Gå til innhold

Forbud mot alle rusmidler mens man kjører.

Tangier

Anbefalte innlegg

Nå er det 10 år siden jeg tok lappen, men jeg husker fortsatt at vi på teorikurset ble fortalt at det var forbudt med alle rusmidler når man kjører. Jeg tenkte med en gang at det var jo litt voldsomt, alle rusmidler liksom. Har tenkt på det av og til siden, og har alltid tenkt at det var forbudt å røyke, snuse mens man kjørte bil, men at det ikke ble slått ned på, litt sånn som lysbruk. Jeg har lett i lovverket, men jeg klarer ikke finne akkurat den setningen om at alle rusmidler er forbudt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påvirkning av nikotin og koffein er vel å regne som "normal" allmentilstand.

Rusmiddel som påvirker utover det som er å regne som normal allmentilstand er strengt forbudt.

Derav varseltrekant på legemiddel og allt sentrastimulerende med opphøyende, "skjerpende" eller nedtrappende effekt.

Jeg hvet om folk som har fått bot for å lage seg en pris med bakesnus i trafikkbildet(styre ratt med føttene) ikke pga snusen såklart men det at en bruker oppmerksomhet en annen plass enn der den bør være, bak ratt og på vei fremover samt trafikkbildet rundt seg.

Dette blir vel litt samme som folk som er hjertesyke, svaksynte, diabetes etc.

En plikter å selv bedømme og forsikre at en selv og kjøretøyet er i kjøremessig stand til enhver tid.

Lenke til kommentar

Røyk og/eller snus er ikke rusmidler i noen sammenhenger. Det er heller ikke koffein om det inntas "naturlig", som i kaffe eller te.

Ikke i noen sammenheng? Snus er jo dritsterkt, det er høyt opp på lista over rusmidler jeg har prøvd (forutsatt at man ikke snuser til vanlig) når det gjelder effekt, det er en kraftig og merkbar effekt, som blant annet gjør deg ganske svimmel.

AtW

Lenke til kommentar

Koffein er et rusmiddel jo, sentralstimulerende. Hvordan man inntar det har ingenting med saken å gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

Det er ikke fysisk mulig å drikke så mye kaffe at kan kan bli ruset eller tatt for ruskjøring. Derfor blir ikke koffein inntatt naturlig regnet som rusmiddel.

Selvfølgelig kan man innta så mye kaffe at bevisstheten forandrer seg/ man blir beruset, at man blir vant til det er en helt annen sak. Husker godt rusen jeg fikk når jeg startet med kaffe. Nå er det slik at jeg "får dosen og blir normal" som selvfølgelig også er et tegn på at koffein forandrer ting i hjernen når man inntar det.

At det er lovlig og at rusen/ forandringen er liten og ikke merkes når man blir vant til det er irrelevant. Kokablader tygges for å våkne i en del steder i verden, på samme måte som vi drikker kaffe. Skal vi legalisere kokabladtygging siden det er mildt og ikke gir en rus når man blir vant til det?

Lenke til kommentar

Koffein er et rusmiddel jo, sentralstimulerende. Hvordan man inntar det har ingenting med saken å gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

Det er ikke fysisk mulig å drikke så mye kaffe at kan kan bli ruset eller tatt for ruskjøring. Derfor blir ikke koffein inntatt naturlig regnet som rusmiddel.

Selvfølgelig kan man innta så mye kaffe at bevisstheten forandrer seg/ man blir beruset, at man blir vant til det er en helt annen sak. Husker godt rusen jeg fikk når jeg startet med kaffe. Nå er det slik at jeg "får dosen og blir normal" som selvfølgelig også er et tegn på at koffein forandrer ting i hjernen når man inntar det.

At det er lovlig og at rusen/ forandringen er liten og ikke merkes når man blir vant til det er irrelevant. Kokablader tygges for å våkne i en del steder i verden, på samme måte som vi drikker kaffe. Skal vi legalisere kokabladtygging siden det er mildt og ikke gir en rus når man blir vant til det?

Hvordan i alle dager ble kokablader relevant for denne diskusjonen? Kokablader er et ulovlig rusmiddel i Norge, og dermed ikke noe tema.

Røyk, snus, kaffe og te er ikke et ulovlig rusmiddel. Du klarer uansett ikke å bli mer rusa på kaffe enn du gjør på selters eller saltvann.

Lenke til kommentar

Loven definerer vel i hovedsak at rusmidlene må være bedøvende eller nedsette reaksjonsevnen, og inkluderer også enkelte medikamenter. Jeg er også sikker på at det også dekker kjøring i kokain-rus, men gitt at du er skikket til å kjøre så er ikke koffein eller nikotin farlig å kjøre med. Kjører du i koffein- eller nikotin-sjokk så faller du heller under paraply-loven "uaktsomhet"

Lenke til kommentar

Reglene er vel slik sett ganske greie ja, men som ATW nevner så har vel de fleste av oss kjent hvilken effekt en litt kraftig snus kan ha på kroppen for en uerfaren. Selv opplevde jeg kraftig svimmelhet i den grad at jeg ikke klarte å holde meg stående samtidig med en viss euforisk effekt etterfulgt av kvalme og oppkast, ikke akkurat det mildeste av rusmidler der ute. Greit nok at toleranse bygges opp ganske kjapt, men det gjelder vel og mangfoldige rusmidler som ikke er lovlig å innta når en kjører bil. En problemstilling jeg aldri har tenkt betydelig over, men er jo så absolutt et interessant tema. 

Lenke til kommentar

Nikotin er rusmiddel, men ikke ulovlig rusmiddel og det regner ikke som rusmiddel i mange sammenhenger. Men det er A) et middel og B) gir rus.

Men har aldri hørt om at nikotin er ulovlig som rusmiddel ved kjøring av bil. Det finnes da en del kjøreskolelærere som både røyker og snuser rett før eller under kjøring med elever. Kanskje en konstabel tar seg en pris iblant også.

Om man aldri har snust/røykt før, velger å ta sin første dose nikotin under kjøring, og kræsjer, så har man handlet uansvarlig. Tror ikke politiet måler nikotin eller slikt i blodet, så vil jo ikke bli bevist akkurat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vegtrafikkloven §22:

"Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel."

[....]

"Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege."

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...