Gå til innhold

[Løst] Lyver telia\telenor om fri fart?

Anbefalte innlegg

Telenor og Telia lover opptil-hastigheter og viser til flere forbehold om at dette påvirkes av flere forhold som vil påvirke hastigheten du faktisk vil kunne oppnå. Jeg ser ikke hvordan man kan påstå dette er løgn. 

Hjemme i boligen min oppnår jeg normalt 60-80 mbits ned og 20 mbits opp med 4G, på farten har jeg sett alt fra 5 mbits til 180 mbits nedhastighet og 1 mbits til 40 mbits opphastighet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Alt innen radio dreier seg om sannsynligheter. Hvis sannsynligheten for at det virker er større en sannsynligheten for at det ikke virker, så virker det. Når du kjører speedtest kan hastigheten variere voldsomt fra gang til gang, og derfor er det umulig å angi verken minimums- eller maksimumshastighet.

Lenke til kommentar

Neste så fjerne vel telenor\netcom databegrensinger slik det er sånn hvis man først får hastighet så betaler man fast pris i måneden.

Har vanskeligheter å se det blir slik i praksis.

Godt mulig for de fleste er ikke mobilt bredbånd alternativ for coax\DSL.

Så fri hastighet eller 4g+ spiller lite rolle for folk flest.

5g vil neppe gjøre endringer på dette.

600 kr måneden for 100 gb er fremdeles ganske dyrt hvis hastigheten er elendig.

Jeg syns hastigheten er ganske stabil nærme sentralen, men hjelper lite hvis jeg får 20\20 mbit hver gang.

Telenor kan gi 30\10 mbit på 4g. Hvis dekningen er god.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når man betaler 599,- for 100 GB så er det nettopp det man betaler for. Muligheten for å benytte seg til å forbruke de 100 GB. Og er man heldig, så kan man gjøre det med høye hastigheter fremfor lave.

Det her er den store forskjellen mellom fastlinje og mobilt internett access. Årsaken til at folk maser om hastighet på mobilt internett i dag er fordi operatørene har malt seg oppi et hjørne. På den ene siden feirer markedsavdelingene mulighetene for å bruke store ord, på den andre siden kommer de med juridisk kompetanse inn og melder med forbehold på alt av tjenester, dog da med små ord og linjer nederst på tv skjermen.

Så man kan få gode hastigheter med romslige kvoter, men da må man betale for varene sånn som det er i det Norske markedet per dags dato.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man betaler 599,- for 100 GB så er det nettopp det man betaler for. Muligheten for å benytte seg til å forbruke de 100 GB. Og er man heldig, så kan man gjøre det med høye hastigheter fremfor lave.

Det her er den store forskjellen mellom fastlinje og mobilt internett access. Årsaken til at folk maser om hastighet på mobilt internett i dag er fordi operatørene har malt seg oppi et hjørne. På den ene siden feirer markedsavdelingene mulighetene for å bruke store ord, på den andre siden kommer de med juridisk kompetanse inn og melder med forbehold på alt av tjenester, dog da med små ord og linjer nederst på tv skjermen.

Så man kan få gode hastigheter med romslige kvoter, men da må man betale for varene sånn som det er i det Norske markedet per dags dato.

Prisen er vel ikke så ille, men kapasiteten er lite.

Husk det er lite kostnader med mobilt bredbånd vs fiber\coax\g.fast.

Greit nok det koster noe penger å legge fiber til mastene men ofte betaler bedrifter\borettslag for fiberkabelen inn i bygget\ så eneste kostnaden for telelevrandørene er sendere å leie av tomt.

Så du ser vel med de prisene trenger de ikke mange kunder før det lønner seg.

Men ofte er det slik de ikke priorter de med størst behov.

Kunne spurt mens jeg først er i gang:

Eventuelt andre mobiler 4g+ som gir best hastighet\ping til lavest pris?

Så slipper jeg å lage ny tråd om det.

Lenke til kommentar

Ja men det som er dyrt er tårn:

Ut i fra denne https://www.quora.com/If-4G-LTE-can-be-faster-than-wifi-why-dont-we-replace-Wifi-routers-with-4G-LTE-femtocell-routers-to-get-better-range kan det koste $100,000 bare utstyret.

Men å sette mobilmaster på bygninger koster vel mimimalt, kanskje 10 000 $ eller noe slikt.

Tror nok sannheten staten\telenor står for mye av kostnadene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Antakelsene dine er helt på bærtur.

Linken du viser til sier at totalsummen for å sette opp en hel basestasjon kan være $100k. Den sier _ingenting_ om det er tårnet eller elektronikken som er dyrest. Realiteten er at elektronikken utgjør en _stor_ del av den summen, så du kan bare glemme å få satt opp en mobilantenne på en bygning for $10k. Spesielt siden byggeier i tillegg kan kreve leie for at antennen og utstyret skal være der.

Og på toppen av det hele trengs det tilstrekkelig med lisensierte frekvensbånd for å få skikkelig båndbredde i et befolket området. Disse lisensene er svindyre. Her ser du prisene fra én av frekvensauksjonene i Norge.

Så det er bare tull og vås at utbygging av mobilt bredbånd er billig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fant ut at chess hadde ikke låst opp fri fart for meg, så nå får jeg 50 mbit ned og 30 mbit opp.

Godt mulig dette kan økes litt til med 4g+.

Så du tror ikke hvis alle hadde sagt opp DSL\Coax avtalen med telenor\canaldigital og gått for mobilt bredbånd så hadde ikke levrandørene invistert mere i utbygging?

Det ville kun endt med tregere hastighet til alle? Men da vet jeg mobilen ikke er problemet.

Testet så med TP-LINK M7350 som ga 10\10 mbit på samme måling. Hvis jeg ikke bare var heldig å fant et øyeblikk mobilt bredbånd var raskere en laveste hastighet til canal digital.

Lenke til kommentar

Er det virkelig det? DSL kan gi raske linjer på korte avstander.

Samme er det med 4g og 4g+.

Ice har billigere pris med bingstid men vet ikke om jeg gidder det.

Mest fordi da må man betale bruddgebyr, kan være neste år forsvinner fri fart.

Så da er det kanskje ikke alternativ så lenge.

Usikkert fremtid til canaldigital og telenor, de får mye pepper for tiden på grunn av nedprioring av g.fast\docsis 3.1 og dårlig kundeservice som ikke kan svare, med toppen av det hele linjeleie.

Så forstår kunder som sier opp avtalene og går for mobil bredbånd istedenfor.

Egentlig kunne staten invistert mere i dette. Da i sverige er alt mye billigere.

Men virker ikke ut som det er det med mobilt bredbånd.

Kanskje staten betaler mere der? Finnes ikke 100 GB pakke til 600 kr måneden.

Så vidt jeg ser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Usikkert fremtid til canaldigital og telenor, de får mye pepper for tiden på grunn av nedprioring av g.fast\docsis 3.1 og dårlig kundeservice som ikke kan svare, med toppen av det hele linjeleie.

Så forstår kunder som sier opp avtalene og går for mobil bredbånd istedenfor.

Det er kun _DU_ som gir telenor mye pepper pga g.fast og docsis 3.1. Du er den eneste som maser og bryr deg om disse helt tilfeldige teknologiene. Vanlige folk klarer seg enten med *DSL eller etterspør fiber. Fiberutbyggingen har god fremdrift i Norge, selv om du alltid påstår noe annet. I tillegg blander du samme linjeleie og coax, selv om de ikke har noe som helst med hverandre å gjøre. Linjeleie gjelder kun de som bruker DSL, og årsaken er blant annet å dekke inn det stadig økende vedlikeholdet på eldgamle kobberpar.

Jeg vet ikke om én eneste person som har sagt opp sin fysiske nettilkobling og gått over til mobilt bredbånd på heltid. Å erstatte en fysisk nettilkobling som har ubegrenset bruk, med et mobilabbonement med veldig begrenset bruk er helt bak mål. Selv med en 10 Mbit/s DSL-tilkobling, så klarer du å laste ned 3,3 TB på én mnd hvis du laster ned kontinuerlig. Det er 33 ganger mer enn et mobilt bredbånd med 100 GB databruk. En husstand med 2-3 PCer som daglig er tilkoblet internett med nettaviser, Netflix, musikkstreaming osv. vil veldig kjapt bruke opp disse stakkarslige 100 GBene. Har du i det hele tatt noe forhold til disse tallene du slenger rundt deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Linjeleie gjelder kun de som bruker DSL, og årsaken er blant annet å dekke inn det stadig økende vedlikeholdet på eldgamle kobberpar.

Canal Digital krever nettleie fra kunder som sier opp TV-avtalen Er det greit at kabel-TV-leverandørene innfører en egen nettleie for kunder som ikke vil ha TV?

Man vet lite om dette gjelder også telenor\canaldigital.

Selv med en 10 Mbit/s DSL-tilkobling, så klarer du å laste ned 3,3 TB på én mnd hvis du laster ned kontinuerlig. Det er 33 ganger mer enn et mobilt bredbånd med 100 GB databruk. En husstand med 2-3 PCer som daglig er tilkoblet internett med nettaviser, Netflix, musikkstreaming osv. vil veldig kjapt bruke opp disse stakkarslige 100 GBene. Har du i det hele tatt noe forhold til disse tallene du slenger rundt deg?

Samme argument bruker nok telenor\canaldigital for å få folk å beholde bredbåndet.

Men de vil ikke gjøre med prisene så da må jeg finne annet sted å laste ned.

Helst ville jeg hatt fiber men syns det er urimlig jeg skal betale 2150 kr måneden for 1 gigabit hos canaldigital.

Selv om mobilt bredbånd hadde blitt dyrere med samme hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...