Splitter Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Som det også sies i videoen så er diskusjonen langt bak teknologien i dette tilfellet. Burde vi være mest redde for å prøve, eller burde vi være mest redde for å la være? For alle som ikke vet hva CRISPR er, så gir denne videoen en liten innføring i hva denne fantastiske/skremmende teknologien egentlig er. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Malariamedisin koster nesten ingenting å lage og er trygt for naturen. Hvis vi genmanipulerer et eller annet og slenger det ut så vet vi ikke konsekvensene før det kanskje er for sent. Å utføre storskala utryddingsforsøk på diverse ting vi ikke liker kan være farlig og selv om vi har "tenkt på alt" så skjer det ting vi ikke har tenkt på før vi aner det. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Malariamedisin koster nesten ingenting å lage og er trygt for naturen. Hvis vi genmanipulerer et eller annet og slenger det ut så vet vi ikke konsekvensene før det kanskje er for sent. Å utføre storskala utryddingsforsøk på diverse ting vi ikke liker kan være farlig og selv om vi har "tenkt på alt" så skjer det ting vi ikke har tenkt på før vi aner det. Jeg har ingen greie på hvor dyr, effektiv, eller sikker malariamedisin er, men om det hadde vært så enkelt å fått bukt med sykdommen så burde vel ikke malaria vært noe problem lenger? Ser heller ikke det helt store problemet med å utrydde farlige sykdommer. Kopper er allerede utryddet, og det er vel ingen som er så veldig lei seg for det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Vel, det er enkelt og relativt billig å få bukt på vannmangel og matmangel, men det koster penger ingen vil bruke. Mye som er billig og enkelt men rett og slett "ikke verdt det". Det handler ikke om å utrydde farlige sykdommer, det handler om metoden. En vaksine og en genmanipulert mygg er to veldig forskjellige ting. Edit; Bare mine tanker utifra den infoen hodet mitt spyttet ut akkurat nå, jeg er ikke noen ekspert på malaria eller genmanipulering Endret 22. september 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Vel, det er enkelt og relativt billig å få bukt på vannmangel og matmangel, men det koster penger ingen vil bruke. Mye som er billig og enkelt men rett og slett "ikke verdt det". Det handler ikke om å utrydde farlige sykdommer, det handler om metoden. En vaksine og en genmanipulert mygg er to veldig forskjellige ting. Edit; Bare mine tanker utifra den infoen hodet mitt spyttet ut akkurat nå, jeg er ikke noen ekspert på malaria eller genmanipulering Jeg er heller ingen ekspert. For et par måneder siden ante jeg faktisk ikke engang hva CRISPR var. Enda mindre ante jeg at allerede nå eksisterte genmanipulerte mygg som kanskje kunne utrydde malaria. Genmanipulering av mygg kan nok virke skremmende, men hvis det kan redde livet til en million mennesker hvert eneste år, så sier jeg bare.... Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Trudde de gjorde dette for 5-6 år siden med å slippe ut steriliserte hann-mygg. Prinsippet virker til å være det samme, hunn-myggene parrer seg bare en gang og det er likegyldig om gutta skyter blanks for å si det sånn. Tenker at bruk av CRISPR er for enkelhetsskyld for å lage sterilmygg. Anyway, tut å kjør er min mening. Endret 28. september 2016 av Ribo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå