Gå til innhold

Spørsmål om pull ups

nonno96

Anbefalte innlegg

Hei! Er litt ny til trening, trent noen uker nå. Jeg vil gjøre pull ups og klarer å gjøre mellom 2-5 pull ups, kommer ann på dagen og om det er det første jeg gjør.

Jeg klarer 4-5 pull ups om det er det første jeg gjør, og 1-2 eller kanskje bare en halv om jeg prøver å gjøre det senere ut i treningen.

Hvordan skal jeg bli bedre på pull ups? Skal jeg bare gjøre 4 pull ups(så mange jeg klarer) og prøve igjen senere? Klarer ikke noe særlig repitisjoner av pull ups føler jeg. Hvor mye hjelper det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du vil bli best på gjør du først i trening - du ser hvorfor :)

Jeg ville personlig inkludert vertikale nedtrekk med bredt grep i apparat, slik at du kan kjøre progresjon i øvelsen over tid, og også på den måten få muligheten til å kjøre litt flere reps. enn 2-3-4 og til failure hver gang.

Eksempel kan være: (bare et eksempel, aner jo ikke kroppsvekten din)

Uke1 - Nedtrekk 40kg - 8x4

Uke2 - Nedtrekk 50kg - 6x4

Uke3 - Nedtrekk 60kg - 5x5

Uke4 - Pullups 3x5

Uke5 - Pullups max reps x2-3 sett el.l. eventuelt kjør til failure ved å teste hvor mange du klarer.

Uke6 - start på nytt med mål om å slå deg selv i uke10.

Mange sverger til å kjøre pullups med ekstrem eksentrisk fase - har ingen gode erfaringer med dette selv.

Så har vi chins da, som er en enklere utgave hvor man inkluderer biceps i høyere grad og normalt sett klarer flere reps enn i pullups.

Ville kanskje også fokusert på chins i et periode for å få opp rep.antallet.

En meget god øvelse å starte med om rep. antallet er lavt i pullups.

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du tilgang til apparat du kan gjøre nedtrekk i? Da kan du trene deg opp ved å gjøre nedtrekk med lavere vekt enn kroppen din. Du kan også trene opp de samme musklene ved å gjøre foroverbøyd, stående roing med stang/manualer.

Pull-ups bare med eksentrisk fase er i mine øyne en dårlig løsning, du er sterkere eksentrisk enn konsentrisk og du blir bedre på det du trener på. Det betyr at du må trene på den bevegelsen som begrenser deg, det er den konsentriske fasen. Den trenes ikke når du bare utfører den eksentriske fasen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...