dissuss Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Her om dagen ble jeg og min engelske kjæreste utsatt for billettkontroll på buss i Oslo. Jeg hadde gyldig månedskort, men kjæresten min hadde ikke billett. Vi skulle kun reise én holdeplass, så jeg sa ifra til kontrolløren at vi må av på neste, så hun får bli med ut for å fortsette. Kontrolløren hadde da tatt all personalia fra min kjæreste som tok lengre tid å sjekke opp da hun, som sagt, er engelsk. Da svarte hun "javel". Vi reiste oss opp for å gå av bussen da en mannlig kontrollør i nærheten tok strengt tak i begge armene til kjæresten min og dyttet henne hardt inntil bussvinduet. Deretter tok en annen mannlig kontrollør tak i henne, mens de samtidig presset henne inn i et hjørne mellom bussvinduet og et par seter. De holdt henne slik med makt i rundt 20 minutter. Hun gjorde aldri noen motstand, og var mer skremt og forvirret enn noe annet. Jeg vet at kontrollører har lov til å holde igjen reisende, men til hvilken grad har de lov til å utøve makt? Jeg har ikke funnet noen steder hvor dette spesifiseres. Hva vil det i det hele tatt si å "holde igjen"? Det virker helt blåst at de har rett til å utøve makt på denne måten helt uoppfordret. Jeg har også lest at de ikke har lov til å holde igjen reisende lenger enn holdeplassen de skal av på da det vil anses som et uforholdsmessig inngrep: "Ein person kan berre haldast tilbake på transportmidlet eller på stasjonsområdet. Dersom ein person vert halden tilbake på transportmidlet kan kontrolløren ikkje krevje at den reisande vert med transportmidlet lenger enn til den staden der vedkommande hadde planlagt å stige av." "Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et uforholdsmessig inngrep." Jeg hadde satt pris på om noen med gode jusskunnskaper kunne svart spesifikt på hva disse kontrollørene har lov til. Lenke til kommentar
Jotatta Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Av ren nysgjerrighet, hvorfor hadde hun ikke billett? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Sikkert fordi hu sneik. Det er uansett ikke problemstillingen her. 6 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) De kan vel holde igjen, men siden hun viste legitimasjon, så mener iallefall jeg at det faller under "uforholdsmessig inngrep". De har jo det som trengs for å lage en rapport på dette. Endret 23. september 2016 av BertNaked Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Har ikke særlig greie på dette her og har ikke sett på saken mer enn 2 minutter, men ville vel tro at det ville være en god ide å politianmelde kontrollørene og kreve dem straffet. Det kan vel se ut som om kontrollørens lovbrudd er betydelig større enn trikkesnikerens lovbrudd. Tror denne beskrivelsen fortsatt er aktuell: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-74-2001-2002-/id169214/?q=&ch=7 Håper det er noen som har oppdaterte kunneksper som kan kikke på saken. Synes det nesten ville være dumt å ikke politianmelde og eventuelt følge opp med en klage til statsadvokaten Det skaper alltid en god stemning, og det er da saktens noe. Endret 23. september 2016 av arne22 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Normalt anser man nok at hjemmelen for tilbakehold i yrkestransportloven i seg selv er relativt snever. Den kan ikke sammenlignes med maktbruk hjemlet i lovlig pågripelse eller nødverge. Å holde en person som ikke gjør noen motstand høvelig hardt fast mot et vindu fremstår ikke som rimelig, slik jeg har forstått hjemmelen. Dersom de hadde stilt seg foran henne, og hun hadde forsøkt å presse seg forbi dem med makt kan det være et rettstridig angrep, som aktualiserer hjemmeler som åpner for mer omfattende maktbruk. Men i denne saken hadde hun vel legitimert seg, og da har de så vidt jeg vet ingen hjemmel til å holde igjen i det hele tatt, og da er det et lovbrudd. Edit: Reisende uten gyldig billett kan holdes igjen mens opplysninger om identitet undersøkes, om dette er tilfellet om man har legitimert seg med godkjent legitimasjon er jeg usikker på. Endret 23. september 2016 av Simon Aldra 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det ville jeg tro er rett. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Når det står at kontrollører kan holde igjen reisende, så sier det seg selv at det ikke kan bety "holde igjen". Det som lovgiverne har ment, er naturligvis at kontrollørene skal be pent om den reisende vil være å vennlig å ikke stikke av for å unndra seg straff. Ingen ordre, så klart, men en vennlig oppfordring om å bli stående til personalia er tatt. Den reisende kan så på fritt grunnlag vurdere om han vil bli stående eller gå. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Eh, nei. Det betyr at kontrollører kan hindre den reisende i å dra fra stedet. Det betyr dog ikke at de kan bruke ubegrenset med makt. På ingen måte. Men om kontrollørene «sperrer» deg inne kan du ikke bruke makt til å presse deg forbi. Endret 23. september 2016 av Simon Aldra 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Om man har oppgitt personalia og alt er til rette for reaksjon, hva slags grunnlag kan da kontrollører holde igjen personer? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det er som nevnt hjemmel for å holde igjen mens opplysningene sjekkes, men om den gjelder om man har legitimert seg, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Jeg kan ikke se annet enn at yrkestransportlova § 33 og forarbeidene i Ot.prp. nr. 74 (2001-2002) (som arne22 lenket til over) fortsatt er sentrale.Hele merknaden til § 33, med noen understrekninger: Til § 33 Transportvedtekter og regler knytta til reise utan gyldig billettFørste ledd svarar til gjeldande lov § 13 nr. 3.Føresegna i andre ledd som gir transportselskapa sine kontrollørar rett til å halde tilbake reisande utan gyldig billett er ny i denne lova.Det er tre føresetnader som alle må vere oppfylt før kontrollørane kan halde ein person tilbake. For det første er det ein føresetnad at vedkommande har reist utan gyldig billett, slik at det har oppstått plikt til å betale gebyr. For det andre er det ein føresetnad at vedkommande ikkje betaler gebyret på staden. For det tredje er det en føresetnad for retten til å halde vedkommande tilbake at han eller ho ikkje gjev tilstrekkelige opplysningar om namn, adresse og fødselsdato slik at transportselskapa har moglegheit for å krevje inn gebyret i ettertid. Ein person som er tatt i kontroll for å ha reist utan gyldig billett, vil dermed enkelt kunne unngå å komme i ein situasjon der transportselskapa sine kontrollørar får rett til å halde vedkommande tilbake.Plikta som reisande utan gyldig billett har til å gje opplysningar om namn, adresse og fødselsdato inneber ikkje generell legitimasjonsplikt. Opplysningane skal berre gjevast opp i dei tilfelle kor vedkommande ikkje har gyldig billett og ikkje betaler gebyr på staden. Opplysningane kan gjevast munnleg slik at det ikkje ligg føre plikt til å syne legitimasjon. Det er ikkje ønskjeleg å innføre straff for personar som ikkje vil gje opplysningar som nemnt.Retten til å halde reisande utan gyldig billett tilbake skal gå fram av selskapa sine transportvedtekter. Ønskjer eit selskap å ha eit vilkår om rett til å halde tilbake reisande med i transportvedtektene sine skal dette vere særskilt godkjend av departementet. Departementet vil berre godkjenne vilkår om rett til å halde reisande tilbake i tilfelle der selskapa har stort behov for eit slik verkemiddel. Det vil mellom anna verte lagt vekt på i kor stor grad selskapa har automatiserte billettsystem. Departementet vil òg leggje vekt på kor villige selskapa er til å ta i bruk alternative metodar, som til dømes automatiske sperrer, for å unngå at det vert naudsynt å halde reisande tilbake, i kor stor grad det er gode klageordningar når det gjeld ilegging av gebyr og kontroll elles, samt kor gode ordningar selskapa har når det gjeld opplæring av kontrollørar og retningslinene deira for utøving av retten til å halde reisande tilbake.Sjølv om føresetnadene for å halde tilbake reisande etter føresegna er til stade, vil omfanget av retten vere snever. Ein person kan ikkje haldast tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdmessig inngrep. Ein person kan ikkje haldast tilbake over lengre tid. I utgangspunktet kan vedkommande haldast tilbake berre til dei relevante opplysningane er gjevne og eventuelt stadfesta gjennom kontroll med folkeregisteret. Ein forutset at reisande, når opplysningar er gjevne, ikkje vert haldne tilbake lenger enn nokre minutt. Dersom ein person som reiser utan gyldig billett ikkje vil gje opplysningar om personalia skal politiet kallast til staden. Er det klart at politiet er på veg kan ein person haldast tilbake til politiet kjem. Dersom politiet ikkje har høve til å komme på kort varsel kan kontrollørane ikkje halde ein person tilbake.Ein person kan berre haldast tilbake på transportmidlet eller på stasjonsområdet. Dersom ein person vert halden tilbake på transportmidlet kan kontrolløren ikkje krevje at den reisande vert med transportmidlet lenger enn til den staden der vedkommande hadde planlagt å stige av.I utgangspunktet er det transportselskapa sine eigne tilsette som skal gjennomføre dei kontrollane der det kan verte aktuelt å halde reisande tilbake. Av praktiske årsaker nyttar transportselskapa ofte tilsette i vaktselskap til hjelp i kontrollar. Dette må aksepterast. Det er ein føresetnad at tilsette i vaktselskap berre kan halde reisande utan gyldig billett tilbake i samarbeid med tilsette i transportselskapet som er til stades. Når det gjeld retten for kontrollørane til å utøve fysisk makt når reisande vert haldne tilbake er det klart at retten må vere svært avgrensa. I utgangspunktet skal kontrollørane berre komme med ei oppmoding til den reisande om ikkje å forlate staden før politiet kjem. Dersom den reisande motset seg å vente på politiet, må det aksepterast at kontrollørane stiller seg i vegen for vedkommande dersom han eller ho prøver å forlate staden. Først når den reisande sjølv utøver fysisk makt ved å prøve å bryte seg veg forbi kontrollørane kan det aksepterast at kontrollørane fysisk held i den reisande. Og i slike tilfelle bør kontrollørane vere svært varsamme med å gripe inn fysisk. Dersom den reisande utøver fysisk makt mot kontrollørane vil ein dessutan kunne komme i ein situasjon der straffeprosesslova sine reglar om pågriping kan nyttast. Når det gjelder barn og unge skal kontrollørane utvise særleg varsemd. Det er etter omstenda ikkje eit forholdsmessig inngrep å halde tilbake barn. Når det gjeld ungdomar er det òg viktig at kontrollørane er særleg varsamme. Det følgjer av straffeprosesslova § 174 at personer under 18 år ikkje bør pågripast dersom det ikkje er særlig påkravd. Personar som truleg er under 15 år skal ikkje haldast tilbake. Sjølv om departementet på førehand utøver ein viss kontroll med retten til å halde reisande tilbake, i form av godkjenning av vilkåra i transportvedtektene, er det inga garanti for at grensene for utøvinga av retten vert overhaldne i dei enkelte tilfella. Departementet vil presisere at klage i enkelttilfelle, og når det gjeld spørsmål om korleis kontrollen har gått føre seg, må takast opp med selskapa. Dersom ein meiner at kontrolløren nyttar fysisk makt som ikkje er lovleg, kan saka meldast til politiet. Departementet vil ikkje kunne fungere som klageinstans i saker der reisande meiner at kontrollørane har gått ut over fullmaktene sine. Dersom retten til å halde reisande tilbake vert nytta på ein måte som ikkje kan aksepterast, kan departementet i ettertid vurdere å trekkje tilbake godkjenninga av vilkåret i transportvedtektene. Tl;dr : Det virker som om en politianmeldelse kan være på sin plass, ja, Endret 23. september 2016 av Ståle Nordlie 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Du må bare anmelde, men saken vil bli henlagt automatisk. Du er i praksis rettsløs i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Opplevde på Bybanen at en middelaldrene dame som ikke hadde billett stod og gaulte og skrek til vekterne når hun ble tatt, og nekte å vise legitimasjon. Vekterne holdt henne ikke igjen, og 3 stopp senere når hun skulle av bare presset hun seg fram uten at noen stoppet henne. Hele situasjonen var pinlig å observere, og skulle ønske vekterne hadde makt til å holde henne igjen, i stedet for at bøter skal være valgfrie avhengig av om du lager en scene eller ikke. Jeg vet at trådstarters situasjon var veldig anderledes enn dette, og vekterne på bussen burde håndtert saken på en annen måte. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Opplevde på Bybanen at en middelaldrene dame som ikke hadde billett stod og gaulte og skrek til vekterne når hun ble tatt, og nekte å vise legitimasjon. Vekterne holdt henne ikke igjen, og 3 stopp senere når hun skulle av bare presset hun seg fram uten at noen stoppet henne. Hele situasjonen var pinlig å observere, og skulle ønske vekterne hadde makt til å holde henne igjen, i stedet for at bøter skal være valgfrie avhengig av om du lager en scene eller ikke. Jeg vet at trådstarters situasjon var veldig anderledes enn dette, og vekterne på bussen burde håndtert saken på en annen måte. I situasjonen du beskriver hadde de etter alt og dømme rett til å holde henne igjen. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Kontrollørene har hjemmel til å holde deg igjen på stedet med fysisk makt, men kun hvis du prøver å stikke av og dette gjelder kun til holdeplassen du planlegger å gå av på. Kontrollørene vil ofte bruke ulovlige, ubevislige virkemidler som å hevde at du aldri sa at du hadde planlagt å stige av på stoppet du skulle av på og derfor holdt dem deg igjen. Siden kontrollørene ofte er fler en reisefølget ditt vil de ha mer anti-vitner enn du har vitner og ved en eventuell anmeldelse vil de slippe unna med det. De har sine metoder for å gjøre livet surt for snikere og takk og lov for det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Skulle ønske jeg kunne ta tilbake upvoten, for staten fortjener ikke pengene for dritt tilbudet de tilbyr. Anonymous poster hash: 91ad7...1c9 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Såvidt jeg vet er frihetsberøvelse så alvorlig at politiet må ta over saken. Enten ved fysisk å ta over kontroll over individet, eller å eksplisitt spesifisere at personen skal slippes fri. Fint eksempel er jo når vektere legger noen i bakken og holder de der i 10-20 min, er ikke bare å slippe de opp igjen med en klapp på skulderen etterpå. Hvis situasjonen er så alvorlig at slik maktbruk er passende så skal nok politiet involveres. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Å gjøre seg til kjeltring for noen tiere... Hvor dypt går det an å synke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Å gjøre seg til kjeltring for noen tiere... Hvor dypt går det an å synke? Jeg vet ikke, men å jobbe som vekter er jo tross alt lovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå