Gå til innhold

Mange ubehandlede trefasader råtner - ekspert skylder på dårlig prosjektering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var som ventet. Jeg har sett med skepsis at man lager slike fasader og i vårt klima er dette en risikosport. Hvorfor ikke bruke norske impregnerte materialer i stedet. Billigere og bedre. Men man kan jo male over elendigheten.

Artikkelen handler om at materialet ikke er problemet, og dette er konklusjonen din, med en "som ventet"?

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var som ventet. Jeg har sett med skepsis at man lager slike fasader og i vårt klima er dette en risikosport. Hvorfor ikke bruke norske impregnerte materialer i stedet. Billigere og bedre. Men man kan jo male over elendigheten.

Artikkelen handler om at materialet ikke er problemet, og dette er konklusjonen din, med en "som ventet"?

AtW

Jeg er enig i at dette er som ventet. Jeg tenker stadig om slike fasader at "det der kommer til å råtne".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan påvirkes trevirkets holdbarhet av klimaendringene?

1) Høyere temperaturer og mer nedbør.

2) Hvordan påvirkes selve treet og veden i treet under oppveksten når temperaturene stiger, nedbørmengdene øker og CO2-innholdet i atmosfæren blir høyere? Gir dette f.eks. løsere og mindre holdbar ved?

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Hvordan påvirkes trevirkets holdbarhet av klimaendringene?

1) Høyere temperaturer og mer nedbør.

2) Hvordan påvirkes selve treet og veden i treet under oppveksten når temperaturene stiger, nedbørmengdene øker og CO2-innholdet i atmosfæren blir høyere? Gir dette f.eks. løsere og mindre holdbar ved?

Pål Jensen

Både varmere vær, mer nedbør og mer co2 gir økt planetvekst.

Gjetter at du får mer avstand mellom årringene alså løsere ved.

Mer viktig at den grana vi planter er fokusert på å vokse fort og gi rette trær.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ubehandla treverk er risikosport i kyststrøk. Dessuten blir det misfarging uansett. Det er teknisk mulig å få kjerneved, men kven skal ta kostnaden med å snu på kvar pinne? Eg fekk sibirsk lerk av god kvalitet frå Russland ca. 2000. Kjøpte jernbanelaster i Russland, saga i Latvia, og leverte tak i Norge. Russarane stoppa eksport av uprossessert trevirke og dermed var det slutt. Har aldri sett den kvaliteten igjen. No er det stor kvist og masse geite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...