AndreNrTre Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Jeg har nettopp startet et ENK, og har nå fått en kreditnota fra en leverandør som jeg mottar betalinger gjennom. Jeg har lyst til å ta meg av regnskap selv siden jeg ikke har penger å bruke på regnskapsfører enda, men om jeg ikke finner ut av dette så ser det ut som om jeg har et problem. Jeg har tatt i bruk visma eaccounting i håp om at det skulle gjøre det enkelt, men jeg klør meg godt i hodet nå som jeg fikk den første kreditnotaen og skal finne ut hvordan dette skal legges inn. Kreditnotaen inneholder følgende: 1. -2 000 kr videreformidlet salgsinntekt fra sluttbrukere(dette er visst noe leverandøren ikke skal beregne mva på), så dette beløpet er inklusiv mva. 2. 200 kr avgift på transaksjon(høy sats mva). 3. -50 kr provisjon(høy sats mva). 4. 75 kr månedsavgift(høy sats mva) Videre står det følgende på den: Høy sats mva: 56,25 krGrunnlag: 225 kr Netto: -1 775 kr Brutto: -1 718,75 kr Videre står det at nr. 3 er egenfakturert kostnad og skal behandles som omsetning. Tallene gir mening for min del, men hvordan det skal legges inn er det store spørsmålet for min del. Er dette noe som må splittes opp? Setter stor pris på om noen som har peiling kan hjelpe meg i gang. Endret 25. september 2016 av AndreNrTre 1 Lenke til kommentar
AndreNrTre Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Ser dette fornuftig ut eller ser det helt feil ut? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Du har fått en kreditnota fra en leverandør du mottar betalinger igjennom? må si det er vanskelig å forstå dette uten å ha sett fakturaen, men du sier det står grunnlag 225 kr. da skal du ihvertfall ikke beregne moms på hele beløpet slik det ser ut til at du har gjort. momsen er 56,25 av 225. Oppsettet ditt ser riktig ut, men du må nok ha to linjer med salgsinntekt, enn med høy sats og en med ingen sats(?). Hadde hjulpet om du forklarte hva du mener med dette: "2 000 kr videreformidlet salgsinntekt fra sluttbrukere(dette er visst noe leverandøren ikke skal beregne mva på), så dette beløpet er inklusiv mva." Endret 26. september 2016 av Sir Lenke til kommentar
AndreNrTre Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Jeg er registrert i merverdiregisteret så salgene til sluttbrukerne er inklusiv mva. Det jeg ble fortalt er følgende: Det er jeg som har solgt noe til sluttbrukeren så jeg må rapportere det beløpet det er solgt for og betale mva på det beløpet. Videre inneholder kredittnotaen provisjon på noen av tjenestene deres og transaksjonsavgift knyttet til salgsinntekten som er videreført fra sluttbrukere.Så grunnlag for mva. tilsvarer rad 2-4 sammenlagt, og dette er mva. som går til selskapet som sender ut kredittnoten, men jeg har og inngående mva fra salget mot sluttbrukere, noe som er inkludert i summen på rad 1.Når jeg snakker om radene så mener jeg punkt 1, 2, 3 og 4 i hovedinnlegget. Slik jeg ser det så blir det jo helt korrekt med tanke på min omsetning og mengden mva. jeg har fått inn og betalt, men om det er slik det skal føres er jeg usikker på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Dette er en kombinasjon av en faktura til deg (transaksjonsavgift og månedsavgift), en orientering om hva de vil kreve inn av penger fra sluttkunde, og en motregningserklæring (de motregner i ditt krav på honorar med sitt krav på avgifter). Du skal allerede ha bokført faktura til sluttkunde (K3020, D1500), dette skal du (eller formidler på dine vegne) gjøre straks tjenesten er levert, jf. bokføringsforskriften § 5-2-2 flg. Hvordan du gjør dette i praksis kommer an på hvordan formidling og betaling foregår mellom deg, din leverandør, og din sluttkunde. Denne "kreditnotaen" bokfører du som en faktura fra leverandør (D7300 K2400). Når du mottar faktisk betaling registrerer du betalingen som innbetaling av kundefordring og betaling av leverandørgjeld (K1500, D2400, D1920). Dette kan bli utfordrende i eAccounting, og det kan hende du må gjøre dette som et manuelt bilag etter å ha låst opp 1500 og 2400 for manuell bokføring. 1 Lenke til kommentar
AndreNrTre Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Det er ikke meg kunden betaler, så jeg kan vel ikke opprette en faktura for sluttbrukeren for noe som ikke skal betales til meg? Det er snakk om mobilbetaling, så teleoperatørene tar seg av fakturering til kundene sine. Kunden kan godt være helt anonym for meg og det er bare leverandøren som vet hvem personen som betaler er, så jeg kan jo ikke opprette gyldige fakturaer når jeg ikke en gang kan vite hvem det er som betaler. Skulle beløpet i linje 1 av en eller annen grunn avvike fra det jeg forventer har jeg heller ingen mulighet til å vite hvem det er som ikke har betalt for seg, da all informasjonen jeg får er hva jeg har solgt for og hvor mye jeg må betale i gebyrer. Så jeg tror ikke at jeg skal ha noe med 1500 Kundefordringer å gjøre når dette skal føres, jeg forstår hvert fall ikke hvordan det skulle være mulig? Hva tenker du om saken krikkert? Ser det jeg postet tidligere fornuftig ut med tanke på situasjonen? Dette fikk meg egentlig til å lure på noe annet og, men jeg får vel heller opprette en ny tråd for det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Det er du som har levert tjenesten, det er du som er berettiget til betalingen, det er du som har ansvar for å utstede salgsdokumentet, og bokføre salget på tidspunktet for levering av tjenesten. Dette endres ikke av at du overlater innfordringen av ditt krav til noen andre (teleoperatør). Hvis du ikke vet hvem kundene dine er er det et potensielt problem for deg, bokføringsregelverket krever angivelse av kunde i salgsdokumentet ved salg på kreditt (kan unnlates ved kontantsalg <1000 kr). Det grunnleggende prinsippet som ligger bak her, skattemessig sett, er at du ikke har adgang til å utsette bokføring av salget til du vet om du får betalt eller ikke. Det er i så fall en omgåelse av reglene om tidfesting av krav og tapsføring av fordringer. Det er vilkår som må være oppfylt før man kan tapsføre en fordring, og de vilkårene er mer enn "jeg fikk ikke betalt". Bokføringen din stemmer for så vidt, bortsett fra at du ikke kan bokføre en kreditnota som en innbetaling (med mindre beløpet kommer inn samme dag som kreditnotaen er datert), det blir en fordringspost. Du må føre fordringen mot innbetalingen når pengene kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå