Gå til innhold

Denne Skodaen er kjappere enn Teslas villeste Model S


Anbefalte innlegg

Biler som i dag koster ca 25-30.000€ med ca 30kwt batteri vil altså trolig koste rundt 20.000€ innen 5 år.

 

Batteriutvikling, volum og priser akselerer for hvert år, raskere enn forventet, så jeg tipper også elbilene når både rekkevidde og prisnivå billig nok til å utkonkurrere bensinbilene mye raskere enn hva selv de største optimistene håper på. Det vil garantert gå raskere enn hva skeptikere tror og hva klimapolitikere krever.

 

Rett og slett fordi det blir overlegent bedre og mer lønnsomt for forbrukerne å velge.

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

Hvordan da? Virker som en dommedagsprofeti.

For de som har en OK fossilbil som de er fornøyd med og funker greit er det ikke veldig stor grunn til å bytte til el.

De blir bedre i et hurtig tempo nå, det som er bra i DAG, kan være veldig gammeldags om 2-3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler som i dag koster ca 25-30.000€ med ca 30kwt batteri vil altså trolig koste rundt 20.000€ innen 5 år.

 

Batteriutvikling, volum og priser akselerer for hvert år, raskere enn forventet, så jeg tipper også elbilene når både rekkevidde og prisnivå billig nok til å utkonkurrere bensinbilene mye raskere enn hva selv de største optimistene håper på. Det vil garantert gå raskere enn hva skeptikere tror og hva klimapolitikere krever.

 

Rett og slett fordi det blir overlegent bedre og mer lønnsomt for forbrukerne å velge.

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

 

Utviklingen akselererer. Men vet ikke hvem eller hvilke du sikter til ,mht. tilpasning? Gjelder det bilfabrikanter, så er det jo aldri godt å vite hva de har i bakhånd, og kanskje i vente på et stort og billig nok batteri, osv. Mange har nok gjort seg klar til det store skiftet som kommer med tid og stunder.

 

Kundene som har tilpasset seg, og allerede kjøpt elbil, vil vel slite med å selge sine til en god pris i forhold til hva de har gitt, slik det f.eks er med Peugeot-Mitsubishi ion. Bedre å vente litt og tyne den gamle fossilen litt til, så man kan kjøpe en fullgod erstatning for den, til en vettug pris :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Den tar deg angivelig fra null til 100 kilometer i timen på 2,6 sekunder. 

Rekkevidden er ifølge Kreisel Electric mer enn 350 kilometer.

Flott.  35 mil er  bra som ytelse for de daglige kjøringene, uten at man får rekkeviddeangst og/eller blir desperat etter jakt på lade-muligheter hver dag.

Så vil det selvfølgelig i tillegg være et marked for lengre og tyngre kjøring, der kommer nok en  hybrid med Hydrogen inn. Det viktigste er at vi kan redusere noe av den skitne oljeproduksjonen, og lokal forurensning fra denne forbrenningen. ( Det er mye annet morsomt/nyttig vi kan bruke olje til.)

Men om en bil bruker 2,5 eller 10 sekunder fra 0-100 er vel bare interessant for gutte-gutter?

Pokker, skulle ikke gi deg en pluss der..

 

Det er ikke bare for gutte-gutter det er av interesse hvor kjapp bilen er.Tidene under 3 sekunder er ikke så interessante, men de under 10 og ned til 3 er. Det handler om muligheten for å kjøre effektivt og trygt.

 

Haha. Det er ingen som trenger å ha en bil som akselererer fra 0-100 km/t på noe bedre enn 6-7 sekunder. At det er moro, er en helt annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha. Det er ingen som trenger å ha en bil som akselererer fra 0-100 km/t på noe bedre enn 6-7 sekunder. At det er moro, er en helt annen sak.

 

Ca 20 meter fram frå stilleståande på ca null tid, derimot. Utan å tulle med clutch eller gir eller ein motor som dauar når det gjeld. Det har berga meg ut frå veldig skumle situasjonar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Haha. Det er ingen som trenger å ha en bil som akselererer fra 0-100 km/t på noe bedre enn 6-7 sekunder. At det er moro, er en helt annen sak.

Ca 20 meter fram frå stilleståande på ca null tid, derimot. Utan å tulle med clutch eller gir eller ein motor som dauar når det gjeld. Det har berga meg ut frå veldig skumle situasjonar.

 

Veldig mange? Neppe. Kan ikke huske at jeg har hatt behov for å akselerere veldig kjapt fra 0-20 meter en eneste gang. Er heller det motsatte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

0-100 tider er av ren akademisk interesse. Jeg skulle ønske personer som Musk kunne fokusere litt mindre på dette.

Ting som heller kunne blitt bedre er mye viktigere, som

-lavere priser

-bedre holdbarhet, Tesla DU går typisk bare 50 tusen km før de må byttes. Og ikke kom og si at også dette er fikset, det er det aldeles ikke, når til og med helt nye TMX med 5 tusen km får defekt DU

-bedre quality control og byggekvalitet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

0-100 tider er av ren akademisk interesse. Jeg skulle ønske personer som Musk kunne fokusere litt mindre på dette.

Ting som heller kunne blitt bedre er mye viktigere, som

-lavere priser

-bedre holdbarhet, Tesla DU går typisk bare 50 tusen km før de må byttes. Og ikke kom og si at også dette er fikset, det er det aldeles ikke, når til og med helt nye TMX med 5 tusen km får defekt DU

-bedre quality control og byggekvalitet

Enig, men det er dessverre gimmicks som selger. På Bjørn Nylands Model X er det allerede skiftet DU foran.

 

Car and Drivers langtest over 53.000 km / 16 mnd:

Squeaking past the 33,000-mile mark

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

0-100 tider er av ren akademisk interesse. Jeg skulle ønske personer som Musk kunne fokusere litt mindre på dette.

Ting som heller kunne blitt bedre er mye viktigere, som

-lavere priser

-bedre holdbarhet, Tesla DU går typisk bare 50 tusen km før de må byttes. Og ikke kom og si at også dette er fikset, det er det aldeles ikke, når til og med helt nye TMX med 5 tusen km får defekt DU

-bedre quality control og byggekvalitet

Enig, men det er dessverre gimmicks som selger. På Bjørn Nylands Model X er det allerede skiftet DU foran.

 

Car and Drivers langtest over 53.000 km / 16 mnd:

Squeaking past the 33,000-mile mark

 

Hvor har du kilden til bytte av DU?

 

Ellers så er alt du etterlyser på planen og under kontinuerlig implementering/forbedring hos Tesla.

Lenke til kommentar

 

Ca 20 meter fram frå stilleståande på ca null tid, derimot. Utan å tulle med clutch eller gir eller ein motor som dauar når det gjeld. Det har berga meg ut frå veldig skumle situasjonar.

Veldig mange? Neppe. Kan ikke huske at jeg har hatt behov for å akselerere veldig kjapt fra 0-20 meter en eneste gang. Er heller det motsatte.

Slett ikkje mange, men veldig skumle. Kan hende det hadde gått bra om den som kom i høg fart hadde sett meg i tide og var kjapp nok på bremsa, men det er best å sleppe å finne det ut.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

0-100 tider er av ren akademisk interesse. Jeg skulle ønske personer som Musk kunne fokusere litt mindre på dette.

Ting som heller kunne blitt bedre er mye viktigere, som

-lavere priser

-bedre holdbarhet, Tesla DU går typisk bare 50 tusen km før de må byttes. Og ikke kom og si at også dette er fikset, det er det aldeles ikke, når til og med helt nye TMX med 5 tusen km får defekt DU

-bedre quality control og byggekvalitet

Enig, men det er dessverre gimmicks som selger. På Bjørn Nylands Model X er det allerede skiftet DU foran.

 

Car and Drivers langtest over 53.000 km / 16 mnd:

Squeaking past the 33,000-mile mark

 

Hvor har du kilden til bytte av DU?

 

Ellers så er alt du etterlyser på planen og under kontinuerlig implementering/forbedring hos Tesla.

 

Det er Nyland selv på Facebook:

 

Ali Darbaz

What is problem Optimus Prime ?

1 · 5. september kl. 01:12

 

Teslabjørn

Falcon doors not 100 % aligned, charge port issues, some rattling, front drive unit replacement.

11 · 5. september kl. 01:38

 

Tesla har hatt flere år på å forbedre Model S, men byggkvaliteten er fortsatt langt bak tyskerne og Lexus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

Hvordan da? Virker som en dommedagsprofeti.

For de som har en OK fossilbil som de er fornøyd med og funker greit er det ikke veldig stor grunn til å bytte til el.

De blir bedre i et hurtig tempo nå, det som er bra i DAG, kan være veldig gammeldags om 2-3 år.

Jeg tenkte ikke på oss som kunder, men de bilprodusentene som henger etter med investeringene i å legge om til å lage elbiler i stort nok volum, og ikke minst utviklingen av alle funksjoner en elbil vil få ift dagens biler.

 

Det er ikke vare batteri og elmotor som endres i fremtidens bil, like lite som smarttelefonen ikke bare er en telefon med større og bedre skjerm pluss kamera.

 

Vi vil garantert se mange konkurser, overtakelser og fusjoner de neste årene, og det vil helt sikkert dukke opp flere nye i tillegg til Tesla.

Lenke til kommentar

 

Biler som i dag koster ca 25-30.000€ med ca 30kwt batteri vil altså trolig koste rundt 20.000€ innen 5 år.

 

Batteriutvikling, volum og priser akselerer for hvert år, raskere enn forventet, så jeg tipper også elbilene når både rekkevidde og prisnivå billig nok til å utkonkurrere bensinbilene mye raskere enn hva selv de største optimistene håper på. Det vil garantert gå raskere enn hva skeptikere tror og hva klimapolitikere krever.

 

Rett og slett fordi det blir overlegent bedre og mer lønnsomt for forbrukerne å velge.

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

 

Utviklingen akselererer. Men vet ikke hvem eller hvilke du sikter til ,mht. tilpasning? Gjelder det bilfabrikanter, så er det jo aldri godt å vite hva de har i bakhånd, og kanskje i vente på et stort og billig nok batteri, osv. Mange har nok gjort seg klar til det store skiftet som kommer med tid og stunder.

 

Kundene som har tilpasset seg, og allerede kjøpt elbil, vil vel slite med å selge sine til en god pris i forhold til hva de har gitt, slik det f.eks er med Peugeot-Mitsubishi ion. Bedre å vente litt og tyne den gamle fossilen litt til, så man kan kjøpe en fullgod erstatning for den, til en vettug pris :-)

Utviklingen går fort, og mens alle diskuterer batterier, rekkevidde og priser, er det helt sikkert flere funksjoner som gjør at elbilene innen få år blir helt enerådende.

 

Elbil vs forssilbil blir mer enn bare batterielektrisk drift, og det er mer enn autopilot som blir tilleggsfunksjoner.

 

Jeg tror noe av det mest vesentlige med elbilen fremover er at den blir en integrert del av hele husstandens energiproduksjon, -lagring og -deling/salg.

 

Vi vil få smartbil tilknyttet smarthuset og smarttelefonen.

 

I Norge vil dette bli ekstra aktuelle funksjoner fra 2019 når alle har fått AMS i huset, og strømregningen endres radikalt. Da vil det bety mye når du bruker energi, og hvor høy effekt du bruker.

 

Det er bilene som kan sikre oss lavest mulige strømregninger som vil bli ekstra ettertraktede. En husstand uten mulighet til å styre og energilagre seg bort fra pristoppene og jevne ut nettbelastningene kan fort risikere å betale det dobbelte for samme energimengde som naboen med et fleksibelt energisystem i huset.

 

Da blir ikke regnestykket lenger vare hvor mye billigere pr km elbilen er, samt fordeler i bomring og kollektivfeltet. Det blir en Enøk-investering også for boligen.

 

Det er også slike løsninger som virkelig vil dra i gang elbilsalget nedover i Europa som allerede erfarer kraftige svingninger i elprisene.

 

Enkelte elbilprodusenter har ytret noe om slikt, men mitt inntrykk er at de fleste produsenter riktignok sitter med planer om batteri i bilene, men at de sover veldig i timen på at den største revolusjonen er at vi går fra en Halvdum mekanisk bil til en like uadskillelig multifunksjons energi- og transportvenn som telefonen i dag er med oss overalt som multimediaverktøy.

 

Som du sier så vil nok dagens elbiler også fort tape verdi når fremtidens modeller kommer, men hva som virkelig blir fort verdiløse er bensin, diesel og hybridvariantene uten mulighet for å bli noe mer nyttige enn å komme fra A til B.

 

Transport blir for bil en like sentral del som det har blitt å ringe med en telefon. Tror jeg da :)

Lenke til kommentar

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

Hvordan da? Virker som en dommedagsprofeti.

For de som har en OK fossilbil som de er fornøyd med og funker greit er det ikke veldig stor grunn til å bytte til el.

De blir bedre i et hurtig tempo nå, det som er bra i DAG, kan være veldig gammeldags om 2-3 år.

Kodak, Nokia, NorskData ? Folk kjøpte kamera som brukte film, helt til et tidspunkt da kvalitet, pris og brukervennlighet i sum trigget folk til å kjøpe digitalt, og forbruket av film, fremkalling o.s.v. falt som en stein. Eller Norsk Data som brukte ressursene på å kjøre rettsak mot han som lagde en emulator som kunne kjøre programmene fortere på en PC en på Stormaskinen .. 80 tallet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha. Det er ingen som trenger å ha en bil som akselererer fra 0-100 km/t på noe bedre enn 6-7 sekunder. At det er moro, er en helt annen sak.

 

Ca 20 meter fram frå stilleståande på ca null tid, derimot. Utan å tulle med clutch eller gir eller ein motor som dauar når det gjeld. Det har berga meg ut frå veldig skumle situasjonar.

Spørsmålet er nå alikavel hvor mange skumle situasjoner folk med litt for mye effekt i hende har fremprovosert selv i leketøyene sine. Litt analogt med at jo mer tettsittende kondomdress en syklist har og jo freshere karbonramma som sitter mellom bena er, jo utryggere føler jeg meg i trafikken.

Lenke til kommentar

Verdt å nevne er også deres demobil med VW Caddy som utgangspunkt. Det er en fleksibel bil. Varetransport/arbeidsbil/persontransport.

 

Hadde også verdt fint om det hadde vært mulig å lage ordentlige, standardiserte konverteringssett for eksisterende biler som sertifiserte verksteder kunne montert. Mange biler i bilparken som med fordel kunne vært konvertert til elektrisk drift. Ikke så miljøvennlig å skrote alt som eksisterer av bensin/diesel biler. Hva med gjenbruk?

 

Det virker som de i mange tilfeller bruker det som allerede er av gir og drivakslinger i de demobilene deres. Eller er det også byttet ut? Husker ikke i farta og har andre ting jeg burde gjøre for øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

 

Det er snart game over for mange av de som sitter på gjerdet og ikke tilpasser seg raskt nok.

Hvordan da? Virker som en dommedagsprofeti.

For de som har en OK fossilbil som de er fornøyd med og funker greit er det ikke veldig stor grunn til å bytte til el.

De blir bedre i et hurtig tempo nå, det som er bra i DAG, kan være veldig gammeldags om 2-3 år.

Kodak, Nokia, NorskData ? Folk kjøpte kamera som brukte film, helt til et tidspunkt da kvalitet, pris og brukervennlighet i sum trigget folk til å kjøpe digitalt, og forbruket av film, fremkalling o.s.v. falt som en stein. Eller Norsk Data som brukte ressursene på å kjøre rettsak mot han som lagde en emulator som kunne kjøre programmene fortere på en PC en på Stormaskinen .. 80 tallet

 

Sammenligner du data/forbrukerelektronikk med bilindustri? Bilproduksjon er så ressurskrevende at det neppe vil komme nye aktører på banen med det første. Unntaket er produksjon av drivlinjer.

Lenke til kommentar

Sammenligner du data/forbrukerelektronikk med bilindustri? Bilproduksjon er så ressurskrevende at det neppe vil komme nye aktører på banen med det første. Unntaket er produksjon av drivlinjer.

 

Det var det folk prøvde å fortelle Tesla òg. Tesla ville til alt overmål produsere mykje meir sjølve enn det dei tradisjonelle bilprodusentane gjer. Dei andre bilprodusentane set jo berre saman delar produsert av andre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sammenligner du data/forbrukerelektronikk med bilindustri? Bilproduksjon er så ressurskrevende at det neppe vil komme nye aktører på banen med det første. Unntaket er produksjon av drivlinjer.

Det var det folk prøvde å fortelle Tesla òg. Tesla ville til alt overmål produsere mykje meir sjølve enn det dei tradisjonelle bilprodusentane gjer. Dei andre bilprodusentane set jo berre saman delar produsert av andre.

 

Nei, men alle, inkl. Tesla, benytter underleverandører i utstrakt grad. De store bilprodusenterne utvikler eks. som oftest egne (forbrennings)motorer. Det finnes selvfølgelig unntak, eks. GMs samarbeid med LG.

 

Eks. på hva Tesla har satt bort av produksjon til underleverandører for Model S:

 

Frontvindu

Instrumentpanel

Bremsesystem

Batterikjøler

Utvendinge og innvendige speil

Frontfanger

Elektrisk styring

Elektriske vinduer

Elektrisk setejustering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...