Redaksjonen. Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hilsen Honda.- Elbiler vil bare fylle tomrommet mellom fossilt drivstoff og hydrogen Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 vi kan ha omtrent 130.000 personbiler på hydrogen i de fire største byene i Norge i 2030. Det forutsetter at det legges til rette for det. Med liten tilrettelegging kan tallet være så lavt som 20.000, ifølge rapporten. Hva sa de samme forskerne om elbiler i fremtiden da elbilene kun bestod av mopedbiler som Think og Buddy? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Pratesyk Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2016 Hydrogen er tull og tøys! Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også.. Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system. De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet. 31 Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2016 Jeg tror hangen til hydrogen kommer av at bruken ligner på hva vi er vant med fra fossilt drivstoff. Man må innom en fyllestasjon og fylle en tank i bilen, men med hydrogen kan man fylle med god samvittighet. Men med mindre noen finner på noe virkelig smart er energiregnskapet dårlig. Korriger meg gjerne, men jeg så et regnestykke som viste at det koster ca 60 kW å produsere 1 kg hydrogen. Det gir ca 100 km rekkevidde i en personbil. I en batteri Elbil vil energimengden fint gi 350-400 km rekkevidde. 18 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 I en fremtid med svært ustabil kraftproduksjon trenger vi hydrogenfabrikker for å stabilisere strømnettet. De kan produsere mye når strømprisen er lav, og stoppe produksjonen når strømprisen stiger. Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest. Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall. Det betyr at Sverige kommer til å redusere CO2-utslippene mye raskere og billigere enn Norge som satser på komplett idiotiske elbiler som kun passer for en brøkdel av befolkningen. La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2016 I en fremtid med svært ustabil kraftproduksjon trenger vi hydrogenfabrikker for å stabilisere strømnettet. De kan produsere mye når strømprisen er lav, og stoppe produksjonen når strømprisen stiger. Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest. Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall. Det betyr at Sverige kommer til å redusere CO2-utslippene mye raskere og billigere enn Norge som satser på komplett idiotiske elbiler som kun passer for en brøkdel av befolkningen. La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! Ehm, man kan stabilisere med batterier.. Klart det er flere enn de med eneboliger som kan lade, men for noen er det ett problem. Større problem er det dog med manglende hydrogen stasjoner og produksjon. Noen stasjoner tanker jo bare en bil i timen. Svenskene øker elbilfordelene sine og satser også på elbil, økningen pr år er enorm. helt ubetydelig? http://www.tu.no/artikler/rapport-biodiesel-er-nesten-dobbelt-sa-skadelig-for-klima-som-fossil-diesel/347025 15 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 det er livsfarlig å kjøre rundt i hydrogenbil lol.. 3 Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Temmelig stort tomrom å fylle 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dag Brekke Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2016 Interessant å lese hva Honda tror, men hvorfor denne overskriften? Hydrogenbilen er også en elbil. Forskjellen er at "batteriet" er eksplosiv gass under flere hundre bars trykk, som du må kjøpe på en stasjon i overskuelig fremtid. 12 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! Tullete argumenter får du forhåpentlig slippe, men argumenter om lokalforurensning slipper du ikke – så lenge byene forpestes av NOx og svevestøv, og så lenge partikler fra bildekk gir like mye mikroplast-forurensninger i sjøen som alle andre kilder tilammen. Og hovedproblemet med biler er at det er altfor mange av dem. Du løser ikke det problemet om du aldri så mye markedsfører drivstoffet med forstavelsen «bio». Alt nå, som bare en liten del av bilparken i Europa drives med biodrivstoff, går nesten halvparten av palmeolje-importen med til bilene. Pål Jensen 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. september 2016 Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest.I Norge er det slik at 60% av befolkningen bor i enebolig, og ytterligere ~23% bor i tomannsbolig, rekkehus, e.l. Utover de 83% som kan ganske enkelt få lading hjemme, så er det mange som bor i leilighet der de har ett borettslag som er løsningsorientert i forhold til lading i garasjeanlegg og på parkeringsplasser. Og så er det faktisk slik at det er ikke alle som bor i leilighet som har bil, mange bor såpass sentralt at de klarer seg med kollektivtransport, sykkel og bildeling/leiebil. I Norge er det nok i området av 90-95% av bileiere som ikke vil ha problemer med lading om de går over til elbil i dag. Behovene til de resterende kan dekkes opp ved at man fortløpende setter opp flere offentlige ladepunkter i de store byene. Dette er en pågående prosess. 15 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 "sa Musk at det er altfor dårlig virkningsgrad, og at grunnstoffet er bundet opp i vann og hydrokarboner." Kommentarene fokuserer i stor grad på lille Norge, men det er de store nasjonene som selvsagt bestemmer. Problemet med dagens elektriske biler er kjørelengden, og sannsynligheten for vesentlige forandringer er liten. Med hydrogen, brenselceller og el-motor er sannsynligheten større for at kjørelengden nærmer seg dagens diesel-biler. Brenselcellene som selges til båter bruker metanol, så det finnes alternativer til trykktanker og ren hydrogen. Å fokusere på virkningsgrad må være feil da dagens virkningsgrad for bensinbilen ikke ser ut til å bekymre eierne. Hvorfor skal vi bekymre oss for virkningsgraden når energien kommer fra solen? Det er selvsagt prisen på drivstoffet som bestemmer og ikke teoretiske beregninger av virkningsgrad. 8 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! Tullete argumenter får du forhåpentlig slippe, men argumenter om lokalforurensning slipper du ikke – så lenge byene forpestes av NOx og svevestøv, og så lenge partikler fra bildekk gir like mye mikroplast-forurensninger i sjøen som alle andre kilder tilammen. Og hovedproblemet med biler er at det er altfor mange av dem. Du løser ikke det problemet om du aldri så mye markedsfører drivstoffet med forstavelsen «bio». Alt nå, som bare en liten del av bilparken i Europa drives med biodrivstoff, går nesten halvparten av palmeolje-importen med til bilene. Pål Jensen Hvis du kjører på bioetanol er det så godt som null NOx og partikkelutslipp, kjører du på biodiesel og motoren er tilpasset dette vil NOx- og partikkelutslippene kunne reduseres til det ubetydelige. Dette fordi biodiesel er mye renere og tenner lettere enn vanlig diesel. Jeg skrev ellers biodrivstoff fra avfall, palmeolje er selvsagt en uting. Ellers vil jeg tro det er utopisk å klare å stabilisere strømnettet vha batterier. Små variasjoner kan selvsagt håndteres, men ikke en uke er kraftig vind (eller ingen vind). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! Tullete argumenter får du forhåpentlig slippe, men argumenter om lokalforurensning slipper du ikke – så lenge byene forpestes av NOx og svevestøv, og så lenge partikler fra bildekk gir like mye mikroplast-forurensninger i sjøen som alle andre kilder tilammen. Og hovedproblemet med biler er at det er altfor mange av dem. Du løser ikke det problemet om du aldri så mye markedsfører drivstoffet med forstavelsen «bio». Alt nå, som bare en liten del av bilparken i Europa drives med biodrivstoff, går nesten halvparten av palmeolje-importen med til bilene. Pål Jensen Hvis du kjører på bioetanol er det så godt som null NOx og partikkelutslipp, kjører du på biodiesel og motoren er tilpasset dette vil NOx- og partikkelutslippene kunne reduseres til det ubetydelige. Dette fordi biodiesel er mye renere og tenner lettere enn vanlig diesel. Jeg skrev ellers biodrivstoff fra avfall, palmeolje er selvsagt en uting. Ellers vil jeg tro det er utopisk å klare å stabilisere strømnettet vha batterier. Små variasjoner kan selvsagt håndteres, men ikke en uke er kraftig vind (eller ingen vind). Nå blander du, batterier krever ingen vind. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hydrogenbiler er også elbiler, bare at de har hydrogentank og brenselceller i tillegg til batterier. 7 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hydrogen er tull og tøys! Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også.. Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system. De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet. Både batteri og hydrogen koster å lage, og er ikke annet enn energibærere. Du har helt rett i, at solceller blir billigere på sikt, og også mer effektive. Men det skal noen celler til for å dekke opp ladebehovet på en elbil. 1m2 med solcelle vil kanskje typisk gi ca maks 200 watt max? Så skal energien lagres, dersom man f.eks skal lade på natta? Men det kan kanskje løses ved at man på dagens tid selger strøm inn på nettet ,for så å kjøpe tilbake på natta, når det er billig strøm? Det forutsetter vel, at det ikke er overskudd av strøm på dagtid ,når mange nok vil selge strøm? Da kan hydrogen, produsert med overskuddstrøm tjene som et lager, kanskje ? 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!! Tullete argumenter får du forhåpentlig slippe, men argumenter om lokalforurensning slipper du ikke – så lenge byene forpestes av NOx og svevestøv, og så lenge partikler fra bildekk gir like mye mikroplast-forurensninger i sjøen som alle andre kilder tilammen. Og hovedproblemet med biler er at det er altfor mange av dem. Du løser ikke det problemet om du aldri så mye markedsfører drivstoffet med forstavelsen «bio». Alt nå, som bare en liten del av bilparken i Europa drives med biodrivstoff, går nesten halvparten av palmeolje-importen med til bilene. Pål Jensen Hvis du kjører på bioetanol er det så godt som null NOx og partikkelutslipp, kjører du på biodiesel og motoren er tilpasset dette vil NOx- og partikkelutslippene kunne reduseres til det ubetydelige. Dette fordi biodiesel er mye renere og tenner lettere enn vanlig diesel. Jeg skrev ellers biodrivstoff fra avfall, palmeolje er selvsagt en uting. Ellers vil jeg tro det er utopisk å klare å stabilisere strømnettet vha batterier. Små variasjoner kan selvsagt håndteres, men ikke en uke er kraftig vind (eller ingen vind). Nå blander du, batterier krever ingen vind. I dag er det allerede et kraftoverskudd i Europa når det blåser mye, samtidig er det store planer for ytterligere vindkraftutbygginger. I fremtiden vil ikke kapasiteten i strømproduksjonen være utfordringen, men variasjonene i produksjonen. Da betyr det mye mer at hydrogenproduksjonen er fleksibel enn hvor effektiv den er. Hydrogen er fremtiden! Ellers er det vinn-vinn å lage biodrivstoff av avfallet 2 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg stiller meg også tvilende til om hydrogen er tingen. Hvorfor skal vi gjøre oss avhengig av noe som minner om dagens bensinstasjoner. Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv. Synes absolutt det skjer spennende ting, men den norske debatten er litt for snever. Jeg har nå kjørt på LPG i fem år, dvs. i praksis propan. Norge har allerede et godt utbygd fyllestasjonsnettverk. Så klarer de på stortinget å vedta veibruksavgift på en gass som burde ha langt lavere pris enn bensin og diesel. Årsaken er veldig grei. Det koster kr 30 000,- å bygge om en bil. En trappetrannsmodell frem til 2020. LPG har noe lavere CO2 utslipp en bensin og diesel, men den store effekten er på NOX, partikler som det nesten ikke finnes noe av. Dvs. partikkelutslipp er ikke målbart. Politikken er merkelig da det allerede finnes ca. 20 000 biler på drivstoffet i Norge. 130 fylestasjoner. LPGens eneste problem r at den er fossil. Utover det er det noe av reneste drivstoffet som allerede finnes og ikke minst tilgjengelig nå. Europa har 10 millioner biler og 29 000 fyllestasjoner. Dette sier vi nei til i Norge. Enda bedre. Det kommer fornybare gasser som BIO-LPG, propan laget på søppel. E-gas er enda en. Fordelen er at de kan lagres i flytende form og dermed mye sikrere å håndtere. Eller la oss kalle det for nullsumspill utslippsgasser. Hydrogen ser da for meg litt merkelig ut med de eksplosive egenskaper den har. Flere andre tilsvarende gasser er også på vei. Audi er sterkt inne i E-gasprosjektet. Tyskerne trenger en måte å lagre vindstrømmen på og dette er en av de tingene de kikker på. Drivstoff til biler. EU har bestemt gjennom alternative drivstoffdirektivet at blandt annet LPG og en rekke andre alternativer skal støttes og det skal tas hensyn til hver enkelt bileiers investeringer. Klaget Norge inn til ESA, men Norge hadde dessverre ikke innført direktivet enda. Elbil er også fint, men duger ikke til alt. Det mest behagelig må være å ha nok solceller på taket til å være selvforsynt. Der hvor det er nok. Kommer an på kjørelengde, tilgjengelig takareal og lommeboka til den som skal ha det. Litt lesestoff: http://www.tb.no/kjor/motor/natur-og-miljo/autogass-kan-bli-dyrere-enn-bensin-da-gar-andre-over-til-dieselbil/s/5-76-310325?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.email&ns_source=editorial.email&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0 Det er meg som er avbildet i artikkelen. Enda mer lesestoff. Merk datoene. Forrige gang ble veibruksavgift utsatt. Ellers er det mye faktastoff om gass som drivstoff her. Nederst ligger to lenker til åpne brev som gikk fra både den europeiske lpg organisasjonen og verdensorganisasjonen til finansminister SiV Jensen. http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg Personlig synes jeg debatten i Norge er noe snever. Hvorfor denne ensidige fokuseringen på el og hydrogen? 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hydrogenbiler er også elbiler, bare at de har hydrogentank og brenselceller i tillegg til batterier. - og kan kjøre like langt som en fossildrivstoff-bil . - Men som ikke betyr all verden siden fylletiden på denne elektriske bilen er 3 minutter. Men batteri-elektriske biler har sitt marked. Det er mange som ikke kjører mer enn 5 mill hjemmefra. Så dette blir bra. Mindre lokalforurensning for alle. Antagelig kommer det elektriske biler, der man kan kjøre 10 mil på batteri og med Hydrogen på lengre turer. En vinn/vinn situasjon for alle som bor i byer/tettsteder og langs transportveier. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Jeg stiller meg også tvilende til om hydrogen er tingen. "Det er likevel ikke dette jeg reagerer mest på. Det er sikkerheten med lagring og håndtering av hydrogen. Hydrogen må per idag lagres under høyt trykk og en eksplosiv...... Jeg har nå kjørt på LPG i fem år, dvs. i praksis propan." Hvordan oppfører Propangass ( og bensingass) seg? Det legger seg ned og spres seg langs bakken og i hulrom før den tar fyr/eksploderer. Hvordan oppfører Hydrogen seg? Den stiger opp og blander seg lett med luften og blir ufarlig. Endret 24. september 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå