Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skadet ryggen i førstegangsteneste

Bollen123E

Anbefalte innlegg

Er i førstegangsteneste no og skadet ryggen på byen for 2 veke sida og vurderer en tur til saniteten, men er bekymra for å bli dimma :/

Det eg egentlig lurer på er om forsvaret eg vil få noke erstatning seinare viss ryggen blir et problem i framtida og eg blir hindra i jobb, sjøl om det skjedde på by'n?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste?

Slik jeg leser det har han skadet ryggen i FGT, kan tolkes feil dog.

Det eg egentlig lurer på er om forsvaret eg vil få noke erstatning seinare viss ryggen blir et problem i framtida og eg blir hindra i jobb, sjøl om det skjedde på by'n?

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste?

Slik jeg leser det har han skadet ryggen i FGT, kan tolkes feil dog.

Han er i førstegangstjenesten, men skadet ryggen på perm. Ikke vet jeg hvilke regler som gjelder, men hvis man sammenlikner med yrkesskade så skal man bare ha erstatning når det skjer på jobben.

Lenke til kommentar

Du må uansett si ifra ja, slik at en lege kan sjekke det ut og evt gi sykemelding eller sørge for annen behandling.

Vær mer bekymret for ryggen din enn for å dimme, ryggen skal du tross alt ha en stund.

Men som nevnt så skal det veldig mye til for å dimme, og gjør du det er det fordi det ikke er forsvarlig å gjennomføre med skaden, altså for å unngå varig skade.

Usikker på hvordan det er mtp. Erstattning, men skulle det være noe værre som gjør st du potensiellt har krav på det så må du jo ta det med en gang, du kan ikke komme ett år etterpå å melde ifra om en skalde du fikk.

Uansett, dra til legen/sykestua det er det eneste riktig.

Lenke til kommentar

Å få erstattning for ei skade som skjedde på fritida og som du ikkje har fortalt forsvaret om, kan du nok sjå langt etter.

Men dersom du seier ifrå og får ein lege til å undersøke deg, og forsvaret får deg til å gjennomføre tjenesten til tross for ein ryggskade så blir forsvaret fort erstatningspliktige.

Støtter meg uansett til forslaget om at det viktigaste i ein slik situasjon er å passe på at du ikkje får ein varig ryggskade som du må slite med i mange mange år.

Å kjempe seg gjennom resten av fyrstegongstjenesten med ein ryggskade er ganske idiotisk.

Så lenge skaden ikkje er uhelbredelig og fører til varig tjenesteudyktigheit så vil det verste som skjer være at du må ta igjen fyrstegongstjenesta seinare. Mest sannsynlig får du nok nokre dagar eller veker med sjukefråvær.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...