Gå til innhold

Tesla ruller ut ny Autopilot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er vitsen med autopilot hvis du allikevel må holde i rattet?

Akkurat det med å ta i rattet etter X antall sekunder er håpløst, men å sjekke om sjåføren er våken og følger med er jo en god ting. Kunne godt sett at en løste det på en annen måte. Men slik er det nå. En trenger ikke ta mye i rattet før en får ny runde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Akkurat det med å ta i rattet etter X antall sekunder er håpløst, men å sjekke om sjåføren er våken og følger med er jo en god ting. Kunne godt sett at en løste det på en annen måte. Men slik er det nå. En trenger ikke ta mye i rattet før en får ny runde.

Om man tar i rattet, vil den fortsatt styre av seg selv?

Lenke til kommentar

Om man tar i rattet, vil den fortsatt styre av seg selv?

Ja, den vil styre av seg selv om du bare har hånden der. I tillegg kan en hjelpe til om en ønsker det, men gir en for mye kraft så hopper den ut av selvstyring. Men når Tesla ber deg om å ha hendene på rattet kan en bare la handen lett gli over styret og så får en ny periode uten at en trenger å ta i rattet, min mening er at dette gir liten til ingen ekstra sikkerhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, autopilot er enda i beta utgave og Tesla benytter stadig innsamlet data for å forbedre systemet.

Det er nok ikke snakk om lang tid før at du slipper varsler om å holde i rattet, men det kan jo hende at det kreves ny hardware, som eksempel LIDAR før de kommer så langt.

Lenke til kommentar

"Kan ta over styringen før det smeller

En ny sikkerhetsfunksjon vil nå aktivere automatisk styring selv om bilen kjøres i manuell modus, dersom bilen registrerer at den er i ferd må kollidere. "

Der er spikeren i kista for Tesla, for min del.

Når jeg skal baklengs gjennom perleporten i et inferno av flammer, så er det fordi jeg selv har kuket det til. Ikke fordi Teslas autopilot kuket det til.

Sannsynlighet for at hvem gjør hva feil driter jeg i. JEG styrer kjerra. punktum.

Lenke til kommentar

Navnet er helt fint det, gjør hva en typisk autopilot gjør og mer.

Det er bare det at veldig mye av presseomtalen fremstiller Autopilot som "the second coming of the Christ", og dette er med på å skape et inntrykk av at Autopilot gjør mer enn det den faktisk er i stand til. Og Tesla er etter min oppfatning ikke flinke nok til å korrigere dette feilaktige inntrykket som mange, spesielt ikke-teknisk kyndige mennesker sitter med. I etterkant av en ulykke kan Tesla med rette si at de aldri har påstått at Autopilot kan X, men hvis sjåføren trodde at Autopilot kunne X fordi han hadde det fått det inntrykket fra det han hadde lest på nettet, så kan man jo spørre om Tesla har begått en unnlatelsessynd. (Jeg trekker ingen konklusjon her, for som ikke-Teslaeier vet jeg ikke hva slags informasjon Tesla-eieren og -sjåføren mottar fra firmaet.)

Lenke til kommentar

Navnet er helt fint det, gjør hva en typisk autopilot gjør og mer.

Det er bare det at veldig mye av presseomtalen fremstiller Autopilot som "the second coming of the Christ", og dette er med på å skape et inntrykk av at Autopilot gjør mer enn det den faktisk er i stand til. Og Tesla er etter min oppfatning ikke flinke nok til å korrigere dette feilaktige inntrykket som mange, spesielt ikke-teknisk kyndige mennesker sitter med. I etterkant av en ulykke kan Tesla med rette si at de aldri har påstått at Autopilot kan X, men hvis sjåføren trodde at Autopilot kunne X fordi han hadde det fått det inntrykket fra det han hadde lest på nettet, så kan man jo spørre om Tesla har begått en unnlatelsessynd. (Jeg trekker ingen konklusjon her, for som ikke-Teslaeier vet jeg ikke hva slags informasjon Tesla-eieren og -sjåføren mottar fra firmaet.)

all info finnes i manualen som en skal lese og signere før en kan bruke AP. Synes Tesla er flinke til å komme med info om at dette er langt i fra en autonom bil, Mercedes presterte jo å lage en reklame hvor bilen påstås å være selvkjørende eller hva det var. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...