^fmj Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Bekjent som har brukt HDMI over lengre tid mot TV-en (en eldre Panasonic plasma), plutselig sluttet det å fungere. PCen finner ikke TV-en, jeg prøvde mange forskjellige drivere, eldre og nye, men like dødt. Det har ikke vært gjort noe, det sluttet bare å fungere. Tilfeldighetene ville det slik at skjermen på PCen tok kveld, han kjøpte en ny PC og det er akkurat samme problemet. Jeg tok så med meg PCen til meg og der koblet den opp mot TVen uten problemer, automatisk. Begge PCene kjører Windows 10, det fungerte også etter oppgradering til Windows 10 på den første PCen. Fikk en del treff på HDMI-problemer og Windows 10, men fant ikke noen spesifikk oppdatering som skaper problemer for enkelte. Er det noen som vet om dette skyldes Windows 10 og ev. hvilken oppdatering det er snakk om? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Sjekk en annen PC mot Panasonic'en - det kan hende det er HDMI-inngangen på TV'en som streiker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det er TV som ikke fungerer da, høres det ut som. Har selv hatt en Panasonic plasma hvor begge HDMI inngangene sluttet å fungere. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 HDMI-en på TV-en fungerer, testet med dekoder. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 kansje dumt spm. men du har aktivert extern skjerm med win+p ? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 Ingen spørsmål er for dumme! Ja, prøvde de ulike valgene. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Prøvd med annen HDMI-kabel? Hvis det ble brukt samme kabel både mellom TV og ny skjerm så har du nok synderen der, defekt kabel?.. Hvis flere kabler, er begge forsøkt brukt mot TV-en og så mot PC-skjermen? Kanskje TV-en som (fysisk, pluggen) 'dreper' kablene? Blir mye gjetting her, uten mer utfyllende info om hvordan du testet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Alle slike ting er testet, det er ikke noen fysiske feil. Endret 23. september 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Du sier ikke noe om modes dere prøver. Eller hva dekoder sender for slags signal og hdmi versjon den har. Ulike pcer har ulike grafikk systemer (intel/amd/nvidia , dedikert eller cpu integrert gpu) og hdmi versjons støtte. Så jeg tipper det er et oppløsnings problem. Kanskje tv-en også har korrupt EDID data eller ikke sender ut edid lengre overhodet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Ingen av PCene finner en ekstern skjerm inne på grafikkinnstillingene, prøvd å velge de ulike modusene som er tilgjengelig. Begge PCene har integrert intel GPU. Acer V5 571, den andre husker jeg ikke eksakt i farten, men er en av disse billige Lenovoene med SSD. EDID må jeg bare innrømme at jeg har lite kunnskaper om. Dekoderen: https://www.viasat.no/sites/viasat.no/files/support_documents/brukerveiledning_samsung_smt-s5140.pdf Siden akkurat samme oppsett har fungert over lang tid fikk det meg til å tro at det kunne ha noe med softwaren på PCen å gjøre. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Siden akkurat samme oppsett har fungert over lang tid fikk det meg til å tro at det kunne ha noe med softwaren på PCen å gjøre. Du kan jo prøve å boote PC'en med en Linux Live USB og se om det fungerer bedre enn Windows. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Det kan jeg prøve ja. Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Er hdmi kabelen inn i skjermkorte godt inni? Opplever selv at jeg måtte tvirke litt for å få kontakt på mitt gamle gtx 670 pga av kabinete kom litt anni kabelen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Sett på dekoderens pdf. Den sender enten 720p eller 1080i Sjekk hva det er støtte for på tv-en . Frekvenser ved oppløsninger . HD eller full-HD progressive eller interlaced. For EDID problem kan det brukes en utility , en stund siden den ble oppdatert men den bør virke fremdeles med windows 10 med "run as admin" http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Fant også noe på et forum, en som hadde problemer med en gammel TV, innstillingene stod på 62Hz han måtte stille ned til 60Hz. Siden jeg har den eldre PCen her og den fungerer mot min TV har jeg sjekket, den stod på 59Hz, har satt den på 60Hz. Så får vi se om det ev. kan hjelpe. Takk for all hjelp så langt. Fin EDID forklaring: Visste ikke at det var fellesnavnet. Endret 25. september 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå