Eirik Helland Urke / TU Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Mikroprosessoren er tema i ukens podcast.– Moores lov begynner å gå tom for luft 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 "Denne gangen skal vi snakke om mikroprosessoren, slik den har utviklet seg fra mekaniske releer til dagens superraske flerkjerneprosessorer." Microprosessoren er et begrep som kom da transistorene ble så små at de kunne etses på en plate og var egentlig en liten datamaskin som kunne programmeres. NRK viste en film som het "Microprosessoren", som ble tatt opp rundt 1980. En film som var svært illustrerende for hva en microprosessor er, og som jeg viste til elevene mine helt ut på 2000-tallet. Fabikkene som produserte microprosessorer låg i Silicon Vally i starten, og når en plate med flere 100 microprosessorer var ferdig ble hver enkelt microprosessor testet og de som var feilfrie sendt til Tailand for å få påmontert ledninger. På dette stadiet kostet microprosessoren rundt 5 kr pr. stykk. Tror neppe begrepet "Microprosessor" ble brukt om utstyr med releer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 "Denne gangen skal vi snakke om mikroprosessoren, slik den har utviklet seg fra mekaniske releer til dagens superraske flerkjerneprosessorer." Microprosessoren er et begrep som kom da transistorene ble så små at de kunne etses på en plate og var egentlig en liten datamaskin som kunne programmeres. NRK viste en film som het "Microprosessoren", som ble tatt opp rundt 1980. En film som var svært illustrerende for hva en microprosessor er, og som jeg viste til elevene mine helt ut på 2000-tallet. Fabikkene som produserte microprosessorer låg i Silicon Vally i starten, og når en plate med flere 100 microprosessorer var ferdig ble hver enkelt microprosessor testet og de som var feilfrie sendt til Tailand for å få påmontert ledninger. På dette stadiet kostet microprosessoren rundt 5 kr pr. stykk. Tror neppe begrepet "Microprosessor" ble brukt om utstyr med releer. Var det den serien med Kirsten Schøyen? Lånt materiale helt i starten her. https://tv.nrk.no/serie/zap/muhh84000214/sesong-1/episode-2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 "Denne gangen skal vi snakke om mikroprosessoren, slik den har utviklet seg fra mekaniske releer til dagens superraske flerkjerneprosessorer." Microprosessoren er et begrep som kom da transistorene ble så små at de kunne etses på en plate og var egentlig en liten datamaskin som kunne programmeres. NRK viste en film som het "Microprosessoren", som ble tatt opp rundt 1980. En film som var svært illustrerende for hva en microprosessor er, og som jeg viste til elevene mine helt ut på 2000-tallet. Fabikkene som produserte microprosessorer låg i Silicon Vally i starten, og når en plate med flere 100 microprosessorer var ferdig ble hver enkelt microprosessor testet og de som var feilfrie sendt til Tailand for å få påmontert ledninger. På dette stadiet kostet microprosessoren rundt 5 kr pr. stykk. Tror neppe begrepet "Microprosessor" ble brukt om utstyr med releer. Var det den serien med Kirsten Schøyen? Lånt materiale helt i starten her. https://tv.nrk.no/serie/zap/muhh84000214/sesong-1/episode-2 "Var det den serien med Kirsten Schøyen?" Nei, Microprosessoren var en amerikansk film hvor en NRK mann, som jeg tror het Andreasen var kommentator på. Et enkeltprogram på ca 1 time. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 "Denne gangen skal vi snakke om mikroprosessoren, slik den har utviklet seg fra mekaniske releer til dagens superraske flerkjerneprosessorer." Microprosessoren er et begrep som kom da transistorene ble så små at de kunne etses på en plate og var egentlig en liten datamaskin som kunne programmeres. NRK viste en film som het "Microprosessoren", som ble tatt opp rundt 1980. En film som var svært illustrerende for hva en microprosessor er, og som jeg viste til elevene mine helt ut på 2000-tallet. Fabikkene som produserte microprosessorer låg i Silicon Vally i starten, og når en plate med flere 100 microprosessorer var ferdig ble hver enkelt microprosessor testet og de som var feilfrie sendt til Tailand for å få påmontert ledninger. På dette stadiet kostet microprosessoren rundt 5 kr pr. stykk. Tror neppe begrepet "Microprosessor" ble brukt om utstyr med releer. Var det den serien med Kirsten Schøyen? Lånt materiale helt i starten her. https://tv.nrk.no/serie/zap/muhh84000214/sesong-1/episode-2 "Var det den serien med Kirsten Schøyen?" Nei, Microprosessoren var en amerikansk film hvor en NRK mann, som jeg tror het Andreasen var kommentator på. Et enkeltprogram på ca 1 time. Hm... Den finnes ikke på Youtube eller lignende? Har veldig lyst å se den Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 "Denne gangen skal vi snakke om mikroprosessoren, slik den har utviklet seg fra mekaniske releer til dagens superraske flerkjerneprosessorer." Microprosessoren er et begrep som kom da transistorene ble så små at de kunne etses på en plate og var egentlig en liten datamaskin som kunne programmeres. NRK viste en film som het "Microprosessoren", som ble tatt opp rundt 1980. En film som var svært illustrerende for hva en microprosessor er, og som jeg viste til elevene mine helt ut på 2000-tallet. Fabikkene som produserte microprosessorer låg i Silicon Vally i starten, og når en plate med flere 100 microprosessorer var ferdig ble hver enkelt microprosessor testet og de som var feilfrie sendt til Tailand for å få påmontert ledninger. På dette stadiet kostet microprosessoren rundt 5 kr pr. stykk. Tror neppe begrepet "Microprosessor" ble brukt om utstyr med releer. Var det den serien med Kirsten Schøyen? Lånt materiale helt i starten her. https://tv.nrk.no/serie/zap/muhh84000214/sesong-1/episode-2 "Var det den serien med Kirsten Schøyen?" Nei, Microprosessoren var en amerikansk film hvor en NRK mann, som jeg tror het Andreasen var kommentator på. Et enkeltprogram på ca 1 time. Hm... Den finnes ikke på Youtube eller lignende? Har veldig lyst å se den Jeg kom på navnet til kommentatoren, som het Finn H Andreassen, og søkte med søkerordene "finn h andreassen arkiv nrk mikroprosessoren" på Google, men heller ikke jeg fant noen link til denne filmen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg tror det blir mer interessant når vesten mister sitt langvarige monopol på produksjonsteknikk. Om Kina, India og andre land tar del i å lage bedre og bedre prosessteknikk så vil det å nå 1nm samtidig som man omgår problemene som quantum tunnelling bli et problem som kan omgås. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg tror det blir mer interessant når vesten mister sitt langvarige monopol på produksjonsteknikk. Om Kina, India og andre land tar del i å lage bedre og bedre prosessteknikk så vil det å nå 1nm samtidig som man omgår problemene som quantum tunnelling bli et problem som kan omgås. Jeg tror både tsmc og umc vil være uenige med deg i at vestlige selskaper har noe slags monopol på halvlederproduksjonsteknologi. Samtidig er det noe uklart hvorfor du mener at produsenter i kina og india skulle være bedre stilt til å krympe litografien enn vestlige selskaper. Det som i første rekke står i veien for videre krymping er økonomi. 20nm var den noden med lavest kost pr. Transistor, senere noder har stort sett bare greid å unngå helt uspiselige kostnadsøkninger. M.a.o. vi vet hvordan vi skal kunne krympe videre, men vi vet ikke hvordan vi skal gjøre det og samtidig være konkurransedyktige på pris. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg anser Taiwan som en del av Vesten på samme måte som Japan og Sør Korea. Kina og India er ikke nødvendigvis en stor trussel mot vestens hegemoni innen teknologi i dag, men om ti tretti femti år er kanskje bilde litt annerledes? Kina har forresten nettopp bygget sin første super computer med egne chiper. Tidligere brukte de seriekoblede vestlige produkter fra selskaper som Intel og Nvidia. Jeg skulle gjerne sett et inntog i Vestlige land der selskaper som Intel og nvidia fikk skarp konkurranse fra kineserne. Lenke til kommentar
Petter Schatvet Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Veldig artig program. Det kommer litt dårlig fram at krympingen er kvadratisk og at effekten dermed er mye større enn man kan forledes til å tro. Så for 1-2 år siden bilde av en prototype Skylake prosessor "die" og ble overrasket over hvor mye plass grafikkprosessoren tok - ca 8 kjerner estimerte jeg på øyemål (det var 4 kjerner på brikken). Siden Intel sin prosess for kjerner er så kostbar at man tidligere har latt være å bruke enormt stor plass (relativt sett) på grafikk. De var enige i at prosessen var kostbar men at de ikke hadde noe valg. På oppfølging om jeg ikke heller kunne få 10-12 i stedet for 4 ordinære kjerner fikk jeg ikke noe svar. Om du får muligheten til å sitte 3 dager i en liten gruppe med 8 hardware arkitekter fra Intel i privat forum for å diskutere fremtiden så anbefaler jeg at du takker ja ... Et par ting til: Ser man på en "die" så tar ofte ikke selve prosessorkjernen(e) så stor plass. Man bruker og begreper som "core" for selve kjernen og "uncore" for støttefunksjoner (som busser, IO, klokking, power management etc). Jeg er usikker på om grafikkdelen er som "core" å regne på grunn av at Intel selv bruker "core" i sine markedsnavn for generelle kjerner, Jeg synes uansett selv dette er veldig nyttige begrep siden uncore er en stå stor del av prosessoren. Om man er litt fleksibel og ser på alt av core og uncore som bygges inn i brikkene, så som grafikk, EDRAM, cache, flere kjerner, spenningsregulator (som kommer og går ...), og nye RAM mekanismer som helt sikkert vil komme, FPGA elementer, 3D pakking, tror jeg at Moore's lov (dvs antall transistorer) vil kunne leve godt noen år utover ordinær "shrink". Puristene vil kanskje tenke annerledes. Hva gjelder Moore's lov så må innrømmes at jeg over en ganske lang periode doblet eller firedoblet RAM hver gang jeg byttet maskin (stoppet på 16GB på laptop og 64GB på stasjonær). Den tid er i alle fall over for hjemmebruk, men serverene til tjenesteleverandører har tatt helt av på minne av mange årsaker som virtualisering, big data mm. Jeg skriver dette på en laptop fra 2008 som jeg først i disse dager har hatt hjerte til å bytte ut. Jeg gir fra meg 16:10 skjerm og til nå "uunnværlig" plassering av musetastene. Hovedårsaken til at jeg ventet var at fabrikanten jeg foretrekker en periode kuttet ut "harde" museknapper. Ytelsesesforbedring er ikke alt, men det skal bli fint å få en single threaded ytelsesforbedring på 100% og grafikkort som virker OK på moderne OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå