - måler B12 på 206 i midten av august 2016, det etter 4-5 uker på 5 stk. 1000 mcg cyanokobalamin sprøyter - har siden vært på ferie og kjøpt piller, står på 1000 mikrogram pille av methylkobalamin, stått på den 1 mnd. - nært forestående fastlegebesøk igjen, hvor jeg nok får målt B12 igjen - misforstod fastlegen forrige besøket, og jeg var ikke klar over at det var utstedt en hydroksokobalamin 1000 mcg som jeg sannsynligvis skulle fått i blodet når B12 lå på 206. Derfor kjøpte jeg B12-piller i doser som jeg ikke får kjøpt i Norge, uten å spesialimportere det dyrt via apotek. - i starten av ferien og gjennom hele ferien så har jeg kjent at jeg har vært relativt sterkt trøtt hver dag. På tross av at jeg har tatt 1000 mcg piller daglig. - de første feriedagene ble litt "humpete" sånn stressmessig, så det kan godt hende at for kjærestens skyld det å være 6 timer på legevakt og sykehus for henne, forut for neste dag (avreisedag), bidro til at jeg følte meg utmattet de første dagene. Fikk jo ikke ferdigpakket før kl 03, etter å ha forlatt sykehus kl 21. Men, at dette skulle vedvare så lenge utover ferien syntes jeg er litt snodig. Vi fikk ihvertfall klarert hennes magekatarr eller hva det går i, slik at vi var trygge på at hun ikke skulle måtte motta kardiologisk behandling i utlandet (basert på symptomene før legevaktbesøket). 3. Hvilke doser B12-tilskudd tror dere kreves for at jeg skal nå 600 på det jevne i blodet. Høres litt høyt ut? Ja siden referanseområdet i Norge ender på 650 så kanskje ja. Men, det er fremdeles et tryggt nivå. Japan sitt referanseområdet ender jo på tilsvarende 1300 så det. La oss ikke henge oss opp i at jeg ønsker 500-600 som er i overlappingsreferanseområdet Norge vs. Japan. Jeg har nå tilgjengelig følgende B12-vitaminer som jeg kan prøve ut. Jeg har minst 2 års dosering i piller som jeg tok med meg. Har tenkt å fortsette ut disse 1000 mcg pillene methylkobalamin til den boksen er tom. Gå over på 2500 mcg methylkobalamin, og stå på det til alle boksene mine er tomme (flere måneder). Så gå over til siste utprøving på 5000 mcg methylkobalamin i flere måneder til de er tomme. Jeg har dessuten en pillekutter, dersom jeg finner ut at doseringene bør halveres. Fordøyelsen så jo ut til å ta opp en del av cyanokobalaminet i TrioBe i mai. I tillegg så har jeg en ubrukt resept på B12-sprøyte hydroksokobalamin 1000 mcg doser. Men, tenkte at nå kan jeg jo avvente å benytte den, siden jeg har pillene. Anonymous poster hash: b2d45...57c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå