Gå til innhold

Kun 1 av 3 har fått nyeste oppdateringen av Windows 10


Anbefalte innlegg

Fra en av mange artikler på nett om denne oppdateringen:

 

 

 

Re: Windows 10 = Windows Vista

Dunno, Win 10 is starting to make Vista look quite good in comparison.

 

Har en del PC'er som nå har blitt "oppgradert" fra Win7/8, først til "standard" Win10 og nå denne "anniversary edition" (stasjonære og bærbare).

 

Det jeg synes var mest plagsomt var at diverse "dippedutter" (USB-adapters) som jeg bruker for bildiagnose ikke lenger fungerer.

Mulig det finnes en bypass ("Disable driver signature enforcement"), men har ikke giddet å bruke tid på det foreløpig.

Denne "anniversary update" skjedde selvfølgelig den dagen min brors gamle Open ikke ville starte og jeg skulle bruke OpelScanner adapter for feilsøking på den Acer bærbare jeg bruker til slikt.

Bare å glemme, endte med at jeg anskaffet en håndholdt scanner (dyr) i hui og hast for å feilsøke.

 

Må vel til med en reinstallering av Win7 tenker jeg.

:)

Som en fyr tidligere i tråden her skrev:

"Jeg kjører Windows 3.11, og nå lurer jeg på om jeg skal våge meg over på Windows 95. Selv om begge er dos-baserte, så har jeg sett det er en del fordeler med 95. "

 

Windows 10 er et bra OS. I Vista var det faktisk store problemer, og ting som ikke virket. Windows 10 er jo f.eks MS sitt beste OS på drivere. MS sitt mål var aldri å lage et OS for folk på tekno-forum, og folk klager en del over ting de ikke liker i Windows 10. Det synes jeg er litt merkelig. Windows 10 tar jo mer valg for deg, gjemmer avanserte innstillinger mer, endrer på notificaitons osv. Kort oppsumert så er det jo spesielt nærmere den oppbygningen Android/iOS har, og det er nærmere slik OSX er. Det følger definitivt trenden, og er laget for å være enklere i bruk for folk som vet lite om data, som er de aller fleste for å være ærlig.

 

Så er det jo en grunn til at disse folkene ikke har OSX da. De liker hva de kan gjøre i Windows, og at Windows ikke tvinger dem til så mye osv. Selv om det ikke er nok for alle, og de bruker jo da Linux. Så for den gruppen er Windows 10 et "dårlig OS", men Windows 10 er objektivt ikke et dårlig OS. Det er et bra OS, men det er mange på tekno-forum som er veldig uenige i endringene som er gjort i Windows 10 i forhold til Windows 7, så da sier de bare det er dårlig. Verste er de som sitter på Win 7 og snakker og Win 10, og alt de skriver er feil eller kraftig overvurdert.

 

Det som derimot er helt klart er at Windows 10 er et moderne OS, og windows 7 ikke er det. Eksempelvis oppdateringsmetoden. Når du har windows 7 må du liksom laste ned hele Windows på nytt for å oppdatere. Hvem gjør det sånn i dag? Ingen. Laster du ned en 5 GB fil for å få Android 7 liksom? Og betaler 1000 kr for ny lisens?

 

Windows 10 åpner og opp for utrolig mange typer PCer, som har blitt veldig populære, noe Linux og OSX eksempelvis ikke har eller kan. Skal du ha Surface må du liksom ha Windows 10. Alt annet er ikke så veldig bra. Tidene endrer seg, og MS følger etter. Windows 8.0 hadde en del problemer, selv om 8.1 fikset de fleste, men de er vekke i Windows 10. Alltid folk som ikke liker endringer, men jeg ser ikke hvorfor MS skulle fulgt tekno-forum istedenfor å se på markedet. De lager et OS for hundremillioner av brukere, alle kan ikke bli glade. Slik som automatiske oppdateringer og fullscreen notifications om oppdateringer. Generelt sett er det bedre for brukere, og de får et mye bedre og sikrere OS. For folk som liker å ha Pcen på i en måned om gangen og bestemme selv når de vil gjøre ting er dette forferdelig.

 

For bedrifter derimot er jo Windows 10 en gave fra himmelen. Det å bytte fra XP til Windows 10 i en bedrift på 20.000 ansatte f.eks er utrolig kostbart. Produktiviteten tar et stort fall mens folk lærer det nye. Med Win 10 sin oppdateringsmodell blir det aldri noen store endringer, aldri noen store engangskostnader. Bare en årlig utgift, som er foretrukket av selskaper (hvor mange leier ikke kontorer i forhold til å eie egne lokaler f.eks?).

 

Det at opel ENDA ikke har nye drivere/program er Opel sin feil, ikke MS, men vet du hva? Med Windows 10 får vi forhåpentligvis ikke problemet med at nytt OS kommer, og så funker ikke programmer lengre. Selv om de aller fleste windows 7 og tom mange XP programmer fungerer helt fint i Win 10. Aldri hatt problemer med win 7 versjoner på Win 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

Mye bra kommentarer her som slett ikke er helt feil :)

 

Har du vært borte i mange store bedrifter som har oppgradert til Win10? 

Jeg har ikke det.

 

Det er ikke Opel som leverer diagnoseprogram som OpelScanner.

:D

 

Du virker veldig begeistret for dette OS'et kalt Windows10 "anniversary edition".

 

Mulig MS går i rett retning, men det får tiden vise.

 

Min Surface Pro 3 fungerer forøvrig dårligere etter "upgrade" fra Win 8.1 til Win 10 (1440p skjerm fungerer ikke lenger).

 

Du behøver strengt tatt ikke reklamere så mye for Win10 for min del.

 

:)

Lenke til kommentar

 

Har sjekket litt og installerer man 365 blir alle tidligere versjoner av office slettet samt Visio og Project.

 

Vel, de skriver jo ikke om koden helt på nytt for hver gang de lager ny Office. Hvis de hadde latt deg installere Office 365 over Office 2010 så ville du nesten garantert fått problemer, og det kunne vært at du bare måtte avinstallert begge og fjernet alle filer fra programmene. Utrolig tidkrevende å vanskelig for utviklerene å fikse opp i også. Lik kode forskjellige steder på maskinen er oppskrift på mareritt.

Lenke til kommentar

 

 

Mye bra kommentarer her som slett ikke er helt feil :)

 

Har du vært borte i mange store bedrifter som har oppgradert til Win10? 

Jeg har ikke det.

 

Det er ikke Opel som leverer diagnoseprogram som OpelScanner.

:D

 

Du virker veldig begeistret for dette OS'et kalt Windows10 "anniversary edition".

 

Mulig MS går i rett retning, men det får tiden vise.

 

Min Surface Pro 3 fungerer forøvrig dårligere etter "upgrade" fra Win 8.1 til Win 10 (1440p skjerm fungerer ikke lenger).

 

Du behøver strengt tatt ikke reklamere så mye for Win10 for min del.

 

:)

 

Jeg har ikke vært borti store bedrifter som oppgraderer til Win 10 nei, men poenget mitt var ikke at det var lett eller bra for bedrifter å oppgradere til win 10. Poenget mitt var at etter de har fått Windows 10 (om 20 år????), så vil de ikke lengre trenge å være 10 år bak nyeste windows versjon eller være på ustøttet OS (Windows XP), og de vil aldri måtte bytte til noe helt nytt, der det er problemer med programstøtte, og ting ikke er som folk er vant til.

 

Tenkt deg at forskjellen Windows 7 til Windows 10 kom i månedlige oppdateringer over 3-4 år. Da hadde ingen måned gitt en veldig forskjellig opplevelse, men etter 4 år er det ganske ulikt. Det å lære nye småting er veldig lett for oss mennesker, men vi klarer ikke å lære en enorm mengde informasjon på kort tid.

 

Den som lager programmet sin feil da :p

 

Jeg liker Windows 10 veldig godt ja. Jeg likte windows 8.0, jeg likte Windows 8.1 og jeg liker Windows 10. Alle forbedringer over Windows 7, synes jeg. Jeg kan se en del av argumentene spesifikk for 8.0 spesielt og til dels 8.1 derimot, men de spesielle argumentene for det er fikset i Win 10. Det er ellers ikke noe jeg reklamerer for. Reklamerer du da for windows 7, siden du sier du vil bytte tilbake? Jeg sier det slik jeg ser det. Jeg liker Windows 10, jeg har ingen problemer med hvordan OSet fungerer. Jeg skrur eksempelvis av PCene min ofte, aldri automatiske restarts, notifications som maser om oppdatering, venting på oppdateringer ol. Det er ikke reklame å si hva du mener om et produkt. Med mindre du er betalt da. Men om MS hadde betalt meg så tror jeg de ville jeg skulle gitt et review på et sted du faktisk kjøper win 10, og ikke sagt det i en kommentartråd. Bare fordi mange andre er negative til Windows 10 HER, så betyr det ikke at jeg reklamerer for det om jeg sier jeg liker det :)

 

 

Jeg tenkte på Surface maskiner med Win 8/8.1/10 generelt. Klar over at de har bugs i softwaren sin, som blandt annet ekstern 1440p monitor. Jeg tenkte nå bare på funksjonalitet og bruk. Nye Windows er faktisk laget for å støtte touch-skjermer, noe OSX og Linux distroer ikke gjør. Og MS vinner faktisk over Android/iOS nettbrett med diverse touch-PCer med win 10. Hver tråd jeg ser med iPad Pro så er det massevis av folk som begynner å snakke om Surface som et mye bedre alternativ, da det faktisk kan gjøre masse, i motsetning til iPad Pro som er sterkt begrenset av iOS, fordi du ikke kan kjøre OSX på en iPad Pro. Det har vært en svært stor suksess for MS, hele produktsegmentet. Som ikke er mulig med Win 7. Med tanke på feil som du opplever på Surface derimot er det selvfølgelig dårlig, og ingen unnskyldning for det, siden MS laget surface selv tom. Samtidig er det ikke egentlig en OS relatert feil. Det er en feil som gjelder et spesifikt produkt. Igjen, med windows 10 sin modell bør problemer som dette ikke oppstå i like stor grad. Det skjedde når du gikk fra 8.1 -> 10, men du kommer til å ha Win 10 på den helt til den dør, samtidig som du alltid har nyeste versjon av MS sitt OS. Det er et stort pluss. Aldri noen stor oppdatering til Windows 11 som gir feil på masse som fungerte i windows 10.

 

Men det er jo og sant at fornying og oppdatering alltid vil gjøre at noe som virker, ikke virker lengre. Det skjer overalt, iOS, OSX, Linux, Android osv. Har du noen gang sett en iOS oppdatering uten overskrifter om ett eller annet som er feil liksom? Og Windows kjører generelt på så utrolig mange maskiner, og er MYE MYE MYE vanskeligere å få til å fungere 100% på alle kombinasjoner enn iOS til et fåtalls enheter. Eller android der produsentene tilpasser selv og fikser på ting. Ser likevel ikke folk som ikke vil oppdatere iPhonen sin eller Galaxyen sin, fordi de får feil når de oppdaterer. Tvert imot, folk klager når de ikke får nyeste versjon av OSet! Men med windows så klager folk når MS lager nye versjoner! Det forstår jeg ikke.

 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med Windows 10, og tror absolutt det er fremtiden, uansett hva andre mener om at jeg synes det :) 

 

Dessuten så trang MS noe nytt om de skulle selge noe i Kina, som har en ikke ubetydelig intetnettbefolkning i forhold til Europa og USA, og verden. Ikke at det var MS sin feil da. Amerikansk politikk på sitt beste :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har sjekket litt og installerer man 365 blir alle tidligere versjoner av office slettet samt Visio og Project.

 

Vel, de skriver jo ikke om koden helt på nytt for hver gang de lager ny Office. Hvis de hadde latt deg installere Office 365 over Office 2010 så ville du nesten garantert fått problemer, og det kunne vært at du bare måtte avinstallert begge og fjernet alle filer fra programmene. Utrolig tidkrevende å vanskelig for utviklerene å fikse opp i også. Lik kode forskjellige steder på maskinen er oppskrift på mareritt.

 

Klar over det, var bare til informasjon så andre ikke "skal bare teste".

 

Når det gjelder bedrifter "små/mellomstore bedrifter" har jeg følelsen at uavhengige "PC-doktorer" ikke anbefaler disse bedriftene og bytte til W10 siden de mister endel justeringer og kontroll i W10. Men disse doktorene elsker og ha 100% kontroll så kundene må kontakte de hver gang det er noe som skal forandres så det er kanskje en økonomisk grunn også ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...