Trond Strøm Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Interessant å lese hva Honda tror, men hvorfor denne overskriften? Hydrogenbilen er også en elbil. Forskjellen er at "batteriet" er eksplosiv gass under flere hundre bars trykk, som du må kjøpe på en stasjon i overskuelig fremtid. Bensin,og Propan, er eksplosiv og minst like brannfarlig som Hydrogen . Dette er vel dokumentert godt nok nå. Hvis man fylle og kjøre like lett, og til samme pris eller billigere enn dagens forbrenningsbiler, - men forurensningsfritt fra sol, vind elv og hav, hvorfor må du ha det "gratis"? *du kan ikke lure noen som ikke vil ha noe for ingenting. * Jeg vet ikke med deg, men personlig kan jeg godt tenke meg å bruke så lite penger som mulig på transport. Dersom valget da står mellom en Hydrogenbil med drivstoffutgifter på 20k/år eller en batteribil med drivstoffutgifter på 5k/år synes jeg valget ser enkelt ut. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hydrogen er tull og tøys! Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også.. Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system. De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet. Hvis du vil at 50% av transporten til sjøs og på land skal være fornybar og forurensningsfri, har du antagelig rett. Hvis du vil ha med de resterende 50%, så må du nok være litt mer åpen for Hydrogen. Hva er du redd for? Hydrogen er ikke en konkurrent til (det mer effektive) batteri-elektrisk, men til fossilt brennstoff.For å nå hele spekteret er begge deler nødvendig. Sol, elv, vind og bølge har vi nok av. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Interessant å lese hva Honda tror, men hvorfor denne overskriften? Hydrogenbilen er også en elbil. Forskjellen er at "batteriet" er eksplosiv gass under flere hundre bars trykk, som du må kjøpe på en stasjon i overskuelig fremtid. Bensin,og Propan, er eksplosiv og minst like brannfarlig som Hydrogen . Dette er vel dokumentert godt nok nå. Hvis man fylle og kjøre like lett, og til samme pris eller billigere enn dagens forbrenningsbiler, - men forurensningsfritt fra sol, vind elv og hav, hvorfor må du ha det "gratis"? *du kan ikke lure noen som ikke vil ha noe for ingenting. * Jeg vet ikke med deg, men personlig kan jeg godt tenke meg å bruke så lite penger som mulig på transport. Dersom valget da står mellom en Hydrogenbil med drivstoffutgifter på 20k/år eller en batteribil med drivstoffutgifter på 5k/år synes jeg valget ser enkelt ut. Men er du åpen for at andre også skal velge? Mellom f. eks. "gratis" el hjemme, Hydrogen til 5kr. eller forbrenning til 10 kr. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg stiller meg også tvilende til om hydrogen er tingen. Hvorfor skal vi gjøre oss avhengig av noe som minner om dagens bensinstasjoner. Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv. Synes absolutt det skjer spennende ting, men den norske debatten er litt for snever. Jeg har nå kjørt på LPG i fem år, dvs. i praksis propan. Norge har allerede et godt utbygd fyllestasjonsnettverk. Så klarer de på stortinget å vedta veibruksavgift på en gass som burde ha langt lavere pris enn bensin og diesel. Årsaken er veldig grei. Det koster kr 30 000,- å bygge om en bil. En trappetrannsmodell frem til 2020. LPG har noe lavere CO2 utslipp en bensin og diesel, men den store effekten er på NOX, partikler som det nesten ikke finnes noe av. Dvs. partikkelutslipp er ikke målbart. Politikken er merkelig da det allerede finnes ca. 20 000 biler på drivstoffet i Norge. 130 fylestasjoner. LPGens eneste problem r at den er fossil. Utover det er det noe av reneste drivstoffet som allerede finnes og ikke minst tilgjengelig nå. Europa har 10 millioner biler og 29 000 fyllestasjoner. Dette sier vi nei til i Norge. Enda bedre. Det kommer fornybare gasser som BIO-LPG, propan laget på søppel. E-gas er enda en. Fordelen er at de kan lagres i flytende form og dermed mye sikrere å håndtere. Eller la oss kalle det for nullsumspill utslippsgasser. Hydrogen ser da for meg litt merkelig ut med de eksplosive egenskaper den har. Flere andre tilsvarende gasser er også på vei. Audi er sterkt inne i E-gasprosjektet. Tyskerne trenger en måte å lagre vindstrømmen på og dette er en av de tingene de kikker på. Drivstoff til biler. EU har bestemt gjennom alternative drivstoffdirektivet at blandt annet LPG og en rekke andre alternativer skal støttes og det skal tas hensyn til hver enkelt bileiers investeringer. Klaget Norge inn til ESA, men Norge hadde dessverre ikke innført direktivet enda. Elbil er også fint, men duger ikke til alt. Det mest behagelig må være å ha nok solceller på taket til å være selvforsynt. Der hvor det er nok. Kommer an på kjørelengde, tilgjengelig takareal og lommeboka til den som skal ha det. Litt lesestoff: http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0 Det er meg som er avbildet i artikkelen. Enda mer lesestoff. Merk datoene. Forrige gang ble veibruksavgift utsatt. Ellers er det mye faktastoff om gass som drivstoff her. Nederst ligger to lenker til åpne brev som gikk fra både den europeiske lpg organisasjonen og verdensorganisasjonen til finansminister SiV Jensen. http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg Personlig synes jeg debatten i Norge er noe snever. Hvorfor denne ensidige fokuseringen på el og hydrogen? "Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv....Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv." Les deg opp. Er det noe som er brann og eksplosjonsfarlig er det i hvertfall bensin og Propan. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Å diskutere el biler, der både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk har sin misjon for å dekke helle samfunnets behov, - utover de sekteriske, - er som å diskutere alternative tanker til Jehovas Vitner. Glem det. Tro er mye vanskeligere å forandre enn kunnskap. " Dette står ikke i Bibelen" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Hydrogen har muligens noe for seg langt inn i framtida, men per i dag og det nærmeste tiåret er det en bagatell. Årsaken til at jeg uttaler meg så sikkert om det neste tiåret er at hydrogenbilene er på utvalg der elbilene var for et tiår siden, mens de på fyllemuligheter er ennå lengre bak. Hydrogenbiler har ikke en gang sakteladere noen steder. Vi må vel tilbake til 1800-tallet for å finne like få fyllestasjoner for bensin her i landet. Siden hydrogen konkurrerer om blant annet ideologi og fyllemuligheter med rent elektriske biler så er det store sjanser for at hydrogen rett og slett ikke får fotfeste det nærmeste tiåret. Lengre frem er det selvsagt vanskelig å spå om av mange grunner. Derfor skriver jeg at hydrogen muligens har noe for seg langt inn i framtida. Dette handler ikke om religion, men ganske enkle kjøpekriterier for veldig mange kunder. Endret 28. januar 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Hydrogen har muligens noe for seg langt inn i framtida, men per i dag og det nærmeste tiåret er det en bagatell. Årsaken til at jeg uttaler meg så sikkert om det neste tiåret er at hydrogenbilene er på utvalg der elbilene var for et tiår siden, mens de på fyllemuligheter er ennå lengre bak. Hydrogenbiler har ikke en gang sakteladere noen steder. Vi må vel tilbake til 1800-tallet for å finne like få fyllestasjoner for bensin her i landet. Siden hydrogen konkurrerer om blant annet ideologi og fyllemuligheter med rent elektriske biler så er det store sjanser for at hydrogen rett og slett ikke får fotfeste det nærmeste tiåret. Lengre frem er det selvsagt vanskelig å spå om av mange grunner. Derfor skriver jeg at hydrogen muligens har noe for seg langt inn i framtida. Dette handler ikke om religion, men ganske enkle kjøpekriterier for veldig mange kunder. Da kan man like gjerne gå for E-gas. Utviklet er av tyskerne. Oppnår det samme som hydrogen et nullsumspill i forhold til forurensing. Strøm, vann og co2 blir til et væskebasert gassdrivstoff som er mye sikrere å håndtere enn hydrogen. Gassen er lettere å transportere og har mye større tetthet med hensyn til energitetthet. Så jeg skjønner ikke poenget med hydrogen. Hvorfor skal man i det hele tatt håndtere en så eksplosiv gass. Det finnes alternativer til hydrogen. E-gas er en. BIO-LPG en annen propan laget av avfall. Det er klart kjenner man ikke alternativer så er valget enkelt ved å si hydrogen, men jeg vet litt mer og da blir det plutselig litt anderledes. Det er mye mulig hydrogen vinner frem likevel, men da er det politikken som råder og ikke den beste tekniske løsningen. Hva med å sammenligne for eksempel propan som lagres på 6-8 bar i væskeform, kontra hydrogen på 700 bar. Det er litt forskjell! Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Jeg stiller meg også tvilende til om hydrogen er tingen. Hvorfor skal vi gjøre oss avhengig av noe som minner om dagens bensinstasjoner. Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv. Synes absolutt det skjer spennende ting, men den norske debatten er litt for snever. Jeg har nå kjørt på LPG i fem år, dvs. i praksis propan. Norge har allerede et godt utbygd fyllestasjonsnettverk. Så klarer de på stortinget å vedta veibruksavgift på en gass som burde ha langt lavere pris enn bensin og diesel. Årsaken er veldig grei. Det koster kr 30 000,- å bygge om en bil. En trappetrannsmodell frem til 2020. LPG har noe lavere CO2 utslipp en bensin og diesel, men den store effekten er på NOX, partikler som det nesten ikke finnes noe av. Dvs. partikkelutslipp er ikke målbart. Politikken er merkelig da det allerede finnes ca. 20 000 biler på drivstoffet i Norge. 130 fylestasjoner. LPGens eneste problem r at den er fossil. Utover det er det noe av reneste drivstoffet som allerede finnes og ikke minst tilgjengelig nå. Europa har 10 millioner biler og 29 000 fyllestasjoner. Dette sier vi nei til i Norge. Enda bedre. Det kommer fornybare gasser som BIO-LPG, propan laget på søppel. E-gas er enda en. Fordelen er at de kan lagres i flytende form og dermed mye sikrere å håndtere. Eller la oss kalle det for nullsumspill utslippsgasser. Hydrogen ser da for meg litt merkelig ut med de eksplosive egenskaper den har. Flere andre tilsvarende gasser er også på vei. Audi er sterkt inne i E-gasprosjektet. Tyskerne trenger en måte å lagre vindstrømmen på og dette er en av de tingene de kikker på. Drivstoff til biler. EU har bestemt gjennom alternative drivstoffdirektivet at blandt annet LPG og en rekke andre alternativer skal støttes og det skal tas hensyn til hver enkelt bileiers investeringer. Klaget Norge inn til ESA, men Norge hadde dessverre ikke innført direktivet enda. Elbil er også fint, men duger ikke til alt. Det mest behagelig må være å ha nok solceller på taket til å være selvforsynt. Der hvor det er nok. Kommer an på kjørelengde, tilgjengelig takareal og lommeboka til den som skal ha det. Litt lesestoff: http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0 Det er meg som er avbildet i artikkelen. Enda mer lesestoff. Merk datoene. Forrige gang ble veibruksavgift utsatt. Ellers er det mye faktastoff om gass som drivstoff her. Nederst ligger to lenker til åpne brev som gikk fra både den europeiske lpg organisasjonen og verdensorganisasjonen til finansminister SiV Jensen. http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg Personlig synes jeg debatten i Norge er noe snever. Hvorfor denne ensidige fokuseringen på el og hydrogen? "Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv....Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv." Les deg opp. Er det noe som er brann og eksplosjonsfarlig er det i hvertfall bensin og Propan. Det er riktig som du sier at bensin og propan brenner også. Bensin kjenner de fleste av oss. Hvordan en propandrevet bil reagerer i en brann eller kollisjon er det nok litt færre som vet. I de fleste kollisjoner ligger gasstanken igjen intakt med propan fremdeles på tanken. Den er i massivt stål. Skulle det bli så varmt at nødventilen åpner seg får du en gassflamme på del meter bak bilen som brenner kontrollert av. Dette finnes det mange videoer av på nett. Likevel. Det smeller en og annen bil i det Italia for det. Det er riktig at propanen også brenner eller eksploderer hvis en er riktig uheldig. Likevel. Propan lagres på 6-8 i væskeform og er langt sikere å håndtere 700 bar med hydrogen i gassform. 700 bar er mer enn nok til å blåse trommehinner i stykker hvis du tilfeldig er i nærheten og da mener jeg støynivået. Propan er tilsatt lukt for å kjenne den igjen. Det er faktisk ikke mulig med hydrogen. En får ikke blandet ut luktstoffer i gassen. Jeg liker hydrogen dårligere og dårligere jo mer jeg vet. Anbefaler også lesning om et av alternativene. Les om E-gas. Oppnår egentlig akkurat det samme som med hydrogen. Bare mye sikere. Kan hende du begynner å stille deg de samme spørsmålene som jeg gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå