magiga Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Mener arkitekter og ingeniører mangler kunnskap.Mange ubehandlede trefasader råtner - ekspert skylder på dårlig prosjektering Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Dette er skandale. Skal de som har nybygg med slik fasade nå male over den? Endret 23. september 2016 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 skal bygningen egentlig være grå eller brun..? 1 Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Dette var som ventet. Jeg har sett med skepsis at man lager slike fasader og i vårt klima er dette en risikosport. Hvorfor ikke bruke norske impregnerte materialer i stedet. Billigere og bedre. Men man kan jo male over elendigheten. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Dette var som ventet. Jeg har sett med skepsis at man lager slike fasader og i vårt klima er dette en risikosport. Hvorfor ikke bruke norske impregnerte materialer i stedet. Billigere og bedre. Men man kan jo male over elendigheten. Artikkelen handler om at materialet ikke er problemet, og dette er konklusjonen din, med en "som ventet"? AtW 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Norske byggetradisjoner har tak med stort takutstikk, basert på erfaringer med norsk klima. Norske arkitekter som ikke henter kunnskap fra norske byggetradisjoner og norsk klima, bør få drive med interiør-arkitektur. ( Og knapt nok det, siden de arbeider mer etter trender enn kunnskap.) 5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Dette var som ventet. Jeg har sett med skepsis at man lager slike fasader og i vårt klima er dette en risikosport. Hvorfor ikke bruke norske impregnerte materialer i stedet. Billigere og bedre. Men man kan jo male over elendigheten. Artikkelen handler om at materialet ikke er problemet, og dette er konklusjonen din, med en "som ventet"? AtW Jeg er enig i at dette er som ventet. Jeg tenker stadig om slike fasader at "det der kommer til å råtne". 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 skal bygningen egentlig være grå eller brun..? Ubehandlet tre er grått. Det brune er fuktskader som man kan se f.eks her Ubehandlet tre ser jo ikke ut i måneskinn spør du meg da men.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ubehandlet tre ser jo ikke ut i måneskinn spør du meg da men..Støttes. 1 Lenke til kommentar
Ventolin Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Bygg uten takutstikk og flate tak er jo ikke akkurat det smarteste valget i Norge.Skal man ha ubehandlet treverk som kledning så bør man i det minste ha skikkelig takutstikk som tar litt av vannet. 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvordan påvirkes trevirkets holdbarhet av klimaendringene? 1) Høyere temperaturer og mer nedbør. 2) Hvordan påvirkes selve treet og veden i treet under oppveksten når temperaturene stiger, nedbørmengdene øker og CO2-innholdet i atmosfæren blir høyere? Gir dette f.eks. løsere og mindre holdbar ved? Pål Jensen Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hvordan påvirkes trevirkets holdbarhet av klimaendringene? 1) Høyere temperaturer og mer nedbør. 2) Hvordan påvirkes selve treet og veden i treet under oppveksten når temperaturene stiger, nedbørmengdene øker og CO2-innholdet i atmosfæren blir høyere? Gir dette f.eks. løsere og mindre holdbar ved? Pål Jensen Både varmere vær, mer nedbør og mer co2 gir økt planetvekst. Gjetter at du får mer avstand mellom årringene alså løsere ved. Mer viktig at den grana vi planter er fokusert på å vokse fort og gi rette trær. Lenke til kommentar
Vetle Houg Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Jaja ... Finnes mange gode materialer som ikke kan råtne. Mur og betong er også et lekkert valg til funkis-arkitektur. 2 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Ubehandlet tre ser jo ikke ut i måneskinn spør du meg da men.. Ja, jeg bygger også hus som først og fremst skal ta seg godt ut i måneskinn. Det er mindre viktig at det ser bra ut i dagslys. Lenke til kommentar
Anders Vikøren Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Ubehandla treverk er risikosport i kyststrøk. Dessuten blir det misfarging uansett. Det er teknisk mulig å få kjerneved, men kven skal ta kostnaden med å snu på kvar pinne? Eg fekk sibirsk lerk av god kvalitet frå Russland ca. 2000. Kjøpte jernbanelaster i Russland, saga i Latvia, og leverte tak i Norge. Russarane stoppa eksport av uprossessert trevirke og dermed var det slutt. Har aldri sett den kvaliteten igjen. No er det stor kvist og masse geite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå