Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Min feil eller ISP-feil? Har inntrykk av at WiFi sender/mottaker detter ut på relativt ny PC

Anbefalte innlegg

Jeg har nokså nylig kjøpt en ny PC. Av og til detter internettet ut. Og av og til kan jeg rette det via funksjonen "feilsøk problemer" i Windows 10 (tidl W8). Så...er det PCen som har problemer? Kan jeg teste WiFi-antennen på et vis? Dette er helt formidabelt irriterende, da jeg spiller PC spill på høyere nivå, og hvis den detter ut av nettverket ødelegger det statistikkene mine noe vanvittig... :(

post-213653-0-21605600-1474628746_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må alltid teste med kabel, ikke som en permanent løsning, du får sette deg i 2 etasje og teste og se om du har de samme problemene når du er kablet til

Hvis ikke, så har du funnet problemet, og da er det WiFi hos deg, skipper du dette steget så kan du famle i blinde lenge når det gjelder trådløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke lange kabelen om du bare plugger deg i og setter deg rett ved siden av routeren.

Om det er periodisk, altså en fast tid på døgnet det er problem, så tester du da.

Alt det handler om er å redusere antallet feilkilder til vi finner den eneste som matcher.

Lenke til kommentar

Om det skjer igjen, kan du ikke trykke på "Vis detaljert informasjon?". Om denne feilsøkeren faktisk retter opp i problemet, vil jeg tro det er stor sjanse for at problemet er knyttet til PCen din, og ikke WiFi eller internettleverandør (finnes flere unntak). Om du trykker for å vise detaljert info kan det fort ligge noen hint der om hvor problemet ligger.

Du sa at du har oppdaterte drivere til nettverkskortet? Hvilke drivere? Via Windows Update? Fra produsenten av PCen? Fra produsenten av nettverkskortet?

Lenke til kommentar

Dette er helt formidabelt irriterende, da jeg spiller PC spill på høyere nivå, og hvis den detter ut av nettverket ødelegger det statistikkene mine noe vanvittig... :(

Hvis man krever max stabilitet for seriøs gaming, så er det bare en ting som gjelder: Kablet nettverk. Spander litt jobb og/eller penger og legg opp kabel.

Hva slags ruter er det snakk om, og fungerer andre enheter på WiFi? Er det nabonettverk som kan forstyrre?

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Når Windows "feilsøker" så deaktiveres og reaktiveres nettverkskortet, da kobler man seg til på nytt (duh). Jeg har hatt samme problem ved et par tilfeller og det fungerer å sette fast IP-adresse.

Funker det å release og renewe IP'en? https://www.cs.cmu.edu/~help/networking/IP_renew.html

Edit; Funker nettet etter release/renew var det jeg mente.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Tipper dine utfall kommer av forstyrrelser fra andre trådløse sendere. Ikke drivere eller treg PC. Om man bor i blokk, 3/4mannsbolig eller andre tette boliger så er dette dessverre ofte ett problem.

Grunnen er veldig enkel.

Flere sender på samme kanal, noe som skaper store forstyrrelser. Like mye for deg som for naboen din.

Det finnes verktøy der ute som leter etter trådløse signaler rundt deg. Disse viser også hvilke(n) kanal som benyttes. Om du har en nyere router i huset så bruker disse oftest både 2,4 og 5ghz. Veldig sjeldent trenger du hastighetene som man oppnår med 5ghz. Har i mange år brukt 2,4ghz og streamet det meste uten ett eneste problem. Men tilbake til problemet ditt. Du må plukke ut kanaler som ikke er i bruk, men det er dessverre ikke så lett at man bare kan ta en vilkårlig kanal. Man må ta de som heter "NON overlapping channel". Da spesielt på 2,4 GHz båndet.

Men de aller fleste tilfeller er det best om man lar routeren ta seg av dette, ergo sett den i Auto.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...