meg0709 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Sony sin nyeste som du bare kan forhåndsbestille koster jo 8k. Alle produsentene har nok en eller to modeller som kanskje er prisa litt i overkant, men folk kjøper det. Endret 24. september 2016 av meg0709 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Kunne vært gøy å ta andre en Samsung\iphone her. Men det er tydlig begge produsentene er overpriset, så hadde ikke kjøpt disse. Nå er det jo viden kjent at det omtrent er de eneste produsentene med fortjeneste, så jeg ville nok heller sagt at andre er underpriset. Det er jo til en viss grad en grunnkostnad forbundet med å lage en ny telefon og lansere den. La oss se vekk ifra kostnader for produsenter som lager egne ting til mobilene også. Apple har jo nå brukt samme designet i 3 år, med nesten ingen endringer, og før det hatt veldig likt. Sony har jo lansert nye toppmodeller hvert halvår i det siste. Likevel har Sony sannsynligvis ganske like utviklingskostnader og lignende. Dette er penger de må få igjen, men når Apple selger utrolig mye flere telefoner enn Sony så sier det seg jo selv at de kan bruke like mye penger, prise likt, men Apple tjener masse og Sony går i minus. Apple får ganske raskt dekket over disse kostnadene og kommer fort i fasen hvor profitt for mobilen er produksjonskostnad - pris (og litt annet). Så har du aktører som Huawei som priser produktene sine svært aggressivt for markedsandeler. De bryr seg ikke om de ikke har inntjening. Deres mål er å komme til et punkt der de er et stort gjenkjent merke, og så begynne å tjene penger på det. Og så lenge noen tilbyr samme produktet for lavere pris, så er produktet til høyere pris alltid overpriset, selv om den som tar lavere pris ikke tjener på det. Så er det litt varierende om folk mener en Huawei telefon er samme produkt som en Apple telefon. Det blir subjektivt og hva du tenker deg en smartmobil er. Oppgradering av lagring er og et eksempel på åpenbart overpris. 1 Lenke til kommentar
Krgb Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvis du kjøper en ny bil i norge, kan du grovt sett si at produksjonskostnaden isolert er ca 1/3 av totalen. En 1/3 er avgifter og moms, mens 1/3 er det produsenten og forhandleren skal ha for utviklingskostnader, produksjonsutstyr, lønn til ansatte, garantibehandling, fortjeneste, osv ossv Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Nå er det jo viden kjent at det omtrent er de eneste produsentene med fortjeneste, så jeg ville nok heller sagt at andre er underpriset. Det er jo til en viss grad en grunnkostnad forbundet med å lage en ny telefon og lansere den. La oss se vekk ifra kostnader for produsenter som lager egne ting til mobilene også. Apple har jo nå brukt samme designet i 3 år, med nesten ingen endringer, og før det hatt veldig likt. Sony har jo lansert nye toppmodeller hvert halvår i det siste. Tror du det er designet som står for utviklingskostnadene, eller kanskje innmaten? For hovedkort og innmat er helt forskjellig for hver iPhone-modell. Så jeg tror ikke de 5% de sparte på å ha et likt design utgjorde den helt store forskjellen. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Hvis batteriet er likt, og kamera er på samme sted, og designet er likt osv, kan du forklare meg hvordan hovedkort er helt forskjellig? Kan du og forklare meg når det kostet mer enn et par kroner å lage en så liten PCB? Hovedkort koster ikke mye penger, det er det som er på som koster penger. Kan du fortelle meg hva Apple lager selv av innmaten, bortsett fra AX SoCen? Hvor mye av det som er på den også kjøpes fra andre, eksempelvis GPU. CPU designet og designet ellers(altså putte GPU sammen, plassere ut ting osv) er veldig dyrt derimot. Og hvis du skal tenke slik, skal du ta med kostandene Samsung har for å: Lage NAND, og bygge fabrikkene som lager og pakker det, Lage RAM og bygge fabrikkene som lager og pakker det, Lage ARM baserte SoCer med eget CPU design, og bygge fabrikker som lager og pakker det, Lage egne modem, ISP, memory controller osv til sine ARM baserte SoCer, Lage egne skjermer, og bygge fabrikker som lager og pakker dem, Lage egne kameraer, og bygge fabrikker som lager og pakker dem Jeg tror jeg har fått frem poenget mitt. Legger du sammen alt dette får du en sum som overstiger Apple sin sum med veldig, veldig mye. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Hvis batteriet er likt, og kamera er på samme sted, og designet er likt osv, kan du forklare meg hvordan hovedkort er helt forskjellig? Kan du og forklare meg når det kostet mer enn et par kroner å lage en så liten PCB? Hovedkort koster ikke mye penger, det er det som er på som koster penger. Kan du fortelle meg hva Apple lager selv av innmaten, bortsett fra AX SoCen? Hvor mye av det som er på den også kjøpes fra andre, eksempelvis GPU. CPU designet og designet ellers(altså putte GPU sammen, plassere ut ting osv) er veldig dyrt derimot. Og hvis du skal tenke slik, skal du ta med kostandene Samsung har for å: Lage NAND, og bygge fabrikkene som lager og pakker det, Lage RAM og bygge fabrikkene som lager og pakker det, Lage ARM baserte SoCer med eget CPU design, og bygge fabrikker som lager og pakker det, Lage egne modem, ISP, memory controller osv til sine ARM baserte SoCer, Lage egne skjermer, og bygge fabrikker som lager og pakker dem, Lage egne kameraer, og bygge fabrikker som lager og pakker dem Jeg tror jeg har fått frem poenget mitt. Legger du sammen alt dette får du en sum som overstiger Apple sin sum med veldig, veldig mye. Du glemmer noe veldig vesentlig. Du må også ta med den fortjenesten Samsung har på å selge disse komponentene til andre produsenter. De vil selvsagt ta inn mye av utviklingskostnadene og kostnaden med å bygge fabrikker via dette. Det er klart de tjener penger på å selge sine komponenter til andre, ellers hadde de ikke gjort det. Så uansett hvordan du vrir og vender på det, så er Apple med på å betale utviklingskostnader, bygging av fabrikker osv... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Jo. Men det er bakt inn i prisen regnes baserer seg på for komponenter, det kommer ikke i tillegg. AtW Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Du glemmer noe veldig vesentlig. Du må også ta med den fortjenesten Samsung har på å selge disse komponentene til andre produsenter. De vil selvsagt ta inn mye av utviklingskostnadene og kostnaden med å bygge fabrikker via dette. Det er klart de tjener penger på å selge sine komponenter til andre, ellers hadde de ikke gjort det. Så uansett hvordan du vrir og vender på det, så er Apple med på å betale utviklingskostnader, bygging av fabrikker osv... Hvis du ser så skriver jeg "hvis du skal tenke slik". Du har helt rett i at utviklingskostnadene ikke dekkes inn av salget av Galaxy, det er ikke mulig. Det koster så mye å gjøre alt det de gjør. Så det blir en dårlig måte å tenke utviklingskostnader for et produkt på. Det er heller ikke noe problem i at Apple selger det de lager videre, og tar inn utviklingskostnader på den måten, men de velger å ikke gjøre det. Ikke at de lager så mye de kan selge uansett da. Merkelig nok blir det helt stille hver gang en bruker hevde Apple lager masse greier, og jeg spør hva de lager. Se på denne nye Apple Retina skjermen liksom. Den må jo være laget av Apple, fordi den heter Apple retina, ikke sant? Utrolig hvor mange folk som tror det. Er det liksom slik at en Apple iPhone koster mer å utvikle enn en Xperia, fordi Apple bruker mye penger på å utvikle CPU, for så å ikke selge den til noen andre, og må dekke alt selv. Altså, folk som kjøper iPhone betaler da ekstra for telefonen, for å hindre at andre får samme CPU? Det virker jo bare utrolig teit, og merkelig. Hos Samsung er jo de forskjellige delene av selskapet ansvarlige for sine produkter. RAM avdelingen skal f.eks tjene inn penger på RAM, uavhengig av hva mobilavdelingen gjør f.eks. Hvis vi skal ta med alle enkeltkomponentutgifter som dette blir det et stort rot. Og som sagt, så kommer da Samsung til å absolutt knuse alt i verden, men det er ikke et reelt tall. Så jeg tror fortsatt Sony har klart høyere kostnader enn Apple f.eks, fordi det er ikke mye de har endret for å si det slik, og Sony gir ut mange flere toppmodeller. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Hvis batteriet er likt, og kamera er på samme sted, og designet er likt osv, kan du forklare meg hvordan hovedkort er helt forskjellig? Fordi batteri og kamera ikke har noe som helst med hovedkortet å gjøre? Det er eksterne komponenter. Det som derimot betyr noe for designet av hovedkortet er CPU, systemchip, kommunikasjonschip, minnebrikker og lagringschip. Alt dette er forskjellig fra modell til modell. Selv om telefonene ser like ut er spesifikasjonene helt forskjellige. Du kan selv se her: https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+7+Teardown/67382#s136535 https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+6s+Teardown/48170#s107882 https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+6+Teardown/29213#s69254 Kan du og forklare meg når det kostet mer enn et par kroner å lage en så liten PCB? Hovedkort koster ikke mye penger, det er det som er på som koster penger. Det var du selv som snakket om grunnkostnadene med å utvikle telefonen, ikke produksjonskostnadene. Og det var det jeg svarte på. Det er ikke et par kroner, det er nok snakk om mange titalls millioner for hovedkortet alene. Vil du bytte tema er det greit, men jeg svarte på det du skrev. Kan du fortelle meg hva Apple lager selv av innmaten, bortsett fra AX SoCen? Hvor mye av det som er på den også kjøpes fra andre, eksempelvis GPU. CPU designet og designet ellers(altså putte GPU sammen, plassere ut ting osv) er veldig dyrt derimot. SoC'en har custom design på alle komponentene såvidt jeg vet, du finner verken samme CPU eller GPU i andre enheter. Det problematiske her var at du argumenterte for at de ikke kunne ha særlig utviklingskostnader fordi telefonene SÅ helt identiske ut. Men utseendet er bare en liten promille av utviklingskostnadene for alle mobiler, uansett produsent. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Batteri og kamera har noe å si for hovedkort. Hvis du har en annen plassering på batteriet må også hovedkortet endres for å passe inn. Hvis kamera settes et annet sted, så må du flytte på kontakten der kamera er festet til hovedkort osv. Bildene dine fra iFixit viser derimot at det ikke er tilfellet. Hovedkortet har samme fasong i alle tre enhetene. CPU og systemchip betyr ikke noe for hovedkortet, de er begge samme komponent på hovedkortet. Det er ellers ikke noe som heter systemchip. Med kommunikasjonschip, hva mener du da? Det blir veldig vagt, og all kommunikasjon kan være integrert i SoCen, og da igjen irrelevant for hovedkortdesignet. Det er ingenting som heter lagringschip. Hvis du hadde sett på de faktiske bildene hadde du funnet: "Lagringschipen" Også kalt Flash lagring, er like stor hver generasjon. Minnebrikkene er i samme pakke som SoCen. Kommunikasjonschipen er i realiteten mange forskjellige, delt opp og ligger på forskjellige steder. Hva legger du i custom design? For jeg kan love deg, den har ikke full custom design. Du finner gjerne ikke samme GPU i andre enheter, men det er likevel en standard "del" som selges til Apple. Du finner PowerVR GPUer i mange andre produkter også. Likevel, som jeg har sagt så er det mye Apple gjør selv på selve SoCen. Så her bruker de ekstreme mengder penger. Det har jeg allerede sagt, så har du noe annet enn denne som de bruker mye penger på? Jeg håper du er klar over hvor lett og billig det er å utvikle hovedkort? PCB printere er som 3D skrivere. Du kan starte opp en bedrift hjemme og printe PCB kort. Så loddes alle komponentene på dette kortet. Det å plassere deler på dette kortet er noe et program kan gjøre for deg tom. Det er ikke akkurat rakketvitenskap. Det er mer som putte firkantene i boksen. Kan godt være de bruker titalls millioner for å lage masse testenheter osv., men det betyr ikke at det er nødvendig, eller at det gir noen forskjell fra å ha brukt 100.000 på det samme. Og siden PCB er så lett og basic så gjør alle det selv. Så om du mener Apple bruker titalls millioner på det, hvorfor skal ikke det gjelde Sony? Bare at de bruker dobbelt så mye, da de har dobbelt så mange toppmodeller. Så det er det jeg mener med at det ikke har endret seg mye. De har flyttet litt rundt på hvor komponentene er på hovedkortet, og har byttet noen komponenter i andre fra andre selskaper, men det grunnleggende PCB designet er likt. De har bare stokket litt om på ting, og ingen store redesign. Kunne leid konsulent i en måned og fått jobben gjort. Hva de faktisk gjør vet jeg jo ikke, men det å påstå at dette er dyrt blir feil. Håper du ellers ser at "titalls millioner" drukner i sammenligning til hva de bruker på SoC. Samsung bygger nå fabrikk til 15 milliarder dollar kun for produksjon av RAM med ny teknikk. Slike fabrikker må bygges nye hele tiden pga forbedringer i teknikken. http://www.wsj.com/articles/samsung-to-invest-14-7-billion-in-chip-plant-1412559544 Apple bruker jo nå 6 milliarder dollar i året på R&D, noe som er ganske lite i prosent(kun 3.7% av omsetning) Hvis du ser på Intel, Qualcomm, Nvidia som utvikler CPUer og GPUer ligger de på rundt 22%-31%. Qualcomm brukte 5,5 milliarder dollar i 2014 på R&D Skal ikke se vekk ifra at Apple da bruker 1-2 milliarder dollar årlig på sine AX SoCer. Om de da bruker 50K eller 50 mill på hovedkort er da ganske irrelevant. Altså en betydelig del av totalen deres. Men til slutt, folk som tror Apple bruker mye penger på å utvikle ting tar veldig feil. Det Apple er bygget på er å la andre utvikle for deg, og så sette sammen produktene. De er jo med på å funde utviklingen for partnerne, men til slutt er det jo kundene som tar den regningen. Dermed kan de bruke veldig lite på R&D, lage enheter som er billige å produsere, og sitte på en stor profittmargin. I motsetning til andre selskaper som bruker mer på R&D, marketing osv. Så får de dårligere innkjøpsavtaler, og gjerne ikke like effektiv (billig) produksjon. Så selger de mindre, og endre opp med å ikke tjene penger, mens Apple svømmer i det. Samsung og Intel har jo gått fra rank 18 og 12 av de som bruker mest på R&D til 2. og 3 plass på 10 år. Apple snek seg for første gang inn på topp 20 i 2015. Nesten 400% økning på 10 år for Samsung. Som viser poenget mitt godt om at ingen kommer til å komme i nærheten av Samsung engang om en tar kostnaden for å utvikle deler med. Endret 1. oktober 2016 av TKongen Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Men hvordan betyr alt dette at telefonen ikke bør koste noe mer fordi den SER lik ut? Det virker ikke som du skjønner hvor utviklingskostnader til en mobil ligger i det hele tatt, og heller flisespikker på detaljer. Det som koster mest i utviklingskostnader er forskjellig fra iPhone 6S til iPhone 7. Det som er likt er hovedsaklig ting som ikke spiser noe særlig utviklingskostnader. Og at størrelser på komponenter er like er totalt irrelevant så lenge det er forskjellige komponenter som dermed bruker forskjellige kommunikasjonsprotokoller og har andre specs. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 3. oktober 2016 Del Skrevet 3. oktober 2016 Det jeg mente med at det ser likt ut er at det ikke er noe nytt design, ikke noe som har flyttet plass, ikke noe videre ny teknologi som krever noe kostnader, selvfølgelig med unntak av A10. Du er klar over at et hovedkort er en plate med ledninger, ikke sant? Det å lage en ny plate med ledninger er ikke dyrere enn å endre utvendig design, heller omvendt. Hva er det du mener har forskjellige kommunikasjonsprotokoller, og hva har andre specs som gjør at alt er annerledes? Kan du komme med noen konkrete eksempler på hva du mener? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til som koster så mye. Mitt eksempel var Flash lagring. Det går over PCIe, akkurat som i fjor, og bruker samme teknologi, akkurat som i fjor. Så tar den like stor plass, og har samme kontakter som i fjor. Så hva er ekstrakostnaden her? Qualcomm sine Snapdragon SoCer brukes jo i tusenvis av forskjellige konfiguarsjoner. Om WiFi er levert av Qualcomm eller Intel er det fortsatt likt for SoCen og hovedkortet. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Med tanke på at utviklingskostnader sammen med markedsføringskostnader ofte ligger langt over prisen for selve produksjonen er nok prisingen på både denne og andre topptelefoner nok så riktig. De skal jo tross alt også tjene litt penger på disse telefonene. Apple har vel minimalt med markedsføringskostnader. Får jo gratis markedsføring over alt! Helt feil, så mye som de smører journalistene verden rundt for å skrive om de middelmådige telefonene må de ha ekstremt store utgifter! De trenger jo ikke smøre journalister. De løper jo etter Apple! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Chipworks har gjort en uavhengig kostnadsberegning og kom fram til et noe høyere tall: 275 $. Interessant å se at batteriet er såpass billig som under 1/6 av prisen på kamaeraet og nesten 1/10 av prisen på displayet. Også interessant å se at chassiet* koster mindre enn skjermen. * Supporting materials 7$ + Final assembley and test 13$ + others 15$ versus skjermens 37$ Endret 27. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Denne har 128 GB NAND, så kanskje det er grunnen til forskjellig estimat? Det er jo det som er grunnen til at billige telefoner kan ha solide aluminiumskonstruksjoner. Det er egentlig veldig billig og enkelt. Det er og derfor jeg har sagt hele tiden at aluminium ikke er premium, og er brukt fordi det er billig. Det er og lett, ikke sterkt, men det er det jo ikke mange som går med på. Så bruk av plast i telefoner mid-high end er jo ikke for å spare penger akkurat. Det er en dollar eller to. Skjermen hadde vært enda dyrere om det var en AMOLED, men de kjøper nok det dyreste displayet LG har. Batterier er jo i kategorien hvor alt er billig. Hvis du kjøper et dyrt batteri blir du bare lurt. Selv om Apple alltid kjøper billige batterier fra Kina, er det aldri problemer med dem. Endret 27. oktober 2016 av TKongen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Prosesoren 40 vs 26,9 $ Baseband processor + RF: 17 + 23,5 vs 33,9 $ Batteri: 4 vs 2,5 $ BT, GNNS og Wifi (Connectivity): 9,5 vs 8 $ Kameraene: 26 vs 19,9 $ Skjerm: 37 vs 43 $ Minne (ram + nand): 38,5 (128 GB-utgaven) vs 16,4 $ (32 GB-utgaven) Pluss en del kategorier som ikke er enkle å sammenligne Kort fortalt ser det ut som forskjellen i kostnadsestimat skyldes mange ting. Nand-minnet kan bare forklare en del av prisforskjellen. Endret 28. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Ja, ser det, ganske stor forskjell på en del andre komponenter og der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg