Tullballj Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Vurderer å kjøpe en tilsynelatende strøken 2 takts motor, men den har stått lagret i mints 10 år uten å ha blitt startet. Hva bør man gjøre før man skal forsøke å starte den opp? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Rense forgasserene, de er garantert fulle av gugge. Ellers så er det bare å starte opp. Vil ha litt ekstra totaktsolje i bensinen. Kjøpte selv en 92 mod Mariner 60 for 1000,-. FIkk den til å starte etter litt prøving. Når går den meget pent. Mye grunnet forgasserrens. Hvilken motor er det snakk om? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Ta ut pluggen og hell i litt motorolje og dra rundt noen runder uten plugg så får alle overflater en oljefilm før motoren starter. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 30. september 2016 Forfatter Del Skrevet 30. september 2016 Motoren ble dessverre solgt før jeg fikk sjansen til å prøve. Det er en yamaha 25 hk motor. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg ville også byttet impeller først som sist. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Snakker du om påhengsmotor? Ta imot et godt råd: Drit i totaktere! Seriøst! Jeg er grundig lei av totaktere. De går tom for bensin hele tiden, de bråker, og de trenger oljeblanding. Jeg gikk fra totakter til en relativt ny Suzuki firtakter fra bruktmarkedet. Firtakteren bråker mindre, bruker mye mindre bensin, og trenger ikke oljeblanding. Denne modellen fra Suzuki har både el-start og snorstart. Hvorfor vurdere noe dårligere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 To-takterne er lette, det kan ha en del å si på små motorer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Totaktere er suverene og bedre på nesten samtlige områder enn firtaktere (spesielt nyere totaktere med direkteinnsprøytning, ala Evinrude). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Er ikke en 2-takter med innsprøytning minst like effektiv som 4-taktere? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Jo. Minst like effektive. E-tec er gode motorer. Eldre totaktere er billigere og lettere å skru på. En 50 HK mariner fra 1997 kostet meg 13K. En 50HK 4T vil koste meg 25-35K for en 2000-2005 mod-ish. Det er en 11-16 år gammel firetakter, som begynner å bli litt når det gjelder totaktere. De første firetakterene hadde forferdelig dårlig sprut i seg sammenlignet med totaktere. Ut på 2005-6 og utover var da de først klarte å yte like bra som totakterne i rå kraft. Du har tæringsproblemer på tidlige firetaktere samtidig som jeg kan kjøre lenge for 12-22K i bensin. Du må kjøre latterlig mye for at det skal være verdt å gå for en firetakter. Hadde jeg hatt en fet lommebok hadde jeg glatt hatt en firetakter. Men de koster latterlig mye mer, samtidig som service og annet. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 1. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Jeg har to 4 takts motorer. Er enig i at de bråker mindre og bruker mindre bensin. Syns også det er lite vedlikehold, men så har jeg bare en 2 hk og en 5 hk motor. På større motorer er det gjerne registerreim osv, og da er vedlikeholdet gjerne mer komplisert. En Moderne 2 takts motor bråker lite og bruker mindre bensin enn de gamle. Vedlikehold er svært enkelt. De veier mindre og du får bedre ytelse enn en tilsvarende 4 takts motor. En 2 takter gjør at båten kommer fortere opp i plan og den veier mindre. Men har du råd til å kjøpe en dyr båt med stor motor så har ikke den ekstra vekten så mye å si for da går det fort uansett. Har du en stor motor er bensin forbruket såpass høyt at da kan det kanskje lønne seg med en 4 takt. Kjøper du en moderat stor motor er det ikke så stor forskjell i forbruk. På gøy. Endret 1. oktober 2016 av Tullballj Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 E-TEC totakterne fra Evinrude er også helt overlegne på garanti og vedlikehold. Man trenger ikke bytte olje eller ha service på veldig lenge samt at det heller ikke er innkjøringsperiode. Når man kjøper en helt ny Evinrude så kan kan gi full gass fra første stund og motoren vil gjøre jobben selv ved å variere oljetrykket etc. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Tilbake til Yamaha motoren igjen. Har fått tilbud om å kjøpe en tilsvarende. Den har blitt startet opp og går, men impeller er ikke byttet på 10-15 år. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Bytt impeller, det er nok ikke store jobben. Bytt også girolje. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Kommer vel an på hvor godt boltene sitter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå