Gå til innhold

Film Mode Sony 49WD757

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet om Film Mode skal stå på Auto eller Off på en Sony Wd757 for å få mest mulig naturlig bilde og bevegelser.

(Dette er en 50 Hz tv så det er ingen andre MotionFlow-settinger på den.)

Jeg har lest i manualen, men der sto det ikke noe om hva den settingen faktisk gjør så det ble jeg ikke klokere av akkurat :-)

Er det en innstilling for 24p-matriale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det høres veldig logisk ut at det er en slik funksjon.

I manualen står det imidlertid noe om naturlige bevegelser på BD, DVD og VHS (!) og det er vel bare BD som gir ekte 24p ut såvidt jeg vet. Kan det være noen form for simulering av 24p på ikke 24p-matriale? Eller er det den som sørger for korrekt 24p fra Blu-ray?

Ser at Hifiklubben i Danmark anbefaler å skru det av i sitt kalibreringsforslag, men uten noen videre forklaring av hvorfor.

Fryktelig forvirrende opplegg :-) Tusen takk for hjelpen med å finne ut av det.

Endret av eipra
Lenke til kommentar

TV'en skalerer nok opp frames via interpolering i bildet til det panelet kan vise om du ikke spesielt ber om det med innstillingene. Auto tipper jeg senser fps på inngangen, siden avspillere kan sende ren 24 fps. Grunnen til at det står auto er sannsynligvis dette eller at den analyserer signalet basert på hva som kommer inn.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for forklaringen!

Jeg testet litt på streamingen fra Netflix nå i kveld, men der utgjorde det ingen forskjell. Ikke så rart antakelig siden den går i 50/60 Hz.

Hvis jeg forstår det du skriver korrekt så er det kanskje best å sette den på automatisk istedetfor off slik at den håndterer Blu-ray riktig?

Lenke til kommentar

Ja, film/kino er som regel den beste av presetene for bilde å ta utgangspunkt i når man skal kalibrere/finjustere skjermen, men dette er et annet "film mode" som har et eller annet med måten tv-er viser bevegelse på. (Jeg skulle presisert dette tydeligere, beklager rotet)

Har prøvd en del med den av og på nå og foreløpig har jeg ikke sett noen forskjell, mulig den bare slår inn på interlaced-kilder (ser det gjelder for denne typen film mode fra andre produsenter ihvertfall)

Endret av eipra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...