maxijoker Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Jeg har 7 Western Digital 3TB snurre disker. De fleste er speilkopi av hverandre, og driver med mye 4K video redigering, derfor så mange 3TB disker. I harddisk monitor programmet CrystalDisk får jeg opp temperaturene hos diskene. En disk med 41 grader (denne har rett nok 2 sector feil C5 og C6, ikke all verdens feilverdier, men de er der), så er det temp fra 60-64-59 grader. Er dette normalt for 3TB disker? Varmen er ikke "lunkent", tar man på de så brenner man seg! Når jeg målet på utsiden av disken med IR-temp. er denne fra 40 til 55 grader. Mine 2 SSD disker ha 34 grader, men disse er elektroniske, da. Noen med erfaringer og info for disk temperaturer her inne? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Under 50 grader er ikke superkritisk, men det høres ut som du har dårlig ventilering i kabinettet. Endret 25. september 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Diskene står vertikalt monterte, i en ÅPEN front brønn hvor 3 stk 5 1/4" brønner ikke er i bruk. Så de står helt åpne, det er ca 2 cm åpning i mellom hver av dem. Siden det i kassa er ukentlig med mekking/fix, harr ingen side plater på denne. I HK er det en h.90 vannavkjøler for CPU, 2 X2 vifter over to RAMbanker med 32Gb hver, + ei vifte som er montert i front av de 3 nevnte disker som trekker varmluft ut av brønnen hvor disse står. For disse 3 er temp for 34 til 38 grader. Vurdere å installere ei vifte, sånn som jeg har måtte gjøre for de 3 ande 3TB WD diskene. Men er det normalt med vifter tilknyttet plassering av harddisker? I denne SNIPE monster kassen er det plass til flere vifter, men ingen for de plasser man setter inn disker. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 67 grader passeres, jeg lurer på om ikke min maskin "låser" seg ved denne temp for denne disk? Skjermbildet er tatt, tilfeldigvis ca 30 min. for pc'n låste seg. Kan det være noen sammenheng? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Min erfaring er at diskene varer lengre om man kjøler dem. Hvis dem ikke er i bruk, spinner de ned automatisk ? Hvis ikke kan du vurdere å aktivere det. Du kan f.eks måle strømforbruket og sjekke det opp mot spec. Endret 25. september 2016 av vidor Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Alltid ha vifte forran harddiskene. Det har vært min regel i alle år. En liten bris er alt som skal til. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Sjekk spesifikasjonene for din disk type, men de fleste disker har en grense på 60 grader drifstemperatur. Så når de kommer over 60 grader er det med på å ødelegge diskene på lang sikt. Samtidig som du vil oppleve det du gjør ang låsing av pcen osv. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Typisk desktop kabinett har som regel veldig dårlig kjøling for mange disker. Løsningen er som regel kraftigere vifter, jeg pleier å handle inn Delta sine på Ebay som er billige og av høy kvalitet og de svakeste bråker heller ikke for mye. Søk etter f.eks: AFB1212L 120mm AFB0812L 80mm afb120x120x25mm.pdf WFB12025.pdf afb80x80x25mm.pdf Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 En annen ting, under 45-50 grader går veldig fint. Over 50 grader, da har problemene begynt å hope seg opp. Det er min erfaring. 60 grader byr iallefall på trøbbel. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Okay, vifter er løsningen, som nevnt 3 av de 7 diskene har allerede viftekjøling, har en temp på ca 38 til 44 grader (samme produsent og modell type). God ide å midlertidig sette diskene i off modus når de ikke er i bruk, ulempen er da 5-10 sek å vente i opp startstid. Det får jo våge seg, inntil vifta er på plass, ble denne typen: http://www.ebay.com/itm/201469049721?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Det ble et støvfilter til en 24 NOK i tillegg. SNIPER kassen har en innebygget speed regulator som ikke er i bruk i dag. Tenkte å sette speed regulatoren inn på den nye viften. Den nye viften har børste løs motor oppbygning. Er det forskjell i støy nivået fra børsteløs, til tradisjonelle motorer med børster? Noen om vett? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Børstemotorer til PC-vifter har ikke blitt brukt på mange tiår. Børsteløse motorer er AC-motorer med en god del fancy elektronikk. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er Xh2.5-2p plugg på den viften, pass på at du har kompatibel plugg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Anbefaler også å lese dette. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=193 Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Det er Xh2.5-2p plugg på den viften, pass på at du har kompatibel plugg. Om pluggene er forskjellige, frem med avbiteren, loddebolt, og vulketape Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Anbefaler også å lese dette. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=193 Ganske useriøs side som ikkje har dato for da dette ble publisert. Kan jo være 10 år gammelt allerede Kjøper man en kvalitetsvifte nå i 2016, så er den god nok for 99,9% av brukerene her inne. Typisk 120-220kroners vifte av kjent merke. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Børstemotorer til PC-vifter har ikke blitt brukt på mange tiår. Børsteløse motorer er AC-motorer med en god del fancy elektronikk. I bruk for 10 år siden??? Vel, jeg har ei drone som er 1 år gml., den er utrustet med børsteløse motorer. Den er i DC versjon. På eBay tilbys en rekke børsteløse motorer til PC vifter, og de er da DC, og ikke AC??? Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Anbefaler også å lese dette. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=193 Som nevnt under her var dette en dårlig link. Med whois og Look up for http://www.frostytech.com ble denne siden opprettet i 1999, og eies fra Toronto USA. Som nevnt kan denne informasjon da være godt over 10 år gammel. For øvrig gjennom disse 3 sidene opplyses det om forskjellige typer lager og som for noen av dem benyttes i pc vifter. Det diskuteres litt frem og tilbake om "hvilke type kulelager" er best. That's it. For temaet jeg reiser her, synes informasjonen å være av liten eller ingen betydning. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Spec. for denne Western Digital disk WD3003FZEX er: Temperature i bruk: 5 til 55, Omgivelse temperatur: -40 til 70. Over 55 grader intern temperatur skal dermed ikke opptre. WD spesifiserer denne type "Black" disk til høyere klasse, med 5 års garanti. Disse 7 diskene er fra 2013/2014. Lurer på om det har noen hensikt med en henvendelse til Dustin home, som har solgt diskene? Jeg lurer derfor på om det er normalt at man skal kjøre vifter for disker, selv om noen av dere skriver ubetinget JA? Viften er i alle fall på tur fra Kina til Norge. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Børstemotorer til PC-vifter har ikke blitt brukt på mange tiår. Børsteløse motorer er AC-motorer med en god del fancy elektronikk. I bruk for 10 år siden??? Vel, jeg har ei drone som er 1 år gml., den er utrustet med børsteløse motorer. Den er i DC versjon. På eBay tilbys en rekke børsteløse motorer til PC vifter, og de er da DC, og ikke AC??? Jeg snakker om PC-vifter. Ikke droner. Og motorene er 3-fase AC. Droner, RC-biler etc. har en fartsregulator som gjør DC (batteri) om til 3-fase AC. Som regel PWM-modulert firkantpulser med fast frekvens. F.eks. 200Hz. PC-vifter har også innebygd regulator med flere andre funskjoner som stall protection, soft start m.m. Tl;Dr: Børsteløse DC-motorer er AC-motorer med integrert DC til AC-convertere. Endret 26. september 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Så, det er 3 fase med 2 ledere til motoren som er børsteløs? Etter ESC regulator kun 2 ledninger til motoren. Jeg har alltid trodd at 3 fase måtte nødvendigvis ha 3 ledere? 1 fase holder med 2 ledere. Også langt på jordet her ang. 3 fase oppkoplingen? Endret 26. september 2016 av Hårek Fjerner sitatpyramide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå