Gå til innhold

SAMLETEST: Rådvill nå som minijack-inngangen er borte? Vi har testet trådløse øreplugger

Anbefalte innlegg

Gir Bluetooth høy nok bitrate for en audiofil?

Har aldri hatt dyrt trådløst headset over lengre tid, så kan ikke uttale meg egentlig. Fikk låne et Bose Soundlink en gang av en kompis, det var sånn OK. Litt vel basstungt etter min mening, men alle har forskjellig smak. Fikk støy/dårlig kvalitet da jeg gikk litt bort fra mobilen merket jeg, men er mobilen i lomma hele tiden er det like greit med kabel. Kan og vere BT4.0 med sine aggressive strømsparing som rotet det til, selv om jeg føler teknologien ikke helt er der enda. Er selvfølgelig helt subjektivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaybird har jo EQ på telefonen om det blir for basstungt. 

Kjøpte Jaybird Freedom F5 for eit par dager sida, og dei sitter veldig bra synes eg, sjølv uten vingene på.

Kordan dei sitter på kvar enkelt person er vel nokså inviduelt, og burde derfor ikkje trekkes for. 

hoxTfJu.png

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

...

Ok. Så litt på bitrate på A2DP. Mine bruker aptX. Plages ikke med for dårlig kvalitet selv. Men jeg stiller ikke så høye krav til bruken på mine trådløse. Kommer mye annet støy hos meg som jeg ikke rår over.

Bitrate i seg selv burde ikke være noe stort problem. I blindtester så klarer de færreste av oss å skille ~160 kbps AAC ifra 1511 kbps FLAC/ALAC. På MP3 så indikerer de fleste blindtester at en bitrate på ca ~200 kbps er "transparent", altså at det var ingen indikasjon på at folk faktisk klarte å høre noen reell forskjell i en dobbel blindtest.

Og de testene utføres på langt bedre utstyr enn hva folk flest vil benytte med slike blåtann ørepropper da de gjerne kobles til telefonen, og kanskje til en bærbar/nettbrett og ikke noe særlig annet og vil jo for det mest bli brukt "på farta".

Utfordringen med blåtann propper og hodetelefoner er ikke nødvendigvis båndbredden, men heller stabiliteten. Modeller som Sennheiser M2AEBT har jo god lydkvalitet, blåtann v4.x og APTX så har jo alle forutsetninger for å fungere veldig bra. Men på grunn av at den sliter noe voldsomt med rekkevidde og stabilitet på blåtannsignalet så blir de frustrerende i bruk.

Virker som endel produsenter enten går for temmelig ræva blåtannløsninger, så de ender opp med dårlig rekkevidde og stabilitet, eller så går produsenter for løsninger hvor designet og utførelsen på hodetelefonene går på bekostning av hva som vil sikre best signalkvalitet og rekkevidde. Spesielt modeller utsmykket i metall har jo et utgangspunkt som fort kan by på utfordringer.

Den største utfordringen hva gjelder selve lydkvaliteten ligger på hvor god DAC og amplifier produsenten velger å integrere i produktet. Blåtann er digitalt, ergo sendes lyden digitalt ifra telefonen til hodetelefonene / proppene og da må den digitale til analoge konverteringen skje på/i hodetelefonene / proppene og det er nok veldig mange produsenter som integrerer langt dårligere DAC og amplifier enn hva du finner i diverse toppmodeller av mobiltelefoner på markedet. Dette vil jo forringe lydkvaliteten, og det har jo egentlig ingenting med blåtann å gjøre.

Også har vi jo dette med omkonvertering av allerede "lossy" lydkilder da. De fleste spiller av musikk via løsninger som Spotify, Tidal og Apple Music. Førstnevnte benytter seg av OGG Vorbis, de to sistnevnte benytter AAC (eventuelt ALAC og FLAC om du kjører "HiFi" på Tidal) og har du hodetelefoner som benytter vanlig A2DP, eller APTX så konverteres lyden om til SBC og selv om APTX i seg selv har høy bitrate, høyere enn hva du spiller av i Spotify, Tidal og Apple Music (med unntak av Tidal HiFi) så mister du fremdeles lydkvalitet når du konverterer et allerede lossy format.

Her har jo bruken av Bluetooth AAC en fordel, den har noe lavere båndbredde enn APTX, men har jo en stor fordel av at om du spiller av musikk via YouTube, Apple Music, Tidal (ikke HiFi) osv så er lyden allerede AAC så det skjer ingen konvertering av lyden. Det er bedre med 256 kbps overføring uten konvertering, enn 352 kbps overføring hvor lydkilden må konverteres før den sendes via blåtann.

Nå er jeg veldig usikker på hvordan ting som rekkevidde osv påvirker båndbredden til blåtann, det kommer ikke godt frem av spesifikasjonene. Aner ikke om Blåtann AAC, APTX osv minker båndbredden etter hvor dårligere signalstyrken blir? Jeg tror nok uansett at så lenge du har propper og hodetelefoner, og en telefon som støtter AAC eller APTX så har du uansett såpass god båndbredde over blåtann at det er neppe det som er flaskehalsen for lydkvaliteten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker ett sett fra Syllable og det er det andre settet jeg har på 2,5 år fra dem første D700 som jeg kjøpte virker fremdeles ok, men lyden er bedre på D700-2017 og så er de blitt helt vanntette.

Lyden på trådløs er helt ok til trening, men kan ikke sammenlignes med kablede systemer.

Lenke til kommentar

Jeg har Jabra sine (ikke sport), og det var tynn lyd når jeg brukte øreputene som følgte med. Byttet ut med foam øreputer og lyden ble mye mer fyldig og med bedre bass. Lyden er bra til å være bluetooth

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde vært interessant om dere kunne tatt med Powerbeats3 i sammenligningen. Jeg ser på dem som svært aktuelle i denne kategorien, spesielt for iPhone eiere.

Godt innspill, jeg prøver å få tak i et sett! Ikke like enkelt å ha med Beats å gjøre etter at de ble overtatt av Apple, men verdt et forsøk :)

/Stein Jarle, Tek.no

Lenke til kommentar

JBL reflect mini BT anbefales!! Hadde tidligere et par dobbelt så dyre fra Jaybird. Bluebuds x2 var det vel. Disse hadde marginalt bedre lyd, men dårligere byggekvalitet og problemer med å få de til å sitte skikkelig i ørene trakk ned. Dette slet alle som lånte headsettet med og. Mistet disse og kjøpte JBL sine. Til trening er de strålende. Sittet som støpt. At de i tillegg har godkjent lyd og bra batteritid gjør at jeg ikke ser poenget med å betale dobbelt så mye for en annen modell.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant om dere kunne tatt med Powerbeats3 i sammenligningen. Jeg ser på dem som svært aktuelle i denne kategorien, spesielt for iPhone eiere.

Har begge deler, men forrige modell Powerbeats uten w1 chip.

Veldig fornøyd til mitt bruk og hva jeg verdsetter når propper brukes, normalt mister man bass og trøkk i nedre mellomtone, men er man nøye og bruker riktige puter så leverer disse det jeg var ute etter, men de MÅ ha riktige puter og nesten være litt trang.

Nyeste modellen skal være bedre med litt lengre parti av det som går i ørene, de sitter uansett som limt fast til ørene med bøylene som kan tilpasses.

Lenke til kommentar

Litt misvisende overskrift syns jeg.

Dette er ikke en samling av de aller beste trådløse ørepluggene som går an å kjøpe. Dere har jo utelatt en hel drøss. Blant annet merker som Audio Technica, Panasonic, JVC, Beats etc? Sist jeg var innom en BIC Camera ( som har et litt annet utvalg enn Elkjøp, men uansett, de fleste merkene kan fåes kjøpt overalt idag) var det en hel seksjon med trådløse øreplugger, og selv innen et enkelt merke var det veldig mange valgmuligheter.

Kan ta Sony som et eksempel, da det er merket jeg er mest kjent med. Dere har hverken med Sony MDR XB70BT eller MDR EX750BT som begge scorer jevnt over bedre enn SBH70 i andre tester. Og SBH70 får 7,5 hos dere, så da kan man jo tenke seg hva f.eks EX750BT ville fått, da de støtter Hi-Res lyd og koster over dobbelt så mye og burde vært testet sammen med testvinneren her da det er i ca samme prisklasse.

For selv om det er veldig greit å kunne lese alle testene på en side som nå, også fra forskjellige prisspektre, blir det kanskje litt rart når dere tester produkter som koster fra 650kr til 2500kr i en og samme test, på tilsynelatende de samme kriteriene (?). Den til 650kr kan stort sett aldri vinne testen, og det beste den kan håpe på er et "godt kjøp" stempel.

Utenom det, en veldig bra test=)

Endret av bakalaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...