Gå til innhold

Hva er bra "Hz" på en TV?

Anbefalte innlegg

Ser at de forskjellige produsentene har forskjellige navn på bildefrekvens(?). Men hva er bra hvis man skal ha en 4K-TV fra en av disse produsentene?

Samsung opererer med "Picture Quality Index"

Sony opererer med "Motionflow"

mens LG opererer med "Picture Mastering Index"

Er lett å gjøre seg blind på kun størrelsen uten å se på bildefrekvensen, spesielt hvis man skal ha 4K.

Hva tilsvarer f.eks. 1500 Picture Quality Index i Motionflow og Picture Mastering Index?

Nå skal min neste TV være fra 4K-TV fra Samsung, så da er det greit å vite hvor mange Hz tven bør ha.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste skjermer i stuestørrelse har 50/60Hz-panel. Tall høyere enn dette viser til funksjoner i bildebehandlingen og er mest tomt skryt. Heldigvis er ikke produsentene så opptatt av det tullet for tiden, nå konkurrerer de mer i ting som har noe å si for bildekvaliteten - fargedybde og kontrast.

Lenke til kommentar

Det er bare et tall på hvor bra TV'en klarer å lage mellombildene som ikke er der originalt slik at det blir en bedre flyt. Du trenger ikke noe særlig mer enn 60 Hz, men du får TV'er i høyere nivåer enn dette, men jeg synes selv det er ganske diminishing returns på det, og er ikke noe jeg ville vektlagt spesielt selv på panel. Innsynsvinkel, inputlag, kontrast og innganger er mer det jeg ville vurdert den etter.

Du gjør nok et helt ok valg med Samsung.

Lenke til kommentar

TV bildet du får fra din levrandør er i beste fall 50 fps (50Hz), alle bilder utenfor disse må TVen din gjette seg frem til hvis den skal tegne opp fler Hz.

Om du liker at TVen din gjetter seg fram til hvordan bilder ser ut mellom de faktiske bildene den får servert er opp til deg.

Det må du nesten se og føle på selv.

Lenke til kommentar

Med bildeforbedringer har den over 1000hz ++.

Det enkelte TV'er gjør er å legge inn svarte frames som er så raske at du ikke ser dem. Det gir en illusjon av raske klare bilder, men er igjen bare teknisk fiksfakseri. Det å pushe ut 1000 bilder i sekundet på panelet er noe en markedsføringsavdeling har kokt opp og så må alle de andre fortsette for å være i gamet, og så misforstår folk det og tar indextallet som omtaler kvaliteten på interpoleringen som TV'en gjør som panelfrekvens.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Altså, jeg vil tro det er en grunn til at to nesten identiske 55" Samsung TVer har flere tusen kroner i prisforskjell. Spesielt når den ene har 1500 Picture Quality Index og den andre har 2300 Picture Quality Index.

Markedsføringsavdelingen fremstilles ikke spesielt gunstig i Dilbert. Just sayin'

s3qa1yR.png

Objektiv effekt slik ingeniørene forholder seg til det pleier å være rimelig jordet.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å se de tekniske spesifikasjonene på et TV-panel som kan oppdateres 1000 ganger i sekundet... De regner ofte pr sub-pixel, som i de fleste tilfeller er rød, grønn og blå. Pluss mange andre måter å regne kreativt på. 

En god TV til en fin pris i markedet akkurat nå er Samsung KS7005. Den har 4K, HDR og et veldig akseptabelt sortnivå. 

Lenke til kommentar

Fleste filmer er da enda i 24 fps mens man har noen høy bildefrekvens filmer som blant annet Hobbiten som ble filmet i 48 fps. Men dette var vell kun i 3D modus?
Men uhd blu-ray har vell mulighet for opptil 60 fps.

Edit : Er nok uansett HDR en skal fokusere mer på en høy bildefrekvens filmer per dags dato. Vet ikke helt hvor stor interessen er for høy bildefrekvens blockbusters, husker at når jeg så Hobbit filmene så fikk jeg en fornemmelse at enkelte scener så filmen spolt ut i 2x hastighet, men det er nok en tilvenning sak.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...