Altamont Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hei. Jeg har som mange andre blitt rammet av oljekrisen og er nå arbeidsledig. Jeg får 2 månedlige utbetalinger på arbeids avklaringspenger fra NAV.Jeg har lyst til å tjene litt penger på si.Jeg har interesse for biler og penger, og er utdannet bilmekaniker. Jeg ønsker å kjøpe bruktbiler til en billig penge, (Flommer over av billige biler på finn.no for tiden), gjøre litt enkle og litt mer kompliserte reperasjoner og selge disse videre med fortjeneste. Selvfølgelig ønsker jeg ikke å skatte av denne fortjenesten.Hva er beste metode for å gjøre dette så lovlig og cleant som mulig? Hvor mange biler kan jeg gjøre dette med før det vekker interesse, både hos banken min da de ser det kommer inn penger, og hos skattemyndighetene? Jeg ser for meg at jeg fort kan omsette både 1 og 2 biler i måneden. Vi snakker biler som jeg har tenkt å selge til salgspris 20-40 tusen. Dette kommer til å bli som en heltidsjobb for meg, jeg kjøper biler over hele Norge.Hvor mye kan jeg eventuelt få inn på konto før banken tar saken videre?Dersom det ikke går an å tjene så mye penger uten å skatte på dette, er det lurest å da starte opp ett enkeltmannsforetak og ta overskuddet ut av firmaet? Jeg vil jo ikke gjøre meg til kriminell, ei heller miste pengene jeg får fra NAV.Takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
HildrandeDu Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hei. Jeg har som mange andre blitt rammet av oljekrisen og er nå arbeidsledig. Jeg får 2 månedlige utbetalinger på arbeids avklaringspenger fra NAV. Jeg har lyst til å tjene litt penger på si. Jeg har interesse for biler og penger, og er utdannet bilmekaniker. Jeg ønsker å kjøpe bruktbiler til en billig penge, (Flommer over av billige biler på finn.no for tiden), gjøre litt enkle og litt mer kompliserte reperasjoner og selge disse videre med fortjeneste. Selvfølgelig ønsker jeg ikke å skatte av denne fortjenesten. Hva er beste metode for å gjøre dette så lovlig og cleant som mulig? Hvor mange biler kan jeg gjøre dette med før det vekker interesse, både hos banken min da de ser det kommer inn penger, og hos skattemyndighetene? Jeg ser for meg at jeg fort kan omsette både 1 og 2 biler i måneden. Vi snakker biler som jeg har tenkt å selge til salgspris 20-40 tusen. Dette kommer til å bli som en heltidsjobb for meg, jeg kjøper biler over hele Norge. Hvor mye kan jeg eventuelt få inn på konto før banken tar saken videre? Dersom det ikke går an å tjene så mye penger uten å skatte på dette, er det lurest å da starte opp ett enkeltmannsforetak og ta overskuddet ut av firmaet? Jeg vil jo ikke gjøre meg til kriminell, ei heller miste pengene jeg får fra NAV. Takknemlig for alle svar Basicly, alt du lurer på står her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/ Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Når du går på NAV, så skal du søke etter jobb på fulltid. Om du gjør noe "på sia", som er også jobben din, så må du skatte og får ikke penger fra NAV. Spiller nokså lite rolle om du jobber i din egen firma eller driver det privat. Banken vil kanskje ikke reagere på det på flere månader. Men blir du sjekket, så får du bot i posten fra politiet, får å undra deg skatten. Samt får du tilbake smell at du må betale skatt og alt du fikk av nav i mellomtiden. Er det verdt det? Om du skal drive med det og kan tjene bra penger - vær åpen om det. Ha det som jobb og kos deg samtidig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Søk på jobber, det er din jobb nå. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Den aktiviteten du beskriver er skattepliktig fra første krone. Dersom du er bekymret for AAP kan du be om å få etablering av egen næringsvirksomhet inn i aktivitetsplanen din - da kan du starte opp dette uten å måtte melde arbeidstimer. 2 Lenke til kommentar
Altamont Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 Søk på jobber, det er din jobb nå. Var ikke det jeg spurte om. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det er ingen grense på når banker rapporterer. Det kan de gjøre fra første krone dersom de anser det som hensiktsmessig. Du vil i et slikt tilfelle ikke bli varslet om at du er rapportert. Kontantinnskudd er definitivt en av "triggerne" som bankene ser etter når de rapporterer. Dette kan fort ende opp som en dyr inntekt for deg, og min anbefaling er som alle andre over her. Gjør dette via dialog med NAV, eller la være. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Den aktiviteten du beskriver er skattepliktig fra første krone. Dersom du er bekymret for AAP kan du be om å få etablering av egen næringsvirksomhet inn i aktivitetsplanen din - da kan du starte opp dette uten å måtte melde arbeidstimer. Hepp, vil ikke dette gå som hobby om han tjener under Kr. 50.ooo,- pr år på det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Gevinst på kjøp og salg av private ting tror jeg nok går helt greit, men det er noe med skatt på hobbyvirksomhet og dette kan sjekkes ut på skatteetaten. Man melder jo vanligvis ikke fra til Nav om man kjøper og selger biler, leiglihter, båter, kunst. Så litt penger på si går nok greit. Om det skulle bli større summer så er jo kontanter greie å forholde seg til. Forøvrig kan dette virke litt næringsaktig i Nav øyemed, så du trenger jo ikke fortelle dem dette. Dessuten er det jo viktig at du holder deg i aktivitet! Jeg ville kjørt på om du har denne muligheten til å skape ekstra kroner! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hepp, vil ikke dette gå som hobby om han tjener under Kr. 50.ooo,- pr år på det? Ikke når han ikke driver med det som en hobby, men som en næringsinntekt. Det er ikke beløpet som bestemmer om noe er en hobby eller ikke. Hvorvidt noe er en hobby eller et arbeid, bestemmer om noe er en hobby eller ikke. Dersom noe er en hobby, så kan man altså tjene inntil 50000kr pr. år skattefritt, men hvis det er et arbeid så skal det skattes fra første krone. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Men kan det defineres som arbeide? Slik jeg forstår TS så er det noe han har en interesse for som han kan tjene noen kroner på. Med andre ord en hobby som gir pluss i pengeboka. Å kjøpe å selge bruktbiler på privat basis er forøvrig ikke god butikk med mindre man bruker veldig mye tid på det, men det blir en avsporing. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hepp, vil ikke dette gå som hobby om han tjener under Kr. 50.ooo,- pr år på det? Det finnes ingen beløpsgrense. For at noe skal være hobby må det være uegnet til å gå med overskudd. Her planlegger han å tjene penger på videresalg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Da bør TS revurdere aktiviteten... Lengre opp i tråden er kommunikasjon med NAV anbefalt. Jeg ville sjekket alle muligheter i systemet, utarbeidet en saklig og ingormativ plan for så å ta kontakt med sin kontaktperson hos NAV. NAV er tilstede for å fremme samfunnsøkonomi. Om TS sitt ønske fremmer dette er det lite som stopper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå