Bollen123E Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Er i førstegangsteneste no og skadet ryggen på byen for 2 veke sida og vurderer en tur til saniteten, men er bekymra for å bli dimma :/ Det eg egentlig lurer på er om forsvaret eg vil få noke erstatning seinare viss ryggen blir et problem i framtida og eg blir hindra i jobb, sjøl om det skjedde på by'n? 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Det skal litt til for å bli dimmet. I "verste" fall får du en sykemelding som gjør at du kanskje må holde deg på kasserna en uke eller to, så blir det kanskje bedre. Gå til legen, for det kan jo være en sjanse for at ryggen din bare blir verre om du belaster den videre. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Det du egentlig burde være mer bekymret for er å fullføre førstegangstjenesten uten å si ifra om ryggskaden, og så slite med det resten av livet uten noe støtte fra forsvaret. ta deg en tur og få det sjekket. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste? 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste? Slik jeg leser det har han skadet ryggen i FGT, kan tolkes feil dog. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste? Slik jeg leser det har han skadet ryggen i FGT, kan tolkes feil dog. Det eg egentlig lurer på er om forsvaret eg vil få noke erstatning seinare viss ryggen blir et problem i framtida og eg blir hindra i jobb, sjøl om det skjedde på by'n? Endret 24. september 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvorfor skulle du fått erstatning av forsvaret når det ikke skjedde i tjeneste? Slik jeg leser det har han skadet ryggen i FGT, kan tolkes feil dog. Han er i førstegangstjenesten, men skadet ryggen på perm. Ikke vet jeg hvilke regler som gjelder, men hvis man sammenlikner med yrkesskade så skal man bare ha erstatning når det skjer på jobben. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Ah, da blir det noe annet, må ha skummet glatt over den setningen. Anbefaler likevell at du får det sjekket så det ikke blir verre. Forsvaret har en del gode ressurser for slike skader. 1 lite år i FGT er ikke verdt noen varige men. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Du må uansett si ifra ja, slik at en lege kan sjekke det ut og evt gi sykemelding eller sørge for annen behandling. Vær mer bekymret for ryggen din enn for å dimme, ryggen skal du tross alt ha en stund. Men som nevnt så skal det veldig mye til for å dimme, og gjør du det er det fordi det ikke er forsvarlig å gjennomføre med skaden, altså for å unngå varig skade. Usikker på hvordan det er mtp. Erstattning, men skulle det være noe værre som gjør st du potensiellt har krav på det så må du jo ta det med en gang, du kan ikke komme ett år etterpå å melde ifra om en skalde du fikk. Uansett, dra til legen/sykestua det er det eneste riktig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Å få erstattning for ei skade som skjedde på fritida og som du ikkje har fortalt forsvaret om, kan du nok sjå langt etter. Men dersom du seier ifrå og får ein lege til å undersøke deg, og forsvaret får deg til å gjennomføre tjenesten til tross for ein ryggskade så blir forsvaret fort erstatningspliktige. Støtter meg uansett til forslaget om at det viktigaste i ein slik situasjon er å passe på at du ikkje får ein varig ryggskade som du må slite med i mange mange år. Å kjempe seg gjennom resten av fyrstegongstjenesten med ein ryggskade er ganske idiotisk. Så lenge skaden ikkje er uhelbredelig og fører til varig tjenesteudyktigheit så vil det verste som skjer være at du må ta igjen fyrstegongstjenesta seinare. Mest sannsynlig får du nok nokre dagar eller veker med sjukefråvær. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Når jeg gikk ut av forsvaret måtte jeg skrive under på at det ikke hadde oppstått noe ryggskade pga. tjenesten. Har du problemer nå bør du si fra om det, selv om du kan risikere å bli dimma. Dette med tanke på hva du har av rettigheter framover. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 hva med å heller si at dette skjedde i tjenesten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå