Gå til innhold

Volkswagen lanserer helelektrisk varebil


Anbefalte innlegg

 

Sløvt å ikke nevne prislapp. 2 millioner kroner?

 

Tja. Hvor mye dyrere er en varebil før toll i forhold til en Golf. Blir samme forholdet + litt til om dei er først.

Blir jo bare et nytt sluttdrev med kapsling som er forskjellen.

Da blir det ca 150 000 for Golfen + 100 000 for batterier + 100 000 for stor varebil/ ekstra blikk plater.

 

Og til Tesla frikene er det bare en ting å si; ring Musken å be na pent om å få opp farten på modellutvalget. Levering om 2 år hva er det, klimakrisen er nu !

Det er mye viktigere å få god teknologi på veien så snart som mulig, en å spy ut alt for dårlig teknologi litt fortere. Tesla kan ikke kritiseres for å ikke bevege seg raskt nok, de må få tid til å bygge ut først, men det ville være en underdrivelse å si at de jobber med saken.

De som kan kritiseres er alle andre bilprodusenter, som har kapasitet til å produsere milloner av el-biler, men trenerer og melker gammel teknologi så lenge de kan.

Det miljøet trenger er revulusjonerende transportsløninger innenfor hele segmentet, ikke flere "moped"-elbiler av ymse slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sløvt å ikke nevne prislapp. 2 millioner kroner?

 

Tja. Hvor mye dyrere er en varebil før toll i forhold til en Golf. Blir samme forholdet + litt til om dei er først.

Blir jo bare et nytt sluttdrev med kapsling som er forskjellen.

Da blir det ca 150 000 for Golfen + 100 000 for batterier + 100 000 for stor varebil/ ekstra blikk plater.

 

Og til Tesla frikene er det bare en ting å si; ring Musken å be na pent om å få opp farten på modellutvalget. Levering om 2 år hva er det, klimakrisen er nu !

Det er mye viktigere å få god teknologi på veien så snart som mulig, en å spy ut alt for dårlig teknologi litt fortere. Tesla kan ikke kritiseres for å ikke bevege seg raskt nok, de må få tid til å bygge ut først, men det ville være en underdrivelse å si at de jobber med saken.

De som kan kritiseres er alle andre bilprodusenter, som har kapasitet til å produsere milloner av el-biler, men trenerer og melker gammel teknologi så lenge de kan.

Det miljøet trenger er revulusjonerende transportsløninger innenfor hele segmentet, ikke flere "moped"-elbiler av ymse slag.

1 dag er det ikke gjort på. Og nye kjøretøy har 20 års driftstid, miljømessig globalt.

Eg ville satset på tog, med gjennomsnitsfart på nesten 200 km/t (betinger ferre stasjoner) ! Og så kjem lokaltrafikk og sevice etterpå.

 

Men å gjøre det, er saken.....!!!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Maksfart på 120km/t, 400-500km rekkevidde og støtte for raskere hurtiglading OG selge den som minibuss eller 9 seter... så har vi en kunde her.

 

Jeg kjøper fra første leverandør som lager en større elektrisk kassebil med 8-9 seter. Helst i Caravelle klassen. Colorline flår større biler på ferja til Danmark.

 

Hvorfor struper de ned bilen som de gjør? De mister jo mye potensielle kunder.

Har inntrykk av at de lager den litt dårlig med vilje.

80km/t er bare teit. Ja, sikkert mer enn nok i byene - men de av oss som skal bruke den fra en by til en annen.. og kjøre 80.. hadde fått litt mopedfølelse.

Samme hvis jeg skulle brukt den på ferie i Danmark og Tyskland.. Hadde blitt elbilenes eksempel på en knallert.

 

Tesla skulle lagd en slik bil, og satt standarden.

Så kunne jeg kanskje kjøpt en som var litt dårligere, og en del billigere. Men fremdeles god nok.

Lenke til kommentar

Maksfart på 120km/t, 400-500km rekkevidde og støtte for raskere hurtiglading OG selge den som minibuss eller 9 seter... så har vi en kunde her.

 

Jeg kjøper fra første leverandør som lager en større elektrisk kassebil med 8-9 seter. Helst i Caravelle klassen. Colorline flår større biler på ferja til Danmark.

 

Hvorfor struper de ned bilen som de gjør? De mister jo mye potensielle kunder.

Har inntrykk av at de lager den litt dårlig med vilje.

80km/t er bare teit. Ja, sikkert mer enn nok i byene - men de av oss som skal bruke den fra en by til en annen.. og kjøre 80.. hadde fått litt mopedfølelse.

Samme hvis jeg skulle brukt den på ferie i Danmark og Tyskland.. Hadde blitt elbilenes eksempel på en knallert.

 

Tesla skulle lagd en slik bil, og satt standarden.

Så kunne jeg kanskje kjøpt en som var litt dårligere, og en del billigere. Men fremdeles god nok.

 

Med litt fart holder Tesalonikeren 1 time.!

I gjennomsnitleg 70 går der langt mindre energi. Vanlige varebiler kjører jo forbi Tesla i tester som tar mer en 30 minutt.

 

Tesla er knappest en miljøbil, + 3 lyskryss.

Lenke til kommentar

 

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

For ein elbil er forbruket meir eller mindre det same om det går opp og ned eller flatt. Energien han brukar ekstra på å komme opp, får han att når han når han køyrer ned att. Det er sjølvsagt ein fordel om han har full last på veg ned og køyrer tom opp att. :-)

Det er jeg klar over, men for det første så har transportbiler betydelig større energitap (friksjon/deformasjon av dekk, luftmostand etc) enn "små" personbiler, og for det andre så er ikke regenerering av energi ved å "bremse" med motoren helt effektivt, derav nye tap. Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: sammenlignet med elektriske personbiler så har denne et ganske så lite batteri, så hvor mye klarer den å kjøre med gjennomsnittlig last i norske forhold? Tviler sterkt på at det opprinnelige tallet for rekkevidde kommer til å stemme, må kanskje halveres e.l.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Og når er denne i butikken? Frem til da, vaporware.

Neste år. Alt som er ikke er Tesla er vel vaporware i din øyne, eller hva?

 

Ja, for alle andre produsenter lover og lover og lover, og leverer aldri. Dog, det er mye som tyder på at GM kan komme til å levere.

Lenke til kommentar

 

 

Og når er denne i butikken? Frem til da, vaporware.

Neste år. Alt som er ikke er Tesla er vel vaporware i din øyne, eller hva?

 

Ja, for alle andre produsenter lover og lover og lover, og leverer aldri. Dog, det er mye som tyder på at GM kan komme til å levere.

 

Hæ? Ampera-e kommer til Norge til neste år (Q2). Det er faktisk et faktum. Hvilke produsenter har lovet og ikke levert i tide? Jo, eks. Tesla.

 

Tesla bekrefter: Model X klar for Norge tidlig i 2015

Lenke til kommentar

 

 

 

Og når er denne i butikken? Frem til da, vaporware.

Neste år. Alt som er ikke er Tesla er vel vaporware i din øyne, eller hva?

 

Ja, for alle andre produsenter lover og lover og lover, og leverer aldri. Dog, det er mye som tyder på at GM kan komme til å levere.

 

Hæ? Ampera-e kommer til Norge til neste år (Q2). Det er faktisk et faktum. Hvilke produsenter har lovet og ikke levert i tide? Jo, eks. Tesla.

 

Tesla bekrefter: Model X klar for Norge tidlig i 2015

Det startet med Musk sin raske roadster, sjølv om Tink var helt OK. TTT, ting tar tid.

Fra ramme, tynnplater og kompositt. Mykje er ugjort, anslagsvis over 80%.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, men for det første så har transportbiler betydelig større energitap (friksjon/deformasjon av dekk, luftmostand etc) enn "små" personbiler, og for det andre så er ikke regenerering av energi ved å "bremse" med motoren helt effektivt, derav nye tap.

 

Verknadsgrada til regenerering er overraskande høg. 80-90% er mi erfaring. Med det gamle dieseldyret hadde eg vesentleg høgare gjennomsnittsforbruk ved køyring opp og ned bratte bakkar. Til dømes E39 frå Oppedal til Knarvik (havnivå til havnivå). Med Teslaen er det ikkje merkbar skilnad på den og den relativt mykje flatare stubben av E39 frå Vadheim til Lavik.

 

Luftmotstandenaukar med kvadratet av farten. Den er ikkje høgare i norske byar, heller tvert imot. Her er det mange 30-soner. Rullemotstanden er for det meste avhengig av dekk og underlag. Han er litt høgare på våt veg eller snø/slaps.

 

Så spørsmålet mitt er ganske enkelt: sammenlignet med elektriske personbiler så har denne et ganske så lite batteri, så hvor mye klarer den å kjøre med gjennomsnittlig last i norske forhold? Tviler sterkt på at det opprinnelige tallet for rekkevidde kommer til å stemme, må kanskje halveres e.l.

 

Basert på mi erfaring med å køyre ein relativt tung elbil, trur eg ikkje det er nokon skilnad.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det kommer seg. Men det er ikke nok. Vi vil minimum ha en el-rekkevidde som matcher det vi er vant til fra bensin- og dieselbiler. Og så vil vi ha induksjonslading mens vi kjører så vi aldri mer trenger å koble den til. Når det først er strøm i veien så vil vi også ha oppvarmede veier så bilene ikke trenger å bli griset til av saltlake og da varer de mye lengere. Siden veiene likevel må bygges på nytt kan de jo tilpasses selvkjørende biler så vi kan sove på vei til jobb og være våkne lengere mens vi er hjemme. Heretter vil ikke folk skades i trafikken mer og da sparer vi en halv milliard årlig på sykehusbudsjettet. Den halve milliarden bygger vi nye solcelleparker for hvert år og tjener stadig mer på salg av overskuddsstrøm til utlandet. Etterhvert blir all el-transport, el-fyring og energibruk gratis i Norge, vi puster ren luft og Norge BLIR verdens beste land å bo i.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

 

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

Jeg fatter ikke hva de holder på med, lage biler som er tilnærmet ubrukelige når en kan lasse på med trippelt kapasitet om ikke mer. Og maks 40 kW hurtiglading? Virker som de gjør bilene dårlige med vilje, men de ønsker vell heller å selge en med diesel motor.

Tenkte på det samme. Det er utrolig at de ikke utnytter den sinnsyke plassen under en Crafter. Kunne LETT hatt plass til 120-140 batteri, og utnytte det siste i hurtiglading.

Det skiller egentlig lite fra en være er nisjeprodukt, til å kunne bli en seriør modell som kunne levert skikkelig volum.

Med et svært batteri kan de utnytte den høyeste hurtigladeenheten som Porsche skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...