AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Litt kinkig situasjon. Foreldrene mine er i 50 årene, jeg er i sent 20 årene og bror i tidlig 20 årene. Jeg bor i en by i nærheten av resten av familien (ca 1 time reise, avhengig av ferge) Bror, bestefar og foreldre bor maks 15 min fra hverandre med bil. Jeg skal prøve og gjøre det kort. Foreldrene har (synlig) misbrukt alkohol i ca 7 år. De ruser seg som regel individuelt, og samarbeider i det store familiebildet veldig dårlig til tider. Når de er edru så går det mye bedre. Far jobber stort sett i garasjen når han har fri. Han er fisker så halve tiden er han på sjøen. Mor drikker så snart hun har fri, og det er tydelig at hun bruker alkohol for å rømme virkeligheten. Fredag kveld døde min bestemor på mor sin side, det tok ca 14 dager fra første tegn på problemer til det hele var over. Lørdag morgen samlet hele familien seg hos bestefar et par timer når han fikk budskapet. Samtidig avtalte foreldrene mine at de skulle lage fårikål sammen i dag (søndag) og ta med bestefar hjem til seg for en skikkelig middag. Mor overnattet hos bestefar fordi han ikke husker å ta medisinen sin og ikke greier ta vare på seg selv.. Og i dag var mor dritings, her er et utdrag fra det broren skrev til meg på Skype: "Mamma er på gråten og klager på hvor utslitt hun er. Så jeg må lage middag hos besten og høre på henne, pappa er også i alkorus hjemme i *liten bygd*. Egentlig så var plana at mamma skulle ta med besten til *liten bygd* og holde selskap der og spise middag men det vart nå ikke noe tå" Jeg overtalte bror om å dra til fastlegen og fortelle om problemene ettersom han har fri i morgen. Jeg vet ikke hva legen kan gjøre men vi er begge helt rådløse og håper dette kan føre noen vei. Det at bestefar nå er helt avhengig av hjelp, og den som har tatt på seg ansvaret for å hjelpe drikker seg full ser jeg ganske så alvorlig på. Men jeg vet ikke om så mye jeg kan gjøre fra der jeg bor. Jeg ville bare få dette ut en plass. Men jeg tar gjerne imot råd til hva som kan gjøres. Vi har snakket med foreldrene tidligere om alkoholen men det er ikke noe de tar til seg. Anonymous poster hash: ee137...cbd Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) vanskelig sak dette her. Bra at dere bryr dere, selv hvor vanskelig det er. Jeg har ikke så mange råd, men du skal se at det sikkert kommer noen å skriver til deg etter meg. Ang fastlegen, så er nok ikke det dumt. Jeg vil tro han kan vise vei videre. En ting er sikkert, og det er at din bestefar trenger noen andre til å ta vare på seg selv. Andre enn dine foreldre, og andre enn dere brødre. Dere brødre kan godt være støtte og familie og alt det der, men selve omsorgsoppgavene bør gå videre til andre ... evt det offentlige? Foreldrene dine vil jeg ikke tro egner seg desverre. Lykke til, stå på, det kommer løsninger. Endret 25. september 2016 av Amistadheart Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Det har vært en gjenganger at foreldrene sier de skal gjøre noe en dag, og neste dag så er den som tok på seg ansvaret (være det matlaging, ærend og lignende) er for full til å ta på seg dette ansvaret. Det mest typiske er når jeg eller bror kommer på besøk, så sier de at de skal lage *matrett som jeg ikke har peiling på å lage selv* Også må jeg tråle fryser eller stikke på butikken og finne meg et alternativ. Ofte er maten som blir servert rå og uferdig. Takk for støtten. Anonymous poster hash: ee137...cbd Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Det er selvfølgelig kjedelig at dine foreldre misbruker alkohol. Men dette er ikke tidspunktet å løse akkurat det problemet. Din mor har akkurat mistet det som antakelig har vært den viktigste personen i hennes liv frem til dere ble født. Og slik jeg ser det så er det nå faktisk din far, og dere som hennes voksne sønner, som må stå opp for henne. Endret 25. september 2016 av blured 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er ikke ulovlig å være alkoholmisbruker og det er ikke ulovlig å la vær å ta vare på sine foreldre. Dårlig kombo dette her, men det skal veldig mye til for at myndighetene griper inn. Den eneste utveien hvis ikke du og din bror tar dere av bestefar er å få ham innlagt på et pleiehjem eller noe. Dere kan få deres foreldre (fortrinnsvis mor?) innlagt på tvang, men da må de være en fare for seg selv og andre, grensa for å være det er relativt høy. Dere kan bare stille opp så mye dere klarer eller bryte noen bånd. Du må bare bite tenna sammen og ta situasjonen for det den er Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Det er selvfølgelig kjedelig at dine foreldre misbruker alkohol. Men dette er ikke tidspunktet å løse akkurat det problemet. Din mor har akkurat mistet det som antakelig har vært den viktigste personen i hennes liv frem til dere ble født. Og slik jeg ser det så er det nå faktisk din far, og dere som hennes voksne sønner, som må stå opp for henne. Selvfølgelig! Kanskje jeg skal gå til sjefen i morgen og si beklager, men jeg må hjem og passe bestefar fordi foreldrene mine er for fulle til å ta vare på han? Anonymous poster hash: ee137...cbd Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er selvfølgelig kjedelig at dine foreldre misbruker alkohol. Men dette er ikke tidspunktet å løse akkurat det problemet. Din mor har akkurat mistet det som antakelig har vært den viktigste personen i hennes liv frem til dere ble født. Og slik jeg ser det så er det nå faktisk din far, og dere som hennes voksne sønner, som må stå opp for henne. True. Det var også det jeg så mangla i all teksten før deg. Ts virker ivrig på å arrestere foreldrene - muligens forståelig nok (kjenner bare en side av saken) men her er det nok mora til Ts som antagelig opplever det største tapet. Mammaen hennes har nettopp dødd. En av dere unge voksne kunne kanskje vise litt ekstra modenhet og omsorg i denne perioden. Prøv å ikke være veldig kritisk til drikking akkurat nå om det lar seg gjøre men en av dere kan passe på morfar mens den andre passer på mor også bytter dere på det. Det er vanlig at det blir en tung tid når noen i familien dør. De nærmeste kan ha behov for å slippe alt og bare sørge. Kanskje dette er åpner en dør før dere alle. Kanskje dette er en god tid til å vise empati, forståelse og kommunikasjon. Kanskje er dette sorgen som skulle til før dere snakker sammen ordentlig og livene deres ordner seg. Om ikke så går det an å ta kontakt med distrikt psykiatriske i ditt område hvor man kan få akutt behandling om det kreves. Det skjedde flere ganger at slike situasjoner førte til innleggelse når jeg jobba på et slikt senter. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er selvfølgelig kjedelig at dine foreldre misbruker alkohol. Men dette er ikke tidspunktet å løse akkurat det problemet. Din mor har akkurat mistet det som antakelig har vært den viktigste personen i hennes liv frem til dere ble født. Og slik jeg ser det så er det nå faktisk din far, og dere som hennes voksne sønner, som må stå opp for henne.Selvfølgelig! Kanskje jeg skal gå til sjefen i morgen og si beklager, men jeg må hjem og passe bestefar fordi foreldrene mine er for fulle til å ta vare på han? Anonymous poster hash: ee137...cbd Posten din lyser langt av ironi, men jeg tror nok ikke du er så langt på viddene. Kanskje det beste var om du ba om en velferdspermisjon og tok deg av ham selv. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Jeg har ikke den beste dagen selv, det skal jeg være ærlig og si.Jeg prøver bare og være sterk nå som det trengs, men det at foreldrene (i mine øyne) gir en lang faen og drikker seg dritings gjør at jeg føler meg hjelpesløs når vi alle prøver å ta oss sammen og hjelpes til. Jeg føler at mine foreldre ikke tar bestefars behov seriøst.Angående en velferdspermisjon så høres det ikke så dumt ut. Jeg kan ikke jobbe og reise til bestefar etter jobb hver dag, det er hverken økonomisk eller praktisk mulig. Men en velferdspermisjon er jo bare på 3 dager.Kan fastlege skrive ut sykemelding på dette for mer enn de 3 dagene jeg selv kan ta ut? Det høres litt dumt ut. Anonymous poster hash: ee137...cbd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå