Gå til innhold

IKT-Norge: – Det finnes eksempler på regler som er helt sinnsyke!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått selv bekreftelse å grave koster minst 1000 kr meteren.

Men microtrenching kan koste rundt 400 kr meteren.

 

Så hvorfor skal lokal regelverk være så vanskelig?

Politikerne lyver om bredbåndsmål hvis ikke betalingsmodellen blir samme i sverige.

 

Slik det er i dag får man ikke fiber i skogen hvis man får bygget hus der.

Siden det må være større boretslag eller min 30 personer før utbyggingen blir lønnsomt.

 

Man kan ikke betale flere hundre tusen i etablering da internetlevrandørene ikke godtar det.

Lenke til kommentar

"Hovedkonklusjonen i undersøkelsen som ble fremlagt torsdag er at det er bedre tilgang til bredbånd over de ulike teknologiene som fiber, kabel og kobber enn det bare var for ett år siden."

Vel det kan jo ha flere sammenhenger bedrifter som er med å betale eller borettslag.

Er ikke mange det trengs før utbygging lønner seg, privatkunder må det ofte 30-60 før det lønner seg.

 

Slik jeg ser det er det lite teknologisk utvikling på g.fast\docsis 3.1 etc.

Har lenge vært rykter om det vil skje snart. God mulig det hadde gjort store endringer.

Syns mye av artikkelen er bare tull å tøys. Men bra Torgeir Waterhouse er på jorden jeg er mere enig med han der.

Selv om han lar seg ikke provisere av høye priser på bredbånd når det koster langt lavere å produsere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sammenhengen er jo uinterresant her, poenget var at det er åpenbart at det blir bedre og at noe annet hadde vært merkelig. For å få det dårligere måtte jo f.eks. en haug av folk flyttet til strøk der det er dårlig nett. Prosenten kan på andre siden gå opp hvis det er en haug av folk som flytter til strøk der det er bra nett.

 

Burde vært formulert bedre rett og slett :)

Lenke til kommentar

Ulempe er at kabel og jobber fortsatt benytte framfor fiber som har mulighet til å levere syndrome linjer til mange flere. Som det allerede er nevnt her vil nye standarder heve dette for coax. Men det hadde vært ønskelig med å tvinge Andre leverandører over på fiber. Hadde besøke av get her om dagen. Der de kunne tilby hele 75 Mbit down stream. Så så til selger hva er upstream han så forsiktig 10 Mbit . Det jeg hadde fra før var 300/300 Mbit. Så hvorfor kommer get med sin coax. Jo fordi de som alle Andre trenger kunder. Men det vil være dumt å gi coax støtte framfor fiber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på disse tallene, er de hentet inn fra isp-ene selv? Og gjelder tallene linjer som er koblet til husene eller inkluderer de også boligfelt hvor man kan få 100+mbit om man betaler 10 000 pr husstand?

 

Her jeg bor (4 minutter utenfor kristiansand sentrum) kan get i teorien levere rundt 200mbit men i realiteten ligger hastigheten på rundt 50mbit.

Flere nabolag her i byen har samme problem og jeg kan ikke tro at dette kun gjelder kristiansandsområdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette problemet vil forsvinne om noen år. Tipper at det ikke er lenge før hovedtilgangen til nett blir flyttet fra kabel til trådløst for folk flest. Når latency og båndbredde på det trådløse ligger på omtrent samme nivå som på fysisk kabel, er det ikke lengre lønnsomt å grave grøft frem til hver kunde.  :)

Lenke til kommentar

Dette problemet vil forsvinne om noen år. Tipper at det ikke er lenge før hovedtilgangen til nett blir flyttet fra kabel til trådløst for folk flest. Når latency og båndbredde på det trådløse ligger på omtrent samme nivå som på fysisk kabel, er det ikke lengre lønnsomt å grave grøft frem til hver kunde.  :)

 

Det er bare at det ikke gjør det, spesielt ikke på avstand, og til mange kunder.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på disse tallene, er de hentet inn fra isp-ene selv? Og gjelder tallene linjer som er koblet til husene eller inkluderer de også boligfelt hvor man kan få 100+mbit om man betaler 10 000 pr husstand?

 

Her jeg bor (4 minutter utenfor kristiansand sentrum) kan get i teorien levere rundt 200mbit men i realiteten ligger hastigheten på rundt 50mbit.

Flere nabolag her i byen har samme problem og jeg kan ikke tro at dette kun gjelder kristiansandsområdet.

Jeg tror det er tall fra ISP-ene ja.

 

Klarer du ikke få mere en 50 mbit på fiber tror jeg stor sansynlig enten tester du med testsider som er dårlige f.eks telenor.

Ellers bruker du trådløs selv Gpon bør klare 500 mbit lett dog ikke mot steam. Men f.eks mot uninett.

 

 

Tipper at det ikke er lenge før hovedtilgangen til nett blir flyttet fra kabel til trådløst for folk flest. Når latency og båndbredde på det trådløse ligger på omtrent samme nivå som på fysisk kabel, er det ikke lengre lønnsomt å grave grøft frem til hver kunde.

Tror det blir lenge til, man kan kan ha mobiltelefoni med 5g som gir samme ytelsen som fiber. Etter 2020 i så fall.

 

Godt mulig det kan bli mulig med lave hastigheter men skal man ha 1 gigabit\10 gigabit og lav ping er det umulig med mindre man har rettningsbestemt antenne dog på fri sikt uten snø\regn etc.

 

Selv med 4g er hastigheten ofte maks 25-40 mbit i dag på korte avstander.

Laster man ned mye f.eks 100 GB i uka koster det mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

IKT Norge har køyrd kampanje mot lokale reglar for fiberlegging lenge.

Men dei lokale reglane handlar ikkje eigentleg om fiber, men om korleis du behandler vegen du graver i. Norske vegar er av all mogleg standard, med forskjellige utforming nedover i pukklaget, eksisterande løysinger for framføring av kabel, forskjellige krav til drenering og temperaturforhold.

Kven trur du forstår seg best på vegen? Teknisk etat i kommunen der vegen ligg, eller IT-folk i Oslo?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

Bestilte Altibox Fiberbredbånd 1000/1000Mbps , wifi tildelt med 10 naboer, alle er portert med 100/100Mbps. Hver en betaler 149 kr/mnd. (ulempe: naboene kun for wifi), alle var fornøyde med en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

Bestilte Altibox Fiberbredbånd 1000/1000Mbps , wifi tildelt med 10 naboer, alle er portert med 100/100Mbps. Hver en betaler 149 kr/mnd. (ulempe: naboene kun for wifi), alle var fornøyde med en rimelig pris.

 

Jeg mente 9 naboer totalt 10 enhets bruk.

Lenke til kommentar

 

Jeg tviler sterkt på disse tallene, er de hentet inn fra isp-ene selv? Og gjelder tallene linjer som er koblet til husene eller inkluderer de også boligfelt hvor man kan få 100+mbit om man betaler 10 000 pr husstand?

 

Her jeg bor (4 minutter utenfor kristiansand sentrum) kan get i teorien levere rundt 200mbit men i realiteten ligger hastigheten på rundt 50mbit.

Flere nabolag her i byen har samme problem og jeg kan ikke tro at dette kun gjelder kristiansandsområdet.

Jeg tror det er tall fra ISP-ene ja.

 

Klarer du ikke få mere en 50 mbit på fiber tror jeg stor sansynlig enten tester du med testsider som er dårlige f.eks telenor.

Ellers bruker du trådløs selv Gpon bør klare 500 mbit lett dog ikke mot steam. Men f.eks mot uninett.

 

 

Tipper at det ikke er lenge før hovedtilgangen til nett blir flyttet fra kabel til trådløst for folk flest. Når latency og båndbredde på det trådløse ligger på omtrent samme nivå som på fysisk kabel, er det ikke lengre lønnsomt å grave grøft frem til hver kunde.

Tror det blir lenge til, man kan kan ha mobiltelefoni med 5g som gir samme ytelsen som fiber. Etter 2020 i så fall.

 

Godt mulig det kan bli mulig med lave hastigheter men skal man ha 1 gigabit\10 gigabit og lav ping er det umulig med mindre man har rettningsbestemt antenne dog på fri sikt uten snø\regn etc.

 

Selv med 4g er hastigheten ofte maks 25-40 mbit i dag på korte avstander.

Laster man ned mye f.eks 100 GB i uka koster det mye.

Get bruker hybrid her coax/fiber, men burde få mer. Mange som sliter med get her i byen.

Lenke til kommentar

Kåte kommunepolitikere er mer opptatt av skattelegge enn å bidra til infrastruktur som tilrettelegges for framtidige muligheter.

Det er tydeligvis et politisk ønske fra mange, og spesielt på venstresiden, å skattelegge mest mulig for å maksimere pengesløsingen.

De ser helt bort fra at god infrastruktur er en nødvendighet hvis velferdssamfunnet skal bestå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...