morgan_kane Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Heisann Har fulgt med på bruktermarkedet av traktorer i 2 år nå. Det jeg ser er at gamle traktorer eldre en 1990 selges for urealistiske priser. F. eks en 1975 modell med diverse skavanker feil og mangler kan gå for 50k. Og kommer det en traktor fra 1980 som er priset rundt 25k og pent brukt kommer det minst 5 viktigperer og skriver den må han ikke selge under 50k. Dette er fra en facebook gruppe med traktorsalg over hele landet. Og budgivingen er offentlig. Hvor er fornuften sier jeg? Kunne skjønt det om dette var samleobjekter, men dette er traktorer som skal brukes til brøyting og diverse. Jeg synes det er så ille at man like godt kan kjøpe en nyere traktor fra 2000tallet fordi man får mere for pengene, og prisfallet er ometrent ikke eksisterende. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Nå kan jeg lite om maskiner men min far er selvstendig næringsdrivende i industrien og driver eget verksted og i den forbindelse er han veldig aktiv mht kjøp og bytte av allslags arbeidsmaskiner (dreiebenker, trucker, lastebiler, gravemaskiner osv). Jeg har sittet og snakket med og hørt på dem når han og hans kjenninger, som driver med tilsvarende, diskuterer kjøp og salg og maskiner av interesse. Det jeg har fått med meg er iallefall av tungt maskineri så er det en del nostalgi samt at samtlige virker til å mene at eldre maskiner er bygget av bedre kvalitet, de holder lengre og om noe ryker så er det lettere å fikse selv. Det har vært diskusjoner rundt hvor maskinene ble produsert før og hvor de blir produsert nå. Inntrykket jeg har er da at eldre maskiner har lengre holdbarhet enn nye. Som min far liker å si; han er somregel den siste eier av de fleste tunge maskiner så han kjenner til alle slitasjeproblemer og hvilke maskiner som holder lengst Det skal også sies at disse er alle eldre modeller selv som nærmer seg pensjonsalderen og det da sikkert er en faktor at de liker maskiner de har jobbet mye med og har inngående kjennskap til. Når de diskuterer så synes jeg det er imponerende hvor detaljert de vil vurdere en maskin på styrker og svakheter. My 5 cents mens jeg satt på do 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Vel, er det for dyrt blir det stående usolgt, mange er veldig optimistiske når de setter priser og ofte er nok prisen en annen når det blir solgt. 4x4 og laster drar prisen veldig opp, greier du deg med en 2WD rein traktor synes jeg det er mange bra handler og finne. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Gamle, velholdte traktorer er alltid verdt noe, og som regel lav risiko å kjøpe dersom du vet at du kjøper noe bra. De nyere har veldig mye elektronikk og duppeditter som går galt med og koster kjempemye å fikse dersom man ikke kan det selv. De gamle er stort sett mekaniske og enkle i oppbyggingen, med litt logikk klarer man å feilsøke og reparere på disse selv dersom man er litt teknisk anlagt. De nyere traktorene du snakker om er vel også som regel ukurante merker som taper verdi fort og har mye mer feil enn de kjente store. Dersom noe relativt nytt selges for en lav pris er det som regel en veldig god grunn for det. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Har selv en MF135 med servo og laster, disse forlanges det ofte mye penger for, min er 45 år og man kunne nok fått endel for den. Når det blir gammelt er deletilgangen viktig og de som fortsatt har delesupport holder seg i verdi, er imponert over MF som har kampanjetilbud på deler til traktorer som gikk ut av produksjon på femtitallet. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Dersom man kjører mye langs veien er det fordel med en nyere traktor: Går fortere Lys som fungerer Bedre bremser (Dette er viktig!) Varme i hytten Smidigere girkasse med synkronisering Til divere vedkjøring osv gjør en 70-modell god nytte Mye medfølgende utstyr til gamle. Dette fordi moderne traktorerer har hurtigkobling (trekant) Enkel service uten computer og dyre mekanikere Grovere og mer solid transmisjon. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Og så skal man være veldig obs på framakslingene på eldre 4WD, endel av er svakt konstruert og det finnes knapt deler og kjøpe. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Og så skal man være veldig obs på framakslingene på eldre 4WD, endel av er svakt konstruert og det finnes knapt deler og kjøpe. True. Mange traktorfabrikanter fikk forhjulsoppheng produsert av en dårlig italiensk levarandør. Umulig å skaffe reservedeler. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Og så har du Schindler, de ga f i akslinger og kuttet ut all delesupport, disse akslingene var veldig vanlige på MF og Ford hvertfall. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 ZF holder hvertfall bra. Service, inspeksjon og forebyggende vedlikehold er også en ting å være obs på, samt skånsom bruk. Følger man alt dette, vil man mest sannsynlig aldri kjøre istykker noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå