Happyhov Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hei! Lurer på om noen har noen gode tips til en generell og spesiell oppvarming? Skal lage en øktplan til styrketrening og ha styrke der jeg trener mage og rygg. Jeg sliter litt med oppvarmingsdelen. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Kunne du ha spesifisert litt bedre? - hvordan skal selve styrkedelen se ut, og hvordan er intensiteten? Myk styrkeøkt eller oppvarming til maksløft i mark? Generelt er det aktiviserings/mobiliseringsøvelser det går i, men disse bør være relativt spesifikke i forhold til hvordan styrkeøkten vil se ut. Samt dynamiske oppvarmingsøvelser som ofte er en blanding av disse 2, også de relativt spesifikke. Alt bør være "aktivt" som i "vær i bevegelse hele tiden" - altså ikke no statisk stretching som en del av oppvarmingen. Det er beviselig skadefremmende og gjør deg også "svakere" de neste 10-20 minuttene. Det meste du gjør bør bestå av spesifikk oppvarming - Alt bør ha en mening. Så kan du eventuelt legge til 5-10min på mølla eller ergosykkel som uspesifikk oppvarming i tillegg for å bli gjennomvarm. Men det blir vanskelig å komme med noen "oppskrift" med så lite informasjon Lenke til kommentar
Happyhov Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Kunne du ha spesifisert litt bedre? - hvordan skal selve styrkedelen se ut, og hvordan er intensiteten? Myk styrkeøkt eller oppvarming til maksløft i mark? Generelt er det aktiviserings/mobiliseringsøvelser det går i, men disse bør være relativt spesifikke i forhold til hvordan styrkeøkten vil se ut. Samt dynamiske oppvarmingsøvelser som ofte er en blanding av disse 2, også de relativt spesifikke. Alt bør være "aktivt" som i "vær i bevegelse hele tiden" - altså ikke no statisk stretching som en del av oppvarmingen. Det er beviselig skadefremmende og gjør deg også "svakere" de neste 10-20 minuttene. Det meste du gjør bør bestå av spesifikk oppvarming - Alt bør ha en mening. Så kan du eventuelt legge til 5-10min på mølla eller ergosykkel som uspesifikk oppvarming i tillegg for å bli gjennomvarm. Men det blir vanskelig å komme med noen "oppskrift" med så lite informasjon Det er ikke noe til markløft. Skal gjøre 3 sett med 12 repitisjoner. Jeg har 8 øvelser der de fleste går mest på musklene i magen. Liggende beinhev, sideplanke, rygghev, liggende armløft, diagonalheving, 3 former for sit-ups er øvelsene mine Endret 24. september 2016 av Happyhov Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Dette trenger du ingen oppvarming til i mine øyne. Dette ER oppvarming Mulig jeg misforstår totalt her, beklager i så tilfelle. 3 sett med 12 repetisjoner sier du - i planke? sideplanke? Hva er liggende armløft? Endret 24. september 2016 av Countryman Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) For min del så pleier jeg bare å varme opp med øvelsene, bare med mindre motstand. Teorien min er også at oppvarming er det den er: du skal bli varm! Ikke sliten eller ha/få noe særlig med puls. Endret 24. september 2016 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Happyhov Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Dette trenger du ingen oppvarming til i mine øyne. Dette ER oppvarming Mulig jeg misforstår totalt her, beklager i så tilfelle. 3 sett med 12 repetisjoner sier du - i planke? sideplanke? Hva er liggende armløft? Bra du spør. Sideplanke der jeg står rett og holder den i noen sekunder, så senkes kroppen nesten ned i bakken. Dette gjentas. Liggende armløft da ligger man på en benk, på magen. Man har en manual i hver hånd. Armene skal føres bakover så lang man klarer. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass.. Lenke til kommentar
Happyhov Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass.. Det er ikke det jeg er ute etter. Skal trene magen slik at jeg føler at jeg får noe ut av gymtimen som jeg skal selv legge opp til Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass.. Det er ikke det jeg er ute etter. Skal trene magen slik at jeg føler at jeg får noe ut av gymtimen som jeg skal selv legge opp til Skal du få noe ut av gymtimene, vil jeg anbefale å trene hele kroppen. Evt. enkelt 2 eller 3-splitt. Ikke kun mage i en hel time/24 sets. Lenke til kommentar
Happyhov Skrevet 28. september 2016 Forfatter Del Skrevet 28. september 2016 24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass.. Det er ikke det jeg er ute etter. Skal trene magen slik at jeg føler at jeg får noe ut av gymtimen som jeg skal selv legge opp til Skal du få noe ut av gymtimene, vil jeg anbefale å trene hele kroppen. Evt. enkelt 2 eller 3-splitt. Ikke kun mage i en hel time/24 sets. Skal trene resten av kroppen seinere, men trening av armer kan jeg ikke gjøre nå uansett pga skade i håndledd. Men jeg er litt enig. Synes det ble litt lettere å dele opp treningen slik som de gjør på Berry´s bootcamp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå