Komèt Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Jeg har barn i puberitertsutfordringer... har plutselig fått væteproblematikk i en alder av 9/10 år... Hun har fått hår både her og der... Tenker at utflod/ mens er der snart. Men hvofor har hun begynt å tisse på seg? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Urineringsproblemer kan stamme fra alt fra muskelsvakhet til overgrep. Det kan være et rent fysisk problem til et psykosomatisk problem. Det kan være ingenting og det kan være alt. Her må det profesjonell hjelp til. Gå til fastlegen. 2 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Enig med Dragen. Det kan være alt og ingenting, og i alle fall ikke noe som TS kan få svar på her. Se det an i et par uker, og har det ikek gitt seg så gå til fastlegen. Ed: Feil kategori; spørsmålet handler ikke om seksualitet og heller ikke om puberteten, men er helserelatert. Endret 24. september 2016 av dag1234 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Moderatormelding Tråden flyttet til korrekt seksjon. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Enig med Dragen. Det kan være alt og ingenting, og i alle fall ikke noe som TS kan få svar på her. Se det an i et par uker, og har det ikek gitt seg så gå til fastlegen. Ed: Feil kategori; spørsmålet handler ikke om seksualitet og heller ikke om puberteten, men er helserelatert. Hvis det er pubertetsforandringer kommer det til å vare mye lenger enn et par uker. Jeg er uenig i at man skal gå til legen når dette er såpass vanlig. Når kroppen og spesielt hoftene vokser er det helt vanlig å få svikt i muskelen som skal knipe igjen. Hoftene utvider seg jo fra jentefasong til kvinnefasong på kort tid. Jeg hadde det også slik og det varte i seks måneder, men gjorde øvelser for at det skulle bli bedre. Det blir som å dra til legen med en jente som har ømme bryster i puberteten, fordi det ikke gir seg etter noen uker, fordi det "kan være alt mulig som kreft og overgrep, og vi kan ikke gi svar på det her". Men, selvsagt, det å dra til legen for alt er et veldig trygt svar å gi på et forum. Jeg ville vanligvis vært enig. Men ikke her. Ville heller lært henne å gjøre knipeøvelser. Hun kan prøve å holde igjen urinstrålen midtveis, hver gang hun sitter på do og tisser. Eller dra til legen, men, det er jo litt overkill synes jeg. Endret 24. september 2016 av Kablam Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Har aldri hørt at inkontinens er vanlig hos jenter i puberteten. Finner ingen treff for dette på helesinfo eller google generelt. Men for alt i verden, jeg vet ikke alt. Ville ikke anbefalt egenbehandling for noe som ikke er sikkert diagnostisert. Se dette an og gå til lege om det ikke går over. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Knipeøvelser er ikke egenbehandling, det gjøres av alle kvinner som har forandringer i bekkenbunnen. TS har sikkert gjort dette selv etter fødselen eller i graviditeten også. "Oppstår i puberteten- Inkontinens kan oppstå når jenter kommer i puberteten. Forekomsten øker under graviditet, men avtar etter fødselen. Likevel forblir den på et høyere nivå enn før graviditeten, sier Ingeborg Hoff Brækken." http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article547504.eceJeg vet om mange som hadde urinproblemer i puberteten. Inkludert en gutt. Men det går jo over etter en stund, så man glemmer det jo raskt, eller, fortrenger at det i det hele tatt har skjedd.Men, ja, sure, gå til legen. Gjerne rapporter i denne tråden etterpå. Jeg er nysgjerrig på om han/hun sier det samme. Endret 24. september 2016 av Kablam Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 En artikkel som ikke viser til kilder sier 'kan oppstå i puberteten' er da noe ganske annet enn det du skriver: 'helt vanlig'. Men la gå, det er ikke noe big issue. Kildene som står nederst kommer frem til motsatt resultat av det du hevder: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2014/juli/fant-ikke-effekt-av-bekkenbunnstrening/ Hvis du ikke lar andre knipe for deg, så er knipeøvelser egenbehandling. Det er selve definisjonen; at en gjør øvelsene selv. Det bør en ikke gjøre før en har fått stilt riktig diagnose. Det får jenten hos legen - dersom disse problemene vedvarer. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvis du ikke lar andre knipe for deg, så er knipeøvelser egenbehandling. Det er selve definisjonen; at en gjør øvelsene selv. Det bør en ikke gjøre før en har fått stilt riktig diagnose. Nei, den definisjonen er mangelfull. Trening og øvelser er ikke nødvendigvis behandling, og det kan være fullt forsvarlig å trene uten å ha fått stilt noen diagnose. De fleste som trener har faktisk ingen diagnose. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 I denne samenheng var problemet inkontinens. Det er en diagnose. Den er enda ikke stilt av helsepersonell, og da bør en ikke gi instruksjoner for hvordan overvinne en tilstand som en ikke vet om personen har eller ei. Men, ut over det, så er jeg selvsagt enig med deg. Trening og øvelser er ikke nødvendigvis behandling i medisinsk forstand - men kan være det dersom de gjøres som ledd i kur av en tilstand man plages av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå