Elrand Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Dette er sikkert et dumt spørsmål, men det var ikke så lett å finne svar på (siden jeg ikke trener styrke). Jeg har i det siste lagt om kostholdet for å gå ned i vekt. Har lest at kostholdet burde inneholde 20-25% proteiner. Jeg spiser rundt 30-35% proteiner, og trener ikke spesielt mye. (35-40% karbo, 25-30% fett) Er dette for mye proteiner, eller er det ok? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Jeg synes du skal se litt bort i fra "statens anbefaling" hva gjelder E%. Staten anbefaler vel en E% på 10-20%. Den en konstruert for den vanlige mannen i gata som kanskje ikke trener overhodet, og som kanskje ligger i energivedlikehold i tillegg. Ved energiunderskudd - og du trener - vil du etter min erfaring ha behov for et mye høyere proteininntak enn det "staten anbefaler". Ved energiunderskudd kan du tenke 2-3g protein x fettfri kroppsvekt. Absolutt minimum bør være 2g. Personlig kjører jeg 3g. Endret 24. september 2016 av Countryman Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg synes det er mye. Rundt 10-15% er det jeg som regel havner på nå. Hadde før et alt for høyt forbruk selv. Hadde nok gått for mer komplekse karbohydrater om jeg hadde vært deg. Fett burde velges med omhu og ikke være en for stor del av kosten. Planteoljer har jeg nesten helt kuttet ut. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Jeg synes det er mye. Rundt 10-15% er det jeg som regel havner på nå. Hadde før et alt for høyt forbruk selv. Hadde nok gått for mer komplekse karbohydrater om jeg hadde vært deg. Fett burde velges med omhu og ikke være en for stor del av kosten. Planteoljer har jeg nesten helt kuttet ut. 10-15E% proteiner ved underskudd høres altfor lite ut. Tør jeg spørre hva kroppsvekt - fett% - ant. kcal pr. dag er for deg ved et energiunderskudd? Endret 24. september 2016 av Countryman Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Nå driver ikke jeg med aktiv muskelbygging, bulking og deffing etc. Bruker ikke protein for energi, men for behov. Kroppen gjenbruker ca 50% av protein om man ikke drukner den i protein fra kosten. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Nå driver ikke jeg med aktiv muskelbygging, bulking og deffing etc. Bruker ikke protein for energi, men for behov. Kroppen gjenbruker ca 50% av protein om man ikke drukner den i protein fra kosten. Forstår - da er du en av "mannen i gata" som jeg nevner lenger oppe, og statens anbefalinger vil kunne være greit rettledning for deg. Går da ut ifra at du er en "vedlikeholder". Men synes kanskje du skal se saken fra et litt annet hold når det er styrketrening inne i bildet, samt energiunderskudd som er saken her. Lenke til kommentar
Elrand Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Men synes kanskje du skal se saken fra et litt annet hold når det er styrketrening inne i bildet, samt energiunderskudd som er saken her. Det er energiunderskudd jeg driver med, ikke styrketrening. Jeg jogger et par ganger i uken, thats it. Det er derfor jeg syns det var vanskelig å få et skikkelig svar på dette spørsmålet, fordi alle forumtråder osv handler om styrketrening. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Beklager - så ikke at det stod "ikke" i TS. Likevel - ethvert sunt menneske ønsker å ivareta muskelmassen ved underskudd. Er proteininntaket for lavt vil du ikke klare det, spesielt når du ikke trener styrke ved siden av. Kroppen hater muskelmassen din og ønsker å kvitte seg med den først. Det ønsker du ikke. Endret 24. september 2016 av Countryman Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Kroppen hater muskelmassen din og ønsker å kvitte seg med den først. Det ønsker du ikke. Regner med det er stor forskjell på normal muskelmasse som trengs og den som er trent opp med tunge vekter. Hvor mye trening og hvor mye protein i gram pr. kg slank kroppsvekt vil du si trengs i disse to scenariene ? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Kroppen hater muskelmassen din og ønsker å kvitte seg med den først. Det ønsker du ikke. Regner med det er stor forskjell på normal muskelmasse som trengs og den som er trent opp med tunge vekter. Hvor mye trening og hvor mye protein i gram pr. kg slank kroppsvekt vil du si trengs i disse to scenariene ? Usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt Det er pr. kg. fettfri kropp man bør regne. Da vil man kunne legge opp et personlig kosthold ut ifra hver enkelt kroppsform og treningsstatus når det kommer til proteininntak. 2 karer, begge på 80kg, den ene er muskuløs og den andre overvektig: 1: Den ene har fett% på 10. (Energioverskudd = 1.1-1.7g) 80kg x 0.9 = 72kg fettfri kropp x 1.1-1.7g = 79-122g protein pr. dag. 2: Den andre har fett% på 30. (Energioverskudd = 1.1-1.7g) 80kg x 0.7 = 56kg fettfri kropp x 1.1-1.7g = 62-95g protein pr. dag. Det blir litt forskjell her altså Edit: dumt at jeg valgte energioverskudd i eksempelet her...men gjort er gjort. Endret 27. september 2016 av Countryman Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Ok, da er de magiske tallene 1.1 - 1.7. Jeg sikter etter ca 0.8 - 1.18. Har man god proteinkvalitet og opptak klarer man seg med med under 15 E% protein. 2 måleskeer med 40 gram protein er mao litt i overkant. Med tanke på resten av daglig inntak blir det det nok med rundt 10 gram etter trening for de som sverger til pulver. Endret 27. september 2016 av vidor Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 For de som bruker kroppsvekt x protein: ja da blir tallet man multipliserer med lavere som i ditt tilfelle ja. Men man må tenke på at E% avhenger av det totale dagsinntaket, og er man i underskudd som TS må man både ha høyere proteininntak + lavere kcal inntak totalt. Da vil ikke 10-15E% være nok. Mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå