Gå til innhold

Fyre igang 2 takts motor som har stått i minst 10 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker du om påhengsmotor? Ta imot et godt råd:

Drit i totaktere! Seriøst!

Jeg er grundig lei av totaktere. De går tom for bensin hele tiden, de bråker, og de trenger oljeblanding.

Jeg gikk fra totakter til en relativt ny Suzuki firtakter fra bruktmarkedet.

Firtakteren bråker mindre, bruker mye mindre bensin, og trenger ikke oljeblanding.

Denne modellen fra Suzuki har både el-start og snorstart.

Hvorfor vurdere noe dårligere?

Lenke til kommentar

Jo. Minst like effektive. E-tec er gode motorer.

Eldre totaktere er billigere og lettere å skru på. En 50 HK mariner fra 1997 kostet meg 13K. En 50HK 4T vil koste meg 25-35K for en 2000-2005 mod-ish. Det er en 11-16 år gammel firetakter, som begynner å bli litt når det gjelder totaktere. 

De første firetakterene hadde forferdelig dårlig sprut i seg sammenlignet med totaktere. Ut på 2005-6 og utover var da de først klarte å yte like bra som totakterne i rå kraft. 

Du har tæringsproblemer på tidlige firetaktere samtidig som jeg kan kjøre lenge for 12-22K i bensin. Du må kjøre latterlig mye for at det skal være verdt å gå for en firetakter. 

Hadde jeg hatt en fet lommebok hadde jeg glatt hatt en firetakter. Men de koster latterlig mye mer, samtidig som service og annet. 

Lenke til kommentar

Jeg har to 4 takts motorer. Er enig i at de bråker mindre og bruker mindre bensin. Syns også det er lite vedlikehold, men så har jeg bare en 2 hk og en 5 hk motor. På større motorer er det gjerne registerreim osv, og da er vedlikeholdet gjerne mer komplisert. En Moderne 2 takts motor bråker lite og bruker mindre bensin enn de gamle. Vedlikehold er svært enkelt.  De veier mindre og du får bedre ytelse enn en tilsvarende 4 takts motor. En 2 takter gjør at båten kommer fortere opp i plan og den veier mindre. Men har du råd til å kjøpe en dyr båt med stor motor så har ikke den ekstra vekten så mye å si for da går det fort uansett. Har du en stor motor er bensin forbruket såpass høyt at da kan det kanskje lønne seg med en 4 takt. Kjøper du en moderat stor motor er det ikke så stor forskjell i forbruk. 

På gøy.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

E-TEC totakterne fra Evinrude er også helt overlegne på garanti og vedlikehold. Man trenger ikke bytte olje eller ha service på veldig lenge samt at det heller ikke er innkjøringsperiode. Når man kjøper en helt ny Evinrude så kan kan gi full gass fra første stund og motoren vil gjøre jobben selv ved å variere oljetrykket etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...